Antioxidantii sunt arma naturala impotriva radicalilor liberi

Include in meniul tau de vara si cateva alimente cu adevarat uimitoare: alge, vegetale bogate in clorofila sau ceai verde care fac un mare serviciu pielii tale: o protejeaza de radiatiile ultraviolete. Descopera lista completa a acestor alimente si afla de ce functioneaza ca un scut anti-radiatii!

Unele alimente vegetariene functioneaza ca un scut contra radiatiilor ultraviolete datorita compusilor unici pe care ii contin: antioxidanti, polifenoli, fitonutrienti, vitamine si minerale. Aceste substante-minune lupta impotriva radicalilor liberi creati de radiatiile ultraviolete care pot produce arsuri, imbatranire prematura a pielii si, in cel mai rau caz, cancer de piele.

Radiatiile ultraviolete cauzeaza aparitia radicalilor liberi in organism care pot duce la cancer de piele si imbatranire prematura

Radicalii liberi sunt niste molecule “disfunctionale” in sensul ca au un electron in minus. Din aceasta cauza, acestia isi “croiesc” drum prin organism si incearca sa gaseasca electronii pereche, insa se ataseaza de alte celule sanatoase. Uneori, rezultatul poate fi aparitia unei tumori, alteori insa celulele nu se imbolnavesc insa, cand sunt atacate de radicali liberi, imbatranesc prematur. Unii dintre radicalii liberi se “nasc” in timpul desfasurarii proceselor metabolice din corp, iar altii sunt creati de factori externi: poluarea, radiatiile ultraviolete, fumul de tigara sau pesticidele.

Arma naturala de lupta impotriva radicalilor liberi sunt antioxidantii. La polul opus, antioxidantii sunt molecule care au un electron in plus. Cand sunt “introdusi” in organism, acestia cauta radicalii liberii, se ataseaza de ei si le “doneaza” electronul lipsa, drept urmare, ii impiedica sa mai distruga celulele sanatoase. Care sunt insa antioxidantii? Cei mai puternici sunt vitamina E si vitamina C, dar si vitamina A, seleniu, mangan, cupru, zinc, beta-caroten, fitonutrienti (licopen, luteina), catechine. Cu cat mananci mai multe alimente bogate in antioxidanti, cu atat vei reusi sa tii la creezi un scut de protectie pentru radiatiile ultraviolete.

In speranta ca nu te-am plictisit cu paralela de mai sus, prin care am incercat sa-ti explic intr-un mod simplist cum ne afecteaza raditiatiile ultraviolete la nivel molecular, iti voi prezenta in continuare cele mai uimitoare alimente vegetariene, bogate in antioxidanti, care te pot ajuta sa te feresti la propiu de soare! Chiar daca nu esti vegetariana, iti recomand sa le incluzi in dieta ta!

5 tipuri de alimente vegetariene tin piept cu radiatiile ultraviolete periculoase

1. Algele (printre care nori, wakame, hijiki, dar si algele albastre-verzi ca spirulina si chlorella) contin un carotenoid numit astaxantina, considerat unul dintre cei mai puternici antioxidanti naturali; se pare ca este de 550 de ori mai puternic si decat vitamina E, fiind cunoscut pentru ca protejeaza pielea de radiatiile ultraviolete. Si inca ceva: daca nu stiai chlorella contine si vitamina B12, un nutrient extrem de necesar vegetarienilor.

2. Ceaiul verde si ceaiul negru sunt bogate in polifenoli, unii dintre cei mai puternici antioxidanti cunoscuti astazi. Polifenolii ofera protectie extraordinara impotriva expunerii la radicali liberi, care sunt responsabili pentru 80% din imbatranirea pielii. Cercetatorii spun ca un consum de mai mult de doua cesti de ceai verde sau ceai negru pe zi reduce riscul cancerului de piele cu 30%.

3. Vegetalele si ierburile bogate in clorofila: varza furajera, spanac, sparanghel, broccoli, telina, varza, patrunjel, busuioc, menta, iar lista poate continua cu toate legumele verzi. Toate acestea sunt adevarate pachete de antioxidanti care nu numai ca lupta impotriva radicalilor liberi, dar ajuta si la detoxifierea organismului. Curatand organismul de toxine, reduci sansele imbatranirii premature a pielii.

4. Fructele si legumele portocalii si rosii sunt bogate in licopen, un antioxidant puternic care, este demonstrat, ca protejeaza pielea de iritatiile cauzate de raditiile ultraviolete. Pe langa licopen, in rosii, ardei gras rosu, ridichii, rubarba, citrice rosii si portocalii (portocale, grepfrut rosu), cirese, capsuni, pepene rosu etc se mai gaseste si beta-caroten, un alt antioxidant care poate limita impactul razelor UV si protejeaza de arsurile solare. Le poti consuma crude in salate, smoothie-uri sau sucuri de fructe in fiecare zi!

5. Ciocolata neagra contine de patru ori mai multi fenoli si catechine decat ceaiul. Acesti antioxidanti protejeaza pielea de arsuri solare si cancer. Ciocolata nu ar trebui insa sa contina lapte, deoarece acesta interfereaza in procesul de absorbtie a antioxidantilor in sange. Doza de ciocolata neagra recomandata  zilniceste de 56 de grame. Astfel ai o sansa in plus sa reduci radiatiile ultraviolete.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver