Alternative raw la lapte. Retete de preparat acasa

Lapte de migdale: se prea poate ca raw-foodistii sa fie mai familiarizati cu aceasta varianta de lapte pentru ca este mai populara, dar asta nu inseamna ca este singura sau cea mai buna. O alternativa de luat in considerare in alimentatia raw este si laptele de floarea-soarelui.

Ca si indice nutritional, laptele de floarea-soarelui sta foarte bine: contine proteine (un sfert de ceasca de seminte de floarea soarelui contine sapte grame de proteine, potrivit Departamentului pentru Agricultura al Statelor Unite), vitamina E (30 de grame de floarea soarelui furnizeaza 75% din necesarul zilnic recomandat de vitamina E), magneziu si calciu (care ajuta la mentinerea oaselor sanatoase) si grasimi bune, care cresc colesterolul bun si il micsoreaza pe cel rau.

Lapte de migdale – cateva beneficii nutritionale importante

Daca optezi insa pentru lapte de migdale, beneficiile nutritionale sunt cam aceleasi: contine vitamina E, vitamina D, magneziu, fosfor, seleniu, potasiu, zinc, fier, fibre si proteine. O ceasca de lapte de migdale iti furnizeaza 24% din necesarul zilnic de calciu. De asemenea, este sarac in calorii si in grasimi, si spre deosebire de laptele de vaca, este un produs sigur pentru cei care au intoleranta la lactoza sau gluten. Contine mai putine calorii decat laptele de floarea soarelui (40 de calorii la o portie de 236 de ml, comparativ cu 70 de calorii).

Castigatorul depinde insa de gustul fiecaruia. Laptele de migdale are o consistenta asemanatoare cu laptele de soia, adica este mai subtire, si are un gust pronuntat de migdale, iar laptele de floarea-soarelui are o textura mai groasa si gust de…floarea-soarelui. Ambele pot fi integrate cu succes in alimentatia raw, la smoothie-uri, prajituri, cereale, dressinguri etc.

Ca sa-ti prepari acasa cel mai gustos si sanatos lapte de migdale si lapte de floarea-soarelui, iti dam cateva indicii. Procesul este foarte simplu, iar noi recomandam aceasta varianta, mai degraba, decat cea a procurarii laptelui din comert. Pentru consumatorii de hrana vie este o varianta mai sigura; laptele din comert poate fi pasteurizat in procesul de obtinere si poate contine si ingrediente nedorite (chimicale si E-uri). Acasa, insa, tu esti cea care controleaza intreaga operatiune.

Cum prepari rapid lapte de migdale si lapte de floarea-soarelui

Ca sa faci lapte de floarea-soarelui, inmoaie in apa filtrate o ceasca de seminte de floarea soarelui crude, peste noapte. A doua zi, scurge semintele, pune-le intr-un blender cu trei cesti de apa si amesteca-le pana cand obtii o pasta fina. Strecoara pasta printr-un tifon ca sa obtii laptele de floarea soarelui, iar apoi refrigereaza-l intr-un vas cu capac de la trei pana la cinci zile. Inainte de a-l consuma, amesteca-l bine.

Pentru lapte de migdale, ai nevoie de o ceasca de migdale. Pune-le in apa filtrata si lasa-le la inmuiat 24 de ore. Scurge-le si pune-le intr-un blender cu patru cesti de apa. Mixeaza-le timp de cinci minute la viteza maxima (mixtura ar trebui sa fie spumanta). Strecoara laptele prin tifon si tine-l in frigider, acoperit cu un capac intre trei si sapte zile. Amesteca-l bine inainte de a-l folosi.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver