Solutii contra efectelor negative ale dietei

Fac parte din grupul oamenilor care au “alimente calmante”. Ori de cate ori sunt suparata sau obosita, merg la frigider si ma revigorez instant cu cateva patratele de ciocolata sau cu o cana de cacao cu lapte. Din pacate, cand tin o dieta, nu pot recurge la solutiile mele de urgenta, iar starea mea de spirit are de cele mai multe ori de suferit.

Atunci cand organismul tau e privat de alimentele, vitaminele si mineralele cu care a fost obisnuit pe termen lung si in schimb e obligat sa consume doar fructe si legume, apar frecvent deviatii comportamentale precum: depresie, anxietate, furie sau iritabilitate. Daca sunteti curioase sa aflati mai multe despre aceste probleme de echilibru interior care au stransa legatura cu dieta va invit sa aflati cateva descoperiri recente facute de cercetatori.

Cercetatorii au descoperit nutrientii, vitaminele si mineralele care te pastreaza fericita

Nutrientii

Carbohidratii, grasimile si proteinele au un rol important in stabilirea echilibrului mental. Conform doctorului Judith Wurtman, citat de New York Times, carbohidratii si alimentele bogate in zahar te ajuta sa te relaxezi, sa te calmezi, sa intri intr-o stare de somnolenta si fericire. Astfel se explica depresia sau supararile frecvente la cei care se priveaza cu buna stiinta de carbohidrati si zahar. Proteinele sunt, de asemenea, importante pentru sanatatea mentala. Mancarurile bogate in proteine – carnea, laptele si ouale – cresc nivelul tirosinei,  iar aceasta, la randul ei, creste nivelul dopaminei si al noradrenalinei, neurotransmitatorii care iti sporesc starea de alerta si te fac mai activa atat din punct de vedere fizic, dar si intelectual. “Grasimile bune” cum ar fi de exemplu omega-3, stimuleaza functionarea cerebrala si mentin o stare de spirit pozitiva. Acestea sunt esentiale pentru mentinerea functiilor cognitive.

Vitamine si minerale

Deficienta de vitamine si minerale poate avea consecinte importante asupra starii tale de spirit. Vitamina C care se gaseste din plin in fructele citrice te ajuta in mod natural sa-ti revii pentru ca incurajeaza absorbtia de oxigen a corpului. Conform unui studiu realizat in anul 2000 de American Journal of Psychiatry pe un grup de doamne in varsta, s-a constatat ca deficienta de vitamina B12 dubleaza riscul aparitiei unei depresii majore. Acidul folic, sau vitamina B9, este cunoscut pentru capacitatea sa de-a preveni depresiile si de-a spori energia din organism. Atentie si la thiamina, sau vitamina B1, lipsa ei din organism provoaca stari de iritabilitate. Magneziul este un mineral care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia zilnica a femeilor. El te ajuta sa te descurci mai bine in situatii stresante si scade simptomele neplacute din perioada premenstruala.

Distanta dintre mese

Dupa ce ai aflat ce nutrienti, vitamine si minerale iti pot cauza depresii sau iritabilitate in timpul dietei, mai am un ultim sfat foarte important de urmat: distanta dintre mese. Mancarurile pe care le consumi pe stomacul gol isi pun amprenta vizibil asupra starii tale de spirit si de aceea daca planuiesti sa mananci un desert, cel mai bine ar fi sa o faci la prima masa. Daca sari peste mese, sau ai perioade lungi de asteptare intre ele, corpul tau iti va semnaliza asta prin starea ta de spirit. De aceea dietele cele mai eficiente incurajeaza micile gustari sanatoase si hranitoare intre mese.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock