Semnalul de alarma: lipsa de nutrienti!

Te-ai gandit vreodata ca pofta de dulce sau de sarat poate inseamna ca ai un deficit de anumite vitamine si minerale? Te ajutam sa descifrezi primejdiile celor mai intalnite patru pofte alimentare si iti oferim solutii pentru a le stapani!

Toti experimentam anumite pofte alimentare. Dintre toate cea mai pregnanta este pofta de dulciuri, care apare cand organismul este vulnerabil: fie este stresat, fie este obosit si lipsit de vlaga si de energie. Stii deja ca in momentul in care iti este pofta de ceva dulce, nu mai poti alunga cu niciun chip dorinta arzatoare de a consuma chiar si o cantitate mica de zahar. La polul opus se afla pofta de ceva sarat. Iti amintesti cum se manifesta: nu iti este neaparat foame, dar ai rontai ceva sarat: niste alune, covrigei ori saratele.

Inlocuieste alimentele la care poftesti cu fructe si legume care iti asigura nutrientii necesari, ca sa eviti primejdiile poftelor alimentare

Pofta de dulce sau de sarat sunt senzatii absolute normale pe care le experimenteaza orice persoana, insa cand acestea devin din ce in ce mai intense, este cazul sa-ti pui niste intrebari. In urma mai multor cercetari, s-a ajuns la concluzii ingrijoratoare: se pare ca dorinta de a consuma anumite alimente ascunde, de fapt, carente de vitamine si minerale importante pentru organism. In timp, aceste carente pot duce la dezvoltarea unor afectiuni serioase.

Daca experimentezi astfel de pofte alimentare, mergi la doctor si fa-ti o consultatie ca sa vezi daca totul este in regula. De cele mai multe ori, poftele greu de stapanit apar si pentru ca nu avem o alimentatie echilibrata, care sa includa in meniul nostru toti nutrientii de care avem nevoie.

4 pofte alimentare ce pot indica dezechilibre in organism

1. Ciocolata. Pofta accentuata de ciocolata poate fi un indicator pentru lipsa de magneziu si de aceea organismul are nevoie de acest dulce. Desi  consumul de ciocolata imbunatateste nivelul de magneziu din corp, medicii recomanda sa alegi alte surse mai sanatoase de magneziu: nuci, seminte, migdale. Daca nu poti renunta la ciocolata, atunci opteaza pentru o ciocolata organica sau una neagra si mananca cu moderatie!

2. Dulciuri: prajituri, inghetata, bomboane. Pofta de dulce (orice nu conteaza ce e, dulce sa fie) se traduce prin fluactutii ale nivelului de glucoza din sange. Cand glucoza scade, corpul are nevoie de zahar ca sa readuca acest indice in limite normale. Unele persoane se pot confrunta cu hipoglicemia. Daca te confrunti cu pofta excesiva de dulce, este bine sa mananci fructe si nu dulciuri si, de asemenea, sa consumi alimente bogate in fibre, care sunt mai satioase si te vor mentine satula mult timp.

3. Snacksuri sarate. Cand ai pofta de popcorn, chipsuri sau orice alt snack sarat inseamna ca organismul tau are o carenta de calciu, potasiu si fier. Ca sa-ti redresezi organismul, consuma alimente bogate in vitamina C si potasiu (fructe, legume) ce pot duce la restabilirea unei balante normale a acestor nutrienti. In acest fel vei scapa de pofta de sarat. Oboseala sau stresul pot fi o alta cauza a poftei de sarat, asa ca incearca sa reduci la minimum acesti doi factori.

4. Cafea. Pofta excesiva de cafea se traduce prin lipsa in organism de fosfor si sulf. Recomandarea este sa-ti procuri acesti nutrienti importanti din carne, ficat, lactate, nuci, legume (fosfor) si oua, usturoi, varza, conopida (sulf). De asemenea, pofta de cafea poate indica si o lipsa de fier, care inseamna un consum redus de proteine si de vitamine din complexul B-urilor. Ca sa-ti iei necesarul de fier, mananca mult spanac, salata, ciuperci si patrunjel. Si tine minte: bea cafea cu moderatie!

Fii foarte atenta la ceea ce mananci, iar daca vrei sa-ti schimbi stilul de viata, iti aratam cum sa o faci treptat si fara efort!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver