Simptome, dificultati si rezolvari

Alergia la soia este un tip de alergie alimentara, destul de intalnita, care apare din cauza unor proteine existente in soia, pe care unii oameni nu le tolereaza. Vegetarienii cu alergie la soia au mai mult de furca cu aceasta problema pentru ca le limiteaza optiunile alimentare.

Altfel, alergia la soia este o afectiune destul de usoara, cu simptome care nu iti pun in pericol viata. Dar asta nu inseamna ca nu creeaza o senzatie serioasa de disconfort; simptomele care o insotesc sunt urmatoarele: mancarimi la nivelul cavitatii bucale, umflarea buzelor, limbii sau a altor parti ale corpului, greutate in respiratie, dureri abdominale, diaree, greata si stari de voma, aparitia unor iritatii pe piele.

Alergia la soia este o dubla provocare pentru vegetarieni

Cei care au alergie la soia se confrunta cu o mare provocare, pentru ca aceasta este un ingredient care se regaseste in multe produse procesate, drept urmare, trebuie sa fie extrem de vigilenti. Pentru vegetarienii care se confrunta cu alergia la soia, grija este de doua ori mai mare: o data pentru ca trebuie sa analizeze atent eticheta oricaror produse pe care le cumpara ca sa fie siguri ca printre ingrediente nu se strecoara si soia; si doi: pentru ca renuntarea la soia le limiteaza considerabil meniul.

Este stiut faptul ca persoanele care nu consuma carne, se bazeaza foarte mult pe produsele din soia in regimul lor, iar acestea sunt multe: tofu, tempeh, lapte de soia, miso, edamame sau soia verde, tamari, sosuri de soia, branza de soia sau chiar si boabe de soia. Alergia la soia restrictioneaza consumul acestor produse, si, implicit, ii priveaza pe vegetarieni de o sursa excelenta de proteine si calciu. Si totusi, solutii exista, iar daca ai nenorocul sa fii vegetariana si sa iti descoperi o alergie la soia, nu inseamna ca nu iti poti continua regimul alimentar. Iti enumeram cateva alimente pe care le poti consuma in locul produselor din soia, care iti furnizeaza la fel de multe proteine:

Alternative alimentare cu un continut mare de proteine pentru cei care se confrunta cu alergia la soia

1. Nucile

Sunt surse importante de proteine: o ceasca de nuci de Macadamia contine in jur de 10 grame de proteine, iar una de migdale prajite, 30 de grame. Iar nucile pot fi consumate si sub forma de lapte, unturi de nuci si chiar faina, imbogatind o dieta unui vegetarian care se confrunta cu alergia la soia. Vestea proasta este ca nucile sunt considerati a fi alergeni comuni (ca si laptele sau oule) si nu pot fi consumate de toata lumea.

2. Quinoa

Este considerata a fi o proteina completa, ceea ce o face perfecta pentru vegetarieni; o ceasca de quinoa contine nu mai putin de 23 de grame de proteine (jumatate din necesarul zilnic al unei femei), fiind bogata si in fibre, fier, mangan, fosfor si magneziu. Unii nutritionisti considera quinoa ca fiind o sursa mai buna de proteine chiar si decat soia. Un mic minus pe care il are quinoa: destul de multe calorii (o ceasca are cam 200 de calorii), deci trebuie sa o consumi cu atentie astfel incat sa nu depasesti necesarul zilnic.

3. Seitanul

Este un produs obtinut din faina de grau si gluten, foarte bogat in proteine, fiind considerat un inlocuitor pentru carne in dieta vegetariana (are o textura asemenatoare cu carnea cand este gatit). Seitanul este unul dintre cele mai populare produse vegetariene care inlocuiesc soia. O portie de seitan iti furnizeaza 18 grame de proteine. Poti cumpara seitan de pe site-urile cu produse bio.

4. Semintele de chia

Pe cat de mici sunt semintele de chia, pe atat de mare le este puterea nutritionala. Asta pentru ca semintele de chia sunt o sursa buna de proteine vegetale; contin un procent de 20% de proteine si aminoacizi esentiali. Si ca si cum nu ar fi de ajuns, aceste seminte mai sunt bogate si in calciu si fier. Cand sunt puse in apa semintele de chia absorb lichidul si isi maresc dimensiunea pana la de zece ori, ajutand la o mai mare satietate, dar si hidratare!

Text: Andreea Marinescu