Cu nucile tot timpul am o dilema: pe de-o parte stiu ca sunt bune fiindca contin grasimi sanatoase, pe de alta parte stiu si ca ingrasa. Voi? Stiti ce nuci sunt cele mai “safe” si cele de care ar trebui sa ne ferim? Haideti sa ne lamurim cum e cu nucile in dieta!

Nucile – si ma refer aici la toate tipurile de nuci, nu doar la cele obisnuite, de la alune si caju pana la fistic si migdale – sunt considerate a fi sanatoase si necesare in dieta. In primul rand, nucile fac bine fiindca sunt bogate in acizi grasi esentiali omega 3 care ajuta la mentinerea tensiunii in limite normale, previn aparitia bolilor de inima si reduc sansele de a face cancer de colon sau cancer de san. Pe langa omega3, nucile mai contin, insa, si proteine (aviz, vegetarienilor!), dar si tot felul de antioxidanti benefici pentru sanatate precum caroten, resveratrol, luteina, criptoxantina – toate aceste substante ofera protective impotriva cancerului, bolilor de inima, a bolii Alzheimer si a infectiilor virale si fungice, potrivit nutrition-and-you.com.

Nucile in dieta: multe beneficii, dar nu intotdeauna!

Partea proasta cu nucile este ca, desi au atatea beneficii pentru sanatate, daca mananci prea multe, poti sa te ingrasi destul de repede, tocmai din cauza grasimilor pe care le contin si care le cresc aportul caloric. Totusi, specialistii spun ca un consum moderat de nuci nu este o amenintare pentru greutate, dimpotriva, chiar poate ajuta la slabire. Aceasta este concluzia unui studiu, facut in 2010, si publicat in Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition.

Dar cum deosebim nucile bune de nucile rele? Editorii publicatiei de sanatate health.com au intocmit o lista cu nucile care ne imbunatatesc sanatate si cu cele pe care ar trebui sa le cam ocolim sau cel putin sa le consumam cu atentie.

Nuci bune pentru inima

Desi toate nucile contin acizi grasi omega 3, nucile obisnuite sunt mai bogate in acizi alfa linoleici (ALA) decat orice alte nuci. Studiile arata ca ALA pot reduce aritmiile inima si ca au aceeasi putere de a reduce inflamatia si oxidarea arterelor ca si uleiul de masline. Tot la “nuci bune pentru inima” intra si nucile caju.

Nuci bune pentru creier

Ca sa functioneze bine, creierul are nevoie de o serie de nutrienti pentru a produce neurochimicale. In aceasta schema, alunele sunt deosebit de importante: sunt pline de acid folic, un mineral de care creierul are nevoie ca sa functioneze optim. Fara suficient acid folic, functia cognitiva ajunge mai rapid la declin. Consumand suficiente alune, ii oferi corpului mai multa vitamina E, grasimi sanatoase si fibre. Dar, atentie! Mananca doar alune crude si de calitate si evita-le pe cele prajite, cu multa sare.

Nuci bune pentru slabit

Daca vrei sa slabesti, cele mai indicate nuci, pe care sa le consumi pe parcursul dietei, sunt migdalele. Sunt slabe in calorii, contin mai multe proteine decat majoritatea nucilor si sunt pline de omega 3. Migdalele te ajuta sa slabesti fiindca te satura si stabilizeaza nivelul zaharului din sange. O portie de migdale, undeva la in jur de 19 de migdale, contine 100 de calorii, potrivit livestrong.com. De asemenea, e important sa mananci migdale crude si nu prajite!

Nuci bune pentru starea de spirit

Iti place fisticul? Ei bine, consuma-l in zilele in care te simti obosita si ai o stare proasta! Fisticul este bogat in vitamine din grupa B-urilor, care imbunatatesc starea generala, reduc stresul, cresc rezistenta sistemului imunitar. In 100 de grame de fistic sunt 160 de calorii. Evita fisticul prajit si consuma-l crud!

Nuci rele care ingrasa

Trece pe lista: nucile de Macadamia! Au destul de multe calorii, mai multe grasimi si mai putine proteine decat celelalte tipuri de nuci. La fel de “daunatoare” pentru silueta sunt si nucile Pecan. Potrivit livestrong.com, o nuca de Macadamia are undeva la 18 calorii. Destul de mult daca te gandesti ca nu mananci o singura nuca! Dar, sa ne intelegem! Nu inseamna ca nucile de Macadamia si nucile Pecan sunt de evitat. Daca iti plac, le poti consuma, dar in cantitati rezonabile si, poate, mai rar decat pe celelealte nuci.

ATENTIE! Toate nucile ingrasa daca sunt consumate in exces, asa ca incearca sa nu mananci mai mult de un pumn de nuci pe zi, aproximativ de 30 de grame.

Iata si cum sa mananci nuci “inteligent”!

Foto: Guliver