5 reguli ca sa nu te ingrasi

Iarna mai toti avem tendinta de a ne ingrasa cateva kilograme nu numai din cauza perioadei Sarbatorilor, ci si din vina schimbarilor de temperatura. Daca vrei sa-ti pastrezi silueta intacta, invata cum sa-ti controlezi apetitul iarna! Iti oferim cateva sfaturi simple.

„Studiile arata ca tindem sa mancam mai mult pe perioada lunilor de iarna, iar rezultatul este o crestere in greutate de pana la un kilogram. In plus, persoanele care au o greutate mai mare, s-ar putea sa se ingrase chiar si mai mult”, spune o cunoscuta specialista in nutritie Rallie McAllister, citata de site-ul american webmd.com. Un alt medic nutritionist noteaza, pentru acelasi website: „Cum temperaturile scad, apetitul creste si obisnuim sa mancam mai multe alimente bogate in calorii, carbohidrati, acele alimente care ne fac bine si psihic”.

Invata cum sa-ti controlezi apetitul iarna ca sa nu iei in greutate!

Explicatia este urmatoarea: odata cu racirea vremii, temperatura corpului scade. Pentru ca organismul sa-si poata pastra constanta temperatura are nevoie sa consume cat mai multe alimente. Specialistii spun ca orice tip de aliment va da o mai mare energie metabolismului, dar cum nu prea suntem obisnuiti sa consumam salate de fructe si legume iarna, apelam la alimentele numite „comfort foods” (alimente reconfortante, adica dulciuri). In plus, se pare ca iarna este asociata cu mese mai grele, mai bogate in calorii, asa cum mancam in copilarie.

Un alt factor interesant, ce duce la un apetit crescut, este si faptul ca iarna ziua se micsoreaza considerabil, fapt ce duce la instarea unei stari de depresie, anxietate, adica un nivel mai scazut de serotonina. Cand hormonii fericirii sunt la un nivel slab, organismul da semnale ca are nevoie de alimente bogate in zahar, ca sa restabileasca ordinea. La cresterea in greutate, contribuie generos si perioada Sarbatorilor, cand, de regula, nu prea ne refuzam nimic.

Daca vrei sa-ti pastrezi greutatea pe care o ai acum, iti prezentam niste reguli ca sa-ti controlezi apetitul iarna!

5 reguli ca sa-ti controlezi apetitul iarna si sa mananci asa cum trebuie!

1. Mananca mai des, dar mai sanatos. Este o buna optiune, pentru ca daca ai mai multe mese pe zi, la intervale scurte de timp, vei fi tot timpul satula si nu vei mai pofti la lucruri nepermise: dulciuri, alimente grase, etc. Daca mananci mai des, mananca si mai sanatos: proteine, fibre, care te ajuta sa slabesti prin faptul ca te fac sa te simti satula pentru o perioada mare de timp.

2. Convinge-ti familia sa foloseasca produse slabe in grasimi la preparearea mancarurilor pentru Sarbatori: lapte degresat, branza mai slaba, ciocolata neagra. Sunt optiuni mult mai sanatoase, care te vor ajuta sa-ti mentii greutatea. De asemenea, daca ai pofta de o mica gustare ziua poti apela cu incredere la ciocolata neagra, la un sandwich cu branza slaba sau la un smoothie cu lapte degresat si cu fructele preferate.

3. Continua sa faci sport ca si in anotimpul cald. Sportul ajuta la eliberarea de endorfine, asa ca daca ai un nivel adecvat al acestor hormoni, organismul nu va mai tanji dupa alimente reconfortante. Cel  mai bine este sa mergi la fitness sau sa te inscrii la un program de pilates si sa le frecventezi de cel putin doua ori pe saptamana. In plus, vei sportul te va mentine in forma pentru petrecerile de Sarbatori!

4. Alege gustari care se mesteca mai greu. Morcovii cu smanatana degresata, merele copate cu scortisoara sau biscuitii cu branza slaba sunt gustarile ideale pentru ca se „mananca” mai greu si in acest fel poti pacali creierul ca te-ai saturat. Expertii spun ca dureaza cam 20 de minute pana cand creierul primeste semnalul ca ai mancat si ca te-ai saturat. Cu cat mananci mai incet, cu atat mai bine.

5. Stai la lumina naturala, cel putin o ora pe zi. Lumina naturala iti face un bine imens starii psihice, iar in acest fel vei pastra corespunzator nivelul melatoninei, hormonul care controleaza starea de spirit. Daca ai probleme serioase cu pofta de mancare dupa apusul soarelui, poti incerca o metoda mai inedita de terapie ce ar putea sa te ajute: terapia cu lumina alba, care presupune expunerea dimineata langa o sursa de lumina alba de la 15 minute si pana la doua ore.

Invata cum sa-ti controlezi apetitul iarna bazandu-te pe aceste reguli si ia aminte si la niste trucuri care iti taie pofta de mancare!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver