Fructele si legumele crude sunt o sursa extrordinara de enzime care ajuta sistemul digestiv sa-si faca treaba insa, pe de alta parte, celor care tin un regim raw le pot cauza probleme.

De vina pentru problemele sistemului digestic al raw-food-istilor este celuloza din fructele si legumele crude, cerealele intregi, nuci si seminte. Celuloza este o fibra insolubila care formeaza peretii celulari ai plantelor si, din pacate, este foarte greu digerata de organism; spre deosebire de organismul uman, animalele (vacile, caii) au in tractul digestiv o enzima care descompune celuloza si o face mai usor de digerat.

Cand sunt consumate prea multe fructe si legume crude, sistemul digestiv poate fi pus in dificultate. Dar exista solutii!

Celuloza, desi nu are proprietati nutritionale, este importanta intr-o dieta sanatoasa pentru ca ajuta digestia sa se desfasoare normal, astfel incat toxinele sa fie eficient eliminate din tractul digestiv, creste satietatea si poate preveni cancerul de colon. Cand insa este consumata in cantitati din ce in ce mai mari, exista riscul sa apara probleme digestive cum ar fi balonarile, gazele, constipatia durerile abdominale. Raw-foodistii, in special incepatorii, sunt primii vizati fiindca nu stiu exact cum sa-si “echilibreze” cantitatea de alimente crude pe care o consuma. Totusi, solutii exista ca sa previi aceste probleme de digestie.

Regulile care te ajuta sa tii in forma sistemul digestiv cand esti la inceputul unei diete raw

1. Creste treptat cantitatea de fructe si legume crude

Daca esti la inceput de drum cu dieta raw, sfatul specialistilor este sa cresti cantitatea de fructe si legume crude treptat, astfel incat corpul sa aiba timp sa se acomodeze cu “doza” mai mare de fibre.

2. Evita unele legume, daca stii ca esti sensibila

Unele legume provoaca mai multe gaze decat altele, de aceea este important sa inveti sa le recunosti pe acelea care iti pot pune la incercare sistemul digestiv. Varza, broccoli, varza de Brussels, conopida – toate legumele care fac parte din familia cruciferelor pot cauza crampe si balonari atunci cand sunt consumate raw. Ca sa reduci riscul acestor probleme, este indicat sa le sotezi sau le fierbi inainte, insa daca urmezi o dieta raw si nu ai aceasta posibilitate, incearca sa le fermentezi inainte pentru a pre-digera celuloza.

3. Combina corect alimentele!

Carbohidratii simpli (bananele) au nevoie de mai putin timp pentru a fi digerati, spre deosebire de grasimi (nucile). Cand la o masa combini zaharuri si grasimi in cantitati mari, grasimile, inevitabil, incetinesc digestia zaharurilor. In loc sa fie eliminate rapid din tractul digestiv, acestea raman “prinse” aici prea mult timp, ceea ce duce la aparitia balonarilor si gazelor. Ca si regula, evita sa faci combinatii de carbohidrati cu grasimi sau carbohidrati cu proteine!

4. Bea suficienta apa

Un sfat bun este sa bei apa constant ca sa pui in miscare fibrele ramase in tractul digestiv si sa le elimini. Altfel, e posibil sa apara si constipatia. Dar, atentie! Apa trebuie consumata intre mese si nu in timpul mesei. Bea apa cu cel putin jumatate de ora inainte sa mananci sau cel putin o ora dupa masa. La fel de important, este sa mananci alimente bogate in apa.

5. Mananca mai putine nuci si seminte

Multe retete raw au ca ingredient principal nucile si semintele, insa persoanele cu probleme gastrice ar trebui sa limiteze consumul acestora. Asta nu inseamna ca trebuie sa renunti la ele, ci sa le consumi o data la doua-trei zile. Atentie: nucile si semintele trebuie inmuiate in apa cel putin 12 ore pentru ca au in compozitie niste substante care inhiba eliberarea de enzime (care le fac mai usor digerabile).

6. Prepara mese care au cel mult trei ingrediente

Nu trebuie sa urmezi acest sfat la nesfarsit, altfel dieta ar deveni foarte plictisitoare, insa este important sa tii cont de el daca ai probleme de digestie si mai ales, la inceputul unei diete raw. Incepe sa-ti prepari mese cu cel mult trei ingrediente zilnice in prima saptamana, iar daca te simti mai bine, poti sa mai adaugi inca unul nou si tot asa.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver

zp8497586rq