Un aport de energie pe timp de vara

Cand ai chef de o bautura delicioasa, racoritoare si hidratanta, in afara sucurilor naturale care sunt la ordinea zilei in dieta raw, rasfata-te cu…apa de cocos! Este o bautura dulce, cu un usor gust de nuca si are in compozitie multe vitamine, minerale, zaharuri si enzime, fiind socotita si un energizant natural!

Nu confunda apa de cocos cu laptele de cocos. Apa de cocos este lichidul transparent care se afla in interiorul unei nuci de cocos, pe cand laptele de cocos este obtinut din pulpa nucii de cocos, care este maruntita si apoi presata. Mai departe, uleiul de cocos este obtinut din laptele de cocos.

Apa de cocos se “extrage” din nucile verzi care inca nu au ajuns la maturitate

Cele mai eligibile nuci de cocos pentru apa din interiorul lor sunt nucile verzi, adica acelea care sunt tinere (au cam 5-7 luni). Pe masura ce nuca de cocos se maturizeaza, continutul de apa scade, acesta fiind depozitat in pulpa fructului care devine din ce in ce mai groasa. Asa ca daca deja te imaginai savurand apa de cocos cu un pai direct dintr-o nuca de cocos, poate ar trebui sa mai astepti putin pana ajungi intr-o tara exotica. Din pacate, nucile de cocos verzi exista in supermarketurile din tarile exotice, insa lipsesc din multe alte tari unde clima nu le ajuta sa “supravietuiasca”. Vestea buna este ca poti cumpara oricand apa de cocos din magazinele bio sau de pe site-urile specializate.

Spre deosebire de laptele de cocos, care este destul de caloric (acesta mai contine si grasimi saturate, considerate rele pentru organism), apa de cocos contine mult mai putine calorii: o ceasca de apa de cocos are doar 45 de calorii pe cand o ceasca de lapte de cocos atinge usor 500 de calorii.

Datorita mineralelor pe care le contine, apa de cocos este un bun hidratant pentru corp

Apa de cocos mai este laudata si pentru continutul ei bun de electroliti de potasiu, calciu si magneziu, care o transforma intr-un bun hidratant pentru corp, datorita faptului ca ajuta in absorbtia si echilibrul fluidelor interne din organism. (se pare ca in urma cu 50 de ani apa de cocos a fost folosita ca si lichid intravenous pentru pacientii extrem de deshidratati sau malnutriti). De asemenea, enzimele bioactive care se regasesc in apa de cocos sunt foarte benefice pentru digestie si metabolism.

In ultimii ani, apa de cocos a fost promovata ca fiind si o bautura energizanta naturala pentru sportivi datorita continutului mare de minerale (mai are in compozitie si fier, fosfor, zinc), dar si vitamine (vitamine din complextul B-urilor). Spre exemplu, in 100 de ml de apa de cocos exista aproximativ 294 de mg de potasiu pe cand intr-o bautura energizanta sunt doar 117 mg. Proportia de zahar este de 5 mg comparativ cu 25 de mg. Specialistii spun ca apa de cocos poate fi chiar mai buna pentru a inlocui fluidele pierdute din corp chiar si decat apa naturala sau bauturile energizante.

Apa de cocos poate fi folosita si la smoothie-uri; se combina delicios cu ananas!

Pentru consumatorii de hrana vie, apa de cocos este o super alternativa la sucurile naturale, fiind chiar mai scazuta in zaharuri decat acestea. Pe langa faptul ca poate fi consumata ca atare ca si bautura racoritoare, apa de cocos poate fi folosita si in cadrul altor bauturi, cum ar fi smoothie-urile; se combina delicios cu smoothie-urile de capsuni si ananas. Poate ca singurul dezavantaj al acestei bauturi minune este pretul (un recipient cu 500 de ml costa in jur de 20 de lei sau poate chiar si mai mult, depinde de unde il cumperi). Chiar daca nu bei apa de cocos constant, ofera-ti din cand in cand acest rasfat energizant, hidrantat si nutritional.

Text: Andreea Marinescu