Pasul numarul unu: citeste eticheta

In urma cu cativa ani, o prietena povestea cum s-a ingrozit dupa ce a inceput sa citeasca lista ingredientelor de pe ambalajul de paine alba: erau insirate o multime de substante pe care nu te-ai fi gandit ca le poti gasi in paine. De atunci, am inceput sa-mi pun primele intrebari cu privire la painea pe care o mananc.

Cred ca toate am avut un astfel de declic la un moment dat, mai ales ca se vorbeste atat de mult in jurul nostru despre un stil de viata sanatos si responsabil. Nu se poate sa nu fi auzit la televizor, la prieteni ori sa fi citit pe undeva ca painea nu mai este facuta doar din faina, drojdie, sare si apa, asa cum stiam noi de la bunicile noastre.

Painea alba nu e sanatoasa si are E-uri iar painea integrala poate sa fie “deghizata”. Informeaza-te inainte sa cumperi!

Din pacate, painea a fost “imbogatita” cu o multime de ingrediente chimice care o fac sa fie mai pufoasa, mai aratoasa si sa reziste mai multa vreme. Intre timp, pe piata a aparut si o alternativa mai sanatoasa la painea alba si anume, painea integrala: o paine din cereale cu bob intreg (grau, ovaz, orz, secara si seminte), care isi pastreaza o mare parte din nutrientii benefici (vitamine, minerale) si, in plus, nu contine E-uri. Desi am putea spune ca am rezolvat problema, optand pentru o astfel de paine mai sanatoasa, nutritionistii ne avertizeaza: nu orice paine care este inchisa la culoare este si integrala. Asadar, cum alegem cea mai buna paine? Facem o mica analiza in cele ce urmeaza.

O paralela intre painea alba si painea integrala. Care este mai buna si de ce?

Painea alba

Este obtinuta din faina rafinata, ceea ce

inseamna ca graul trece printr-un proces de macinare care duce la indepartarea invelisului extern al bobului. Urmarea este dezastruoasa din punct de vedere nutritional: totdata se pierd si fibrele, vitaminele B si fierul, iar painea capata aspectul acela moale si pufos (gustos, dar deloc sanatos). Desi este absolut delicioasa, painea alba este “golita” de nutrienti, avand insa o multime de carbohidrati care ingrasa.

Si mai rau decat atat, painea alba are in compozitie si aditivi alimentari. Anul trecut, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, constata ca producatorii romani de produse de panificatie folosesc nu mai putin de 34 de E-uri (bromat de potasiu, cisteina, glutationul, dextroza sau sulfatul de sodiu) in paine. Pare infiorator, nu-i asa?

Consumul de paine alba poate duce la unele probleme de sanatate. Deoarece contine multi carbohidrati (o felie de paine alba are in jur de 66 de calorii), ingrasa. Carbohidratii mai pricinuiesc si alte rele: cresc colesterolul rau din sange, ce poate duce la aparitia bolilor cardiovasculare, reduc eficienta digestiei si favorizeaza depunerea grasimii abdominale, impiedica colonul sa functioneze eficient.

Painea integrala

Pe piata exista o multime de sortimente de paine integrala. Ca sa o alegi insa pe cea mai buna, solutia este sa citesti eticheta. Atata timp cat contine faine neagra, faina de secara, faina integrala de grau, tarate de grau, seminte: ovaz, in, floarea soarelui, susan etc este o optiune mai sigura. Ideea este sa te orientezi dupa ingredientele cat mai naturale si sa eviti E-urile. Este bine sa cauti si sintagma “100% faina integrala”.

Si painea integrala contine aditivi alimentari, iar daca nu esti atenta poti spune ca mananci o paine sanatoasa, cand, de fapt, nu este chiar asa. Poti cumpara paine neagra crezand ca este facuta din grau, dar, de fapt, poate fi “colorata” artificial. Deci, inca o data, verifica eticheta, fa o analiza si opteaza pentru cea mai responsabila varianta.

Fii atenta si la uleiurile nesanatoase din painea integrala: uleiurile hidrogenate, grasimile saturate, uleiurile partial hidrogenate. Acestea pot ridica colesterolul si pot provoca aparitia unor boli de inima.

In plus, daca ai timp si te pasiuneaza gatitul, poti alege sa-ti faci chiar tu paine acasa. Ai nevoie de o masina de facut paine si poti cumpara faina integrala bio, o varianta mai sigura.

Sa optezi pentru painea integrala cel mai bun lucru daca iti doresti o viata sanatoasa. Este bogata in fibre, vitamine din complexul B-urilor, vitamina E, acid folic, cupru, zinc, magneziu, seleniu si fier.

Daca nu te-ai convins care este castigatoarea din razboiul painea alba vs. painea integrala, citeste si despre cerealele cu bob intreg si cele rafinate. Vei intelege si mai bine cum stau lucrurile!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver