Un program realist de alimentatie sanatoasa

Daca obiceiurile alimentare pe care le ai te fac sa te simti vinovata ca nu reusesti sa iti mentii un stil de viata echilibrat, iti facem cateva recomandari ca sa le schimbi treptat. Desi ti se poate parea dificil sa-ti transformi modul de a manca, cu un plan bine pus la punct si cu putina ambitie, vei reusi sa ai o dieta sanatoasa.

Multe obiceiuri alimentare pe care le avem ne sunt formate inca din copilarie: alaturi de carne alegem ca si garnitura cartofii, nu putem sa mancam fara paine, ne plac preparatele cu sosuri grele dar gustoase, folosim putin cam mult ulei cand gatim si cate altele…

Obiceiurile alimentare ajung sa ne defineasca; tocmai de aceea e greu sa renuntam la ele. 

Pe langa aceste obiceiuri alimentare nu tocmai de urmat, am adaugat stilului nostru de viata si altele la fel de nesanatoase. Iata si cateva dintre acestea: ne place fast-food-ul, ne rasfatam cu desert intotdeauna dupa masa, cumparam alimente procesate, iar lista o poti continua si tu, in gand. Pe de alta parte, suntem tot mai constienti ca trebuie sa avem un stil de viata sanatos, iar asta presupune sa renuntam la multe dintre obiceiurile alimentare proaste pe care le avem. Usor de spus, greu de facut, nu-i asa? Desi stim ca alegerile pe care le facem vizavi de alimentatie nu sunt chiar cele mai onorabile, ne este totusi greu sa ne privam de lucrurile care ne fac placere. Ce facem totusi sa reusim sa ne schimbam obiceiurile alimentare proaste intr-unele mai sanatoase? Cum nu este de ajuns sa ne dorim, iata cateva recomandari ce trebuie puse in practica si urmate cu sfintenie!

Obiceiurile alimentare proaste pot fi inlocuite cu unele sanatoase doar daca iti doresti cu adevarat sa faci schimbarea

1. Primul pas catre a-ti schimba obiceiurile alimentare, este sa faci o lista cu modul in care mananci

Ti se poate parea putin complicat, insa chiar nu este: trebuie doar sa notezi, timp de cateva zile, ce mananci zilnic (mic dejun, pranz, gustare, cina) si orele la care mananci. De asemenea, incearca sa devii mai constienta de ceea ce mananci: citeste etichetele produselor pe care le cumperi, verifica ingredientele etc.

2. Dupa cateva zile, jurnalul tau alimentar ar trebui sa fie deja creionat. Sublinaiza obiceiurile proaste!

Printre cele mai comune sunt urmatoarele: sari peste mese, mananci chiar si cand nu ti-e foame (mai degraba iti e pofta), mananci in picioare, consumi desert imediat dupa masa, mananci prea repede etc. Tu poti avea alte obiceiuri proaste, nu conteaza. Important este sa le iei pe rand si sa incerci sa le schimbi. Daca, de exemplu, obisnuiesti sa mananci ceva dulce seara redu portia treptat pana o elimini de tot. Fa schimbarile treptat.

3. Fa-ti un plan punctual si tine-te de el

De exemplu, vrei sa mananci mai multe fructe si legume. Cum faci asta? Introducandu-le zilnic in meniu: ia un fruct in poseta in fiecare dimineata cand pleci de acasa, adauga intotdeauna un fruct la cerealele de dimineata, mananca o salata de legume la fiecare masa etc. Largeste-ti si mai mult optiunile si fa-ti o obisnuinta din a consuma zilnic un smoothie de fructe. Este, poate, cea mai simpla modalitate de a manca mai multe fructe.

4. Ca sa ai sorti de izbanda, trebuie sa cuantifici rezultatele, asa ca in fiecare saptamana fixeaza-ti un mic scop alimentar si urmeaza-l

Satisfactia indeplinirii acestuia te va ajuta sa mergi mai departe. In plus, cu pasi mici, vei reusi sa faci schimbari mari. Daca simti ca mananci prea multe dulciuri, iti poti fixa urmatorul scop saptamanal: sa renunti la portia de desert de doua ori pe saptamana si sa o inlocuiesti cu o alternativa mai sanatoasa: un fruct, un mix de seminte si nuci etc. Ai grija insa la orele la care trebuie sa consumi fructe!

5. Controleaza stresul, pentru ca te poate determina sa mananci ce nu trebuie

De regula, momentele de stres aduc cu ele si pofta de dulciuri, zaharul fiind unul dintre cele mai satisfacatoare alimente pentru psihicul nostru. Specialistii ne indeamna sa limitam pe cat putem stresul, ca sa evitam alimentele nesanatoase. Pentru asta, iti recomand sa mergi la sala! Este o modalitate simpla si rapida de a alunga stresul, dar si de a te simti mai revigorata!

6. Fii realista si nu pune prea mare presiune pe tine

Este important sa nu te astepti ca in primele saptamani dupa ce ai inceput sa-ti schimbi regimul alimentar, sa te si obisnuiesti cu noile obiceiuri. Specialistii spun ca dureaza cel putin o luna pana cand actiunile devin obicei. Asa ca tine-te de planul pe care deja ti l-ai creionat si ai rabdare. Incet-incet organismul tau se va obisnui cu noul mod de a manca si nu va mai simti nevoia unor alimente nesanatoase.

Obiceiurile alimentare sanatoase sunt importante si pentru ca te ajuta sa-ti mentii silueta dorita!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver