Mic dejun, pranz, cina si gustare

Tu mananci dupa un anumit orar, cand ti se face foame sau cand prinzi un moment liber la birou? Fiecare ne avem propriile obiceiuri, mai bune sau mai rele, insa specialistii ne avertizeaza ca momentele strategice pentru servirea mesei conteaza atat pentru dieta, cat si pentru sanatate. 

Sunt convinsa ca stii ca nu este bine sa mananci seara tarziu, din varii motive: risti sa te ingrasi repede, sa ai probleme cu digestia sau cu somnul. Insa stiai ca si micul dejun ar trebui luat la o anumita ora? Sau ca gustarile te pot ajuta sa mananci mai putin in timpul mesei?

Un program regulat pentru servirea mesei te va ajuta sa ai o mai mare energie dar si sa slabesti mai repede!

Spre exemplu, daca iti doresti sa slabesti, specialistii spun ca este important sa mananci toate cele trei mese pe zi. Poate unele dintre voi faceti exact contrariul tocmai din dorinta de a reduce portia de calorii, insa adevarul este ca mancatul neregulat sau saritul peste mese poate produce exact rezultatul opus celui dorit, si anume ingrasarea. Servirea mesei, dimineata, la pranz si seara, este importanta si pentru ca da organismului timpul de care are nevoie pentru a digera nutrientii si pentru a-i “distribui” in diferite zone din corp.

Un program regulat de servire a meselor iti va furniza energia de care ai nevoie pe perioade lungi de timp. La polul opus, consumul unei cantitati prea mari de mancare la o singura masa sau chiar la doua mese pe zi necesita mai mult timp si mai multa energie pentru digestie si poate duce catre numeroase probleme de sanatate: tensiune arteriala, colesterol marit, diabet de tip doi, osteoporoza si ingrasare excesiva.

Ca sa iti “programezi” corect mesele de peste zi, tine cont si de sfaturile urmatoare. Sunt foarte interesante si te pot ajuta sa-ti faci un program echilibrat pentru servirea mesei.

Respecta momentele strategige ale zilei pentru servirea mesei

1. Micul dejun ar trebui luat la cel mult o ora dupa ce te-ai trezit

Micul dejun da startul metabolismului tau, asa ca daca mananci imediat dupa ce te-ai trezit iti vei ridica singura nivelul de energie si te vei simti mai activa si mai tonica. Nivelul zaharului din sange este destul de jos atunci cand te trezesti, de aceea este recomandat sa iei micul dejun la cel mult o ora dupa ce te-ai ridicat din pat ca sa impiedici o cadere brusca a glicemiei. Daca mananci micul dejun spre pranz, risti sa ramai fara energie, sa te simti molesita, dar si sa mananci mai mult decat trebuie la prima masa a zilei. La micul dejun mananca carbohidrati complecsi: ovaz, nuci, cereale cu bob intreg, fructe si legume.

2. Pranzul ar trebui luat la trei-patru ore dupa micul dejun

Pentru o energie optima, data de calorii si de nutrienti, dar si pentru a accelera metabolismul, nu sari peste pranz! Studiile arata ca persoanele care opteaza pentru un pranz sanatos sunt mai putin tentate sa faca “greseli” de alimentatie in restul zilei si ard mai rapid caloriile deja acumultate in corp. Opteaza pentru un pranz echilibrat care sa contina proteine, carbohidrati complecsi, grasimi bune si fibre care iti vor da energia necesara pentru urmatoarele trei-patru ore.

3. Nu manca niciodata cu trei ore inainte de culcare

Mancatul prea aproape de ora de culcare duce la cresterea temperaturii corpului, a zaharului din sange si a insulinei si impiedica eliberarea melatoninei, factori care interfereaza cu calitatea somnului tau si provoaca insomnia. Mai mult decat atat, insomniile pot duce la aparitia poftelor nocturne si la un consum mai ridicat de mancare in ziua urmatoare. Cina ar trebui sa fie o masa mai usoara decat pranzul, asa ca orienteaza-te catre proteine, carbohidrati complecsi si grasimi bune: orez brun, paste integrale, paine din cereale intregi, somon, pui.

4. Fa loc gustarilor sanatoase intre mese principale

Sa mananci putin si des este mai bine decat sa mananci mult si rar. Ca sa eviti mesele prea copioase, nutritionistii recomanda consumul unor gustari intre mese, care iti vor mai reduce din apetit. In plus, metabolismului tau ii va fi mai usor sa digere cantitati mai mici de mancare. Asa ca, ia o gustare intre pranz si cina, poate sa fie undeva la ora 15.00-16.00, momentul zilei in care riscul ca energia sa scada brusc este foarte mare. Fa loc in meniul tau, gustarilor sanatoase: salate de fructe, smoothie-uri, nuci si seminte, iaurt, fructe si legume proaspete. Gustarile te ajuta sa nu mai astepti cu prea mare foame ora pentru servirea mesei!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver