Beneficiile unei bauturi vitaminizante

Una dintre bauturile preferate ale raw-foodistilor, deliciosul smoothie verde, a inceput sa capete tot mai multa atentie si din partea celor care vor sa aiba o dieta sanatoasa. Iti prezentam cele mai bune vegetale pe care le poti folosi intr-o astfel de bautura si beneficiile lor.

Un smoothie verde nu este altceva decat un suc natural obtinut din combinatia unor vegetale specifice, fructe si apa. Uneori la smoothie-urile verzi se mai adauga si uleiuri presate la rece (cocos, masline, chia, floarea soarelui, in, rapita etc), seminte (in, susan, chia etc), suplimente alimentare (proteine, vitamina B12, spirulina), condimente (scortisoara, ghimbir, vanilie), lapte (soia, migdale). Combinatiile din care poti obtine un smoothie verde sunt nenumarate si tin in primul rand de preferintele fiecaruia. Ingredientele care nu trebuie sa lipseasca insa din aceasta bautura sunt vegetalele.

Vegetalele care transforma un smoothie verde intr-o bautura miraculoasa pentru sanatate:

1. Spanacul

Este unul dintre cele mai populare ingrediente folosite in smoothie-urile verzi. Pentru raw-foodisti, spanacul este ideal deoarece este o sursa buna de fier, calciu, acizi grasi omega 3, dar si vitamine (A, C, K, E, cele din complexul B-urilor), fibre si alte minerale: zinc, fosfor, potasiu. Cand iti prepari un smoothie verde foloseste 40% spanac si 60% alte fructe. Cea mai populara reteta de smoothie verde are ca ingrediente spanacul, bananele si apa.

2. Patrunjelul

Desi pentru multi patrunjelul este doar un condiment, folosit din abundenta intr-un smoothie verde ii confera o putere nutritionala extraordinara: e bogat in calciu, fier, cupru, vitamina A, K si acid folic. Pentru ca are o aroma puternica, nu folosi mai mult de o ceasca de patrunjel la un smoothie. Il poti combina cu alte vegetale, mai putin aromate: broccoli, salata verde, salata romaine sau cu fructe ca ananas, mango, pere, kiwi sau portocale.

3. Salata romaine

Lunguiata si crocanta, salata romaine este ideala pentru a fi folosita intr-un smoothie verde datorita mineralelor si vitaminelor pe care le contine, dar si gustului light pe care il are, drept urmare, poate fi folosita cu orice fel de fructe pentru ca nu impacteaza gustul acestora. Ca sa faci un smoothie cu salata romaine, amesteca inainte fructele in blender (orice doresti), iar apoi adauga si frunzele de salata, bine spalate, pentru a se incorpora mai usor.

4. Frunzele de papadie

Sunt o minunatie pentru ca furnizeaza mai mult calciu si fier decat cele mai multe vegetale. Doar o ceasca de frunze de papadie insumeaza 10% din necesarul zilnic de calciu. Contin multi antioxidanti (vitamina C si A), ajuta la detoxifiere si au mai multe proteine pe portie chiar decat spanacul. Pentru papadia este putin amaruie la gust, trebuie combinata cu fructe dulci: banane, capsuni, mango, ananas. Poti folosi o ceasca-doua de papadie intr-un singur smoothie verde.

5. Rucola

Poate fi o alta optiune gustoasa si sanatoasa pentru smoothie. Este slaba in calorii, o sursa buna de fibre si vitamine (A, K, C si P), fier si potasiu. Ca si papadia are un gust usor amarui, asa ca este indicat sa folosesti o cantitate mica de de rucola in smoothie pentru inceput: o jumatate de ceasca sau o ceasca. O poti combina cu spanac, capsuni, banane si chiar indulcitori (miere raw sau sirop de artar).

Cei care obisnuiesc sa-si prepare dimineata, la micul dejun, un smoothie verde, probabil ca i-au observat deja beneficiile:

o mai buna digestie: transformarea vegetalelor si a fructelor in suc ajuta nutrientii sa fie asimilati mai rapid decat daca acestea sunt mestecate

o mai mare energie: smoothie-urile sunt adevarate pachete de vitamine, minerale si antioxidanti care nu coplesesc sistemul digestiv; pentru ca se digera repede, organismul nu mai pierde energie pentru aceasta operatiune

un consum mai mare de vegetale si fructe: un smoothie verde este o modalitate eficienta de a consuma mai multe vegetale decat daca ai manca o salata; in plus, se prepara repede si pot fi luate la birou

scadere in greutate: datorita nutrientilor, carbohidratilor sanatosi si fibrelor pe care ii contine un smoohie verde, daca obisnuiesti sa-l consumi regulat vei pierde in greutate in mod natural; de asemenea, un smoohie verde reduce si pofta de dulciuri.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver