Popularele muraturi sunt o sursa pretioasa de enzime

Varza, castraveti, rosii, ardei capia, morcovi, conopida…murate. Suna bine, nu-i asa? Pentru ca este anotimpul muraturilor, trecem in revista beneficiile acestora printre care se numara si faptul ca vegetalele conservate prin fermentare scad pofta de dulciuri.

Pe langa congelare si deshidratare, consumatorii de hrana vie se pot bucura de una dintre cele mai sanatoase metode de a conserva legumele: fermentatia.

In sens larg, fermentatia inseamna convertirea zaharului in acid sau alcool. In cazul bauturilor (bere, vin), zaharul se transforma in alcool cu ajutorul drojdiei, in timp ce lactatele (iaurt, branza) se obtin cu ajutorul unor bacterii care dau nastere acidului lactic. Cand vine vorba despre legume, acestea sunt fermentate (murate) tot cu ajutorul acidului lactic, un conservant ce rezulta in urma procesului de fermentatie.

Poti conserva prin fermentare chiar si fructe, de la pere pana la mango!

Si ca sa simplificam lucrurile si mai mult, fermentarea vegetalelor inseamna practic murarea acestora, adica scufundarea intr-un amestec de apa, sare si otet, pentru a putea fi pastrate pentru cat mai mult timp. Desi in bucataria romaneasca vegetalele care se pun la murat sunt destul de limitate (varza, sfecla rosie, conopida, ardei, gogosari), in bucataria internationala (in special cea asiatica) vegetalele care sunt conservate prin aceasta metoda sunt mult mai variate: ghimbir, usturoi, ceapa, ciuperci, sparanghel, gulie, dovlecel si chiar fructe: pere, piersici, mango etc.

Noi iti recomandam sa profiti de aceasta modalitate de a conserva legumele, mai ales daca esti consumator de hrana vie. Fermentarea legumelor este o metoda rapida, usoara si ieftina care te ajuta enorm in bucatarie. In afara de asta, muraturile sunt o minunatie pentru sanatatea organismului. Iata principalele motive pentru care ar trebui sa consumi legume fermentate.

6 motive ca sa incluzi in meniul tau vegetalele conservate prin fermentare

1. Refac echilibrul bacteriilor sanatoase din intestin. Intoleranta la lactoza sau la gluten, constipatie, alergii sau astm sunt cauze ale lipsei de bacterii bune din intestin. Consuma, deci, alimente fermentate ca sa previi aceste afectiuni si sa refaci bacteriile bune din flora intestinala.

2. Ajuta la digestie datorita prezentei bacteriilor prietenoase si a enzimelor. Cand sunt consumate impreuna cu alte alimente, enzimele din muraturi ajuta la o mai buna digestie a acelor alimente. Problemele digestive apar pentru ca pe masura ce inaintam in varsta, iar nivelul enzimelor scade.

3. Au in compozitie o cantitate mai mare de vitamine decat cele nefermentate. Potrivit unor studii, produsele lactate au un grad mai mare de acid folic, necesar pentru a da nastere unor copii sanatosi. De asemenea, legumele fermentate mai au in compozitie si vitamine din complexul B-urilor, riboflavina si biotina.

4. Ne ajuta sa absorbim mai eficient nutrientii pe care ii consumam, datorita imbunatatirii procesului de digestie. Alimentele fermentate stimuleaza acizii din stomac ceea ce ajuta la o mai buna digestie. Este recomandat sa consumi alimentele fermentate la inceputul fiecarei mese.

5. Cresc longevitatea. Consumand cat mai multe legume fermentate, iti vei pastra intact propriul nivel de enzime, corpul consumand din cele provenite extern. Organismul va folosi aceste enzime pentru a realiza digestia, pentru a elimina toxinele, pentru a regenera celulele si a-ti intari sistemul imunitar.

6. Controleaza pofta de dulciuri. Legumele fermentate sunt snacksuri ideale pentru pranz, momentul cel mai puternic in care organismul tanjeste dupa dulciuri. In plus, daca inlocuiesti dulciurile cu legumele fermentate vei reusi si sa-ti mentii greutatea dorita.

Profita de beneficiile legumelor conservate prin fermentare si consuma legume de sezon care te feresc de raceli!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver