Cum prepari orezul fara foc

Orezul si dieta raw ar parea ca se cam bat cap in cap: orezul este o cereala integrala care are nevoie sa fie gatita inainte de a fi consumata, iar raw-foodistii nu mananca alimente preparate termic. Cum stau, de fapt, lucrurile in realitate?

Metoda traditionala pentru a gati orezul ne induce in eroare si ne face sa credem ca cei care au abordat dieta raw nu au cum sa-l introduca in meniu pentru ca acesta trebuie fiert. In realitate insa, cei care urmeaza o dieta raw se pot bucura de cel putin doua metode de preparare a orezului, astfel incat acesta sa poata fi consumat fara sa treaca prin foc.

Orezul se “gateste” intr-un deshidrator si astfel poate fi eligibil pentru a fi consumat intr-o dieta raw

Prima metoda pentru “gatirea” orezului presupune utilizarea unui deshidrator, adica un aparat electrocasnic ce gateste legume si fructe, prin deshidratare, folosind temperaturi mici (44-47 de grade Celsius). Cu ajutorul deshidratorului poti insa prepara si orezul. Inainte de a trece la treaba insa, fii foarte atenta la tipul de orez pe care il cumperi.

Orezul alb este un orez puternic procesat, nefiind eligibil pentru un meniu raw corect. Nu-ti ramane decat sa folosesti orez brun, acel orez care nu a fost supus procesarii si care are inca un avantaj: este mult mai sanatos pentru ca isi pastreaza o mare parte din  nutrientii esentiali: fibre, proteine, calciu, magneziu, fier, zinc si potasiu.

Ca sa “gatesti” orezul cu ajutorul deshidratorului, urmeaza pasii: pune cantitatea dorita de orez intr-un borcan si acopera-l cu apa. Tine recipientul cu orez in deshidrator cel putin 24 de ore, la o temperatura de 30-40 de grade Celsius. Verifica din cand in cand orezul si amesteca-l cu o furculita; vei observa ca va “inflori” si se va inmuia, absorbind din lichid. Cand orezul este gata, foloseste-l in orice tip de preparat doresti.

Daca nu ai in casa un deshidrator (desi bucataria raw are mare nevoie de un astfel de aparat), poti prepara orezul in felul urmator: clateste orezul in cateva ape, ca sa indepartezi amidonul; pune-l intr-un bol si toarna apa peste el, cam de doua-trei ori mai multa apa decat orez; tine-l la inmuiat timp de trei zile, avand grija sa schimbi apa zilnic pentru a evita mucegairea.

In dieta raw, orezul poate fi consumat si dupa ce germineaza

A doua metoda prin care poti consuma orez in dieta raw este sa-l transformi in lastari. Ca sa obtii lastari de orez brun cu bob mic sau cu bob mediu, neprocesat. Ca si regula generala, tine minte ca din doua treimi de ceasca de orez poti obtine o ceasca de lastari. Iata pasii pe care trebuie sa-i urmezi:

1. Pune orezul intr-o strecuratoare si trece-l pe sub un jet de apa. Transfera orezul intr-un borcan cu gura mare si acopera-l cu apa. Lasa-l sa stea la inmuiat intre 14 si 18 ore.

2. Toarna orezul in strecuratoare si clateste-l din nou, scurge-l si pune-l inapoi in borcan. Acopera gura borcanului cu o bucata de tifon si depoziteaza-l intr-un loc rece.

3. Clateste si scurge orezul la fiecare 8-12 ore. Intr-o zi/doua, lastarii de orez vor rasari. Ca sa poata fi consumati nu trebuie sa creasca mai mult de jumatate de centimentru pentru ca risca de devina amari.

4. Dupa ce lastarii au crescut, clateste-i inca o data si intinde-i pe o hartie curata ca sa se usuce. Rasfira lastarii de orez la fiecare ora ca sa te asiguri ca sunt uscati complet, iar apoi depoziteaza-i intr-un borcan cu capac. Pot fi pastrati in frigider pana la doua saptamani.

Cand orezul brun este consumat sub forma de lastari, calitatile sale nutritionale sunt mult mai valoroase: enzimele activeaza si mai multi nutrienti; spre exemplu, calciul creste de la 7 mg la 30 de mg la o suta de grame de orez. Alti nutrienti care isi cresc concentratia sunt: fibrele, potasiul, zincul si magneziul. Lastarii de orez pot fi consumati ca atare sau pot fi adaugati la salate, diverse bauturi raw, sandwich-uri, preparate cu legume si chiar supe.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver