Cele 2 tipuri de ceai care sustin tineretea si sanatatea

Arunca un ochi la pachetul de ceai uitat pe birou: stiai ca poate fi cel mai bun prieten al tau? Iti aducem cateva lamuriri necesare in deja clasica confruntare ceai verde – ceai alb. 

Prea multi dintre noi bem ceai doar cand iesim in oras la vreo ceainarie cocheta si prea putini stim adevarata valoare a unei cesti de ceai. Cert este ca in ultimii ani are loc o dezbatere destul de aprinsa intre sustinatorii ceailului verde si cei ai ceaiului alb. Iti detaliem subiectul astfel incat sa faci alegea cea mai potrivita pentru tine. Dar inainte de aceasta, iata cateva lucruri generale care ne recomanda ceaiul drept obligaatoriu in dieta pentru sanatate, frumusete si tinerete.

Ceaiul are in compozitie substante importante care se numesc polifenoli, catechine si flavonoizi care actioneaza ca niste antioxidanti puternici ce minimizeaza actiunea rea a radicalilor liberi asupra celulelor si tesuturilor. Aceste substante, practic, ajuta la prevenirea stresului oxidativ, un factor raspunzator de aparitia a numeroase boli periculoase.

Ceaiul verde si ceaiul alb sunt doua tipuri de ceai “adevarate”

Ceaiul este a doua cea mai populara bautura din lume, dupa apa, fiind preparat din frunzele plantei Camellia sinensis. Exista mai multe tipuri de ceaiuri, care se obtin din speciile aceleasi plante, diferentele dintre ele fiind date de tehnicile de obtinere si preparare. Specialistii spun ca numai ceaiul verde, ceaiul alb, ceaiul negru si ceaiul oolong sunt ceaiuri adevarate, provenite din planta Camellia sinensis. Restul tipurilor de ceai, precum sunt cele herbale, preparate din infuzii de plante, nu sunt, de fapt, “ceaiuri”, in sensul ca nu au aceleasi proprietati benefice pentru organism.

Cele mai sanatoase ceaiuri par a fi ceaiul verde si ceaiul alb deoarece sunt printre cele mai putin procesate, fiind obtinute prin oparirea rapida a frunzelor. Spre deosebire de acestea, ceaiul negru si ceaiul oolong sunt obtinute in urma uscarii, sfaramarii si fermentarii frunzelor. Dar iata mai multe lamuriri necesare in confruntarea ceai verde – ceai alb.

Cele mai importante beneficii si pe care le au consumatorii de ceai verde si ceai alb

1. Ceaiul verde

1. Potrivit unui studiu recent, efectuat in octombrie 2012 de catre cercetatorii de la Universitatea Columbia din New York, ceaiul verde contine o substanta particulara, polifenon E, care inhiba cresterea, dezvoltarea si migrarea unor celule canceroase, in cazul cancerului de san si de prostata. Alte studii au relevat faptul ca alti componenti din ceaiul verde impiedica mutatiile celulelor canceroase.

2. Consumul regulat de ceai verde descreste riscul fracturilor cauzate de osteoporoza si promoveaza dezvoltarea unor celule osoase noi. Se pare ca ceaiul verde diminueaza riscul pierderii de material mineral (din care sunt alcatuite oasele) datorita antioxidantilor si proprietatilor antiinflamatorii.

3. Este asociat cu un risc scazut de boli de inima si infarct. Mai multe studii publicate de cercetatorii de la Universitatea Harvard au concluzionat faptul ca persoanele care consuma cel putin o ceasca de ceai verde pe zi au un procent cu 44% mai scazut de a face infarct. Unele studii efectuate pe animale au aratat ca ceaiul verde miscoreaza si colesterolul.

4. Contine florura naturala, polifenoli si catechine care sunt asociate cu distrugerea bacteriilor care cauzeaza caderea dintilor, respiratia urat mirositoare si gingivita. Daca insa ceaiului ii sunt adaugati indulcitori, acestia pot scadea beneficiile de mai sus.

2. Ceaiul alb

1. Ajuta la slabit, deoarece accelereaza metabolismul, ce arde mai multe calorii. Potrivit unor studii efectuate de cercetatorii germani, ceaiul alb ajuta la prevenirea formarii celulelor de grasime, dar si reduce grasimea din organism. Componenta raspunzatoare cu slabitul este cafeina.

2. Reduce colesterolul rau si creste colesterolul bun, datorita catechinelor care actioneaza ca niste antioxidanti. De asemenea, ceaiul alb subtiaza sangele si dilata vasele, ceea ce duce la o mai mica tensiune arteriala si o buna circulatie a sangelui in tot corpul. Comparativ cu ceaiul verde sau negru, cel alb contine cele mai multe catechine.

3. Catechinele impiedica considerabil cresterea celulelor canceroase. Consumul regulat de ceai alb poate reduce riscul multor tipuri de cancer, de la cancer de stomac, ficat si colon pana la cel de san, de piele sau chiar ovarian.

4. Promoveaza o piele sanatoasa si stralucitoare, datorita proprietatilor antioxidante. Mai mult decat atat, unele studii arata ca ceaiul alb ajuta la dezvoltarea celulelor de colagen si elastina din piele, care au in rol major in mentinerea elasticitatii si fermitatii. De asemenea, ceaiul alb poate intarzia si procesul de imbatranire prematura.

Ca sa te bucuri de cat mai multe proprietati benefice ale acestor doua tipuri de ceai, consuma-le fara sa adaugi zahar sau miere. Daca totusi iti vine greu, poti incerca nectarul de agave, un indulcitor natural.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver