Cumva perceptia despre legumele congelate e eronata: mai toata lumea crede ca fiindca sunt congelate, isi pierd vitaminele si mineralele benefice. In realitate, insa, lucrurile nu stau asa.

Daca ai evitat pana acum zona cu legume congelate din supermarket, poate ar trebui sa incepi sa te familiarizezi cu ea. Legumele congelate sunt o optiune viabila intr-o dieta sanatoasa. Administratia Americana pentru Alimente si Medicamente (FDA) spune clar ca legumele congelate NU isi pierd nutrientii in urma congelarii si ca ofera aceleasi beneficii ca si legumele proaspete.

Legumele congelate: cele trei etape prin care trec

Ca sa intelegi mai bine de ce e asa, hai sa vedem ce presupune procesul de congelare. Dupa ce legumele sunt culese, sunt oparite (tinute in apa fiarta sau abur pentru o perioada scurta de timp) si apoi, imediat, sunt inghetate. Oparirea inainte de congelare e foarte importanta – indeparteaza mizeria de pe legume, distruge enzimele care descompun nutrientii si cauzeaza mucegairea si ajuta la pastrarea prospetimii si culorii legumelor.

Ce e interesant, e ca legumele, care sunt congelate imediat dupa recoltare, pot chiar sa aiba mai multi nutrienti decat legumele proaspete – cele transportate in tiruri mii de kilometri isi pierd din vitamine pana ajung sa fie consumate.

Procesul de congelare se intampla cat inca nutrientii din legume sunt la un nivel foarte mare. Asta insemna ca vitaminele si mineralele sunt prezervate aproape in intregime. De ce aproape? Fiindca exista si unele vitamine care nu pot fi “salvate”.

Potrivit American Council on Exercise, citat de livestrong.com, procesul de congelare nu altereaza continutul de minerale, fibre si carbohidrati din legume, insa, vitaminele solubile in apa se pot pierde usor. Spre exemplu, vitamina C, un antioxidant solubil in apa, se poate descompune in timpul oparirii si fierberii legumelor. Tiamina si acidul folic – doua vitamine din grupa B-urilor, care contribuie la sanatatea inimii si a functionarii nervilor, se pot deteriora si ele cand sunt expuse la caldura.

Iarna, e indicat sa mananci mai degraba, legume congelate si nu din afara sezonului.

Potrivit whfoods.com, din vitamina C se pierde in jur de 25%, iar din tiamina (B1) in jur de 10%. Ce e important de retinut, este ca vitaminele pierdute sunt putine comparativ cu cele retinute in legume. In cazul unor vitamine, concentratia lor chiar creste – spre exemplu, mazarea congelata ofera mai mult betacaroten decat cea proaspata, potrivit livestrong.com.

Legumele cu vitamine B si C sunt indicate a fi consumate proaspete, fiindca, cum ti-am spus si mai sus, aceste vitamine se “dizolva” in apa. Ce sa alegi: ardei gras rosu, varza, dar si fructe citrice si fructe de padure.

Concentratia de vitamine si minerale din legumele congelate, depinde si de tine. Mai exact, de modul in care le gatesti. Legumele congelate care sunt fierte in cantitati mari de apa sau care sunt tinute pe foc prea mult timp isi diminueaza considerabil continutul nutritional. Iata cativa pasi pe care ar trebui sa-i respecti atunci cand gatesti cu legume congelate, astfel incat sa le retii toate vitaminele si mineralele.

Cele mai bune legume congelate sunt cele cu un continut ridicat de nutrient solubili in grasimi, ca vitamina A, carotenoide si vitamina E – acesti compusi sunt mai stabili in timpul procesarii. Dintre legumele congelate poti alege cu incredere morcovi, broccoli si vegetale verzi.

Cum gatesti cu legume congelate

Gateste-le la aburi, nu le fierbe! Desi cea mai rapida metoda de a gati legumele congelate este sa le fierbi, incearca, mai bine, sa le gatesti la aburi, ca sa le pastrezi nutrientii.

Asezoneaza-le bine. Legumele congelate nu au un gust atat de puternic ca si cele proaspete. Ca sa fie gustoase si sa le mananci cu placere, asezoneaza-le cu condimente diverse.

Nu adauga legumele congelate in diverse mancaruri decat la final. Legumele congelate se gatesc foarte repede. Ca sa le conservi vitaminele si mineralele adauga-le in supe si mancaruri de legume abia spre final.

Ca sa mananci mai multe legume zilnic, introdu aceste zece reguli in dieta!

Foto: Guliver