Nu are colesterol si nici lactoza

Cei mai multi vegetarieni inlocuiesc laptele traditional cu lapte de soia sau de migdale, trecand cu vederea si o a treia varianta, mai putin populara, dar la fel de viabila: lapte de orez, o bautura cu putine grasimi si multe beneficii. Daca nu l-ai incercat pana acum, iti dam cateva argumente pro!

Despre laptele de orez sunt de spus doua lucruri importante: este o bautura de care vegetarienii au nevoie pentru a-si diversifica meniul, dar in acelasi timp este si o bautura pretioasa pentru acei vegetarieni care au intoleranta la soia si nu pot consuma celebrul lapte de soia.

In comert vei gasi lapte  de orez fortificat cu nutrienti importanti pentru organism!

Desi nu ofera aceleasi beneficii nutritionale ca si laptele de soia (ce contine o cantitate insemnata de proteine), laptele de orez este totusi o alegere inteligenta. Iata de ce: este fortificat cu multe vitamine si minerale esentiale pentru o buna sanatate. O singura ceasca de lapte de orez contine 30% din necesarul de calciu si 15% din necesarul de fosfor. Aceste doua minerale sunt importante pentru dezvoltarea si mentinerea oaselor si a dintilor sanatoase.

Tot intr-o ceasca de lapte de orez se mai regasesc si 10% din necesarul de vitamina A si 25% din necesarul de vitamina D si B12, unele dintre cele mai importante pentru vegetarieni. Toate aceste vitamine se regasesc in laptele de orez comercializat, fiind adaugate in timpul procesului de productie. De aceea, poate este mai bine optezi pentru un lapte de orez cumparat din magazin. Dar cauta variantele bio!

Totusi, daca vrei sa prepari lapte de orez acasa, fa-l din orez brun. Acesta este mai bogat nutritional decat orezul alb, oferind fibre, proteine, calciu, magneziu, fier, zinc si potasiu.

Cum sa prepari chiar tu lapte de orez

Exista multe retete vegetariene care iti explica detaliile prepararii, insa in mare ai nevoie de cateva ingrediente de baza: orez fiert, apa, putina sare si vanilie. Orezul se amesteca cu apa intr-un blender, dupa care mixtura este bine strecurata printr-un tifon. Lichidului obtinut i se adauga sare si vanilie, insa in functie de gust ingredientele pot varia de la scortisoara si pana la ciocolata. Acesta este cel mai simplu mod de a face lapte de orez acasa. In comert, laptele de orez se obtine din orez fiert, sirop de orez brun, amidon din orez brun si agenti de ingrosare, la care sunt adaugati si nutrientii de fortificare despre care ti-am povestit mai sus. Pe langa faptul ca este o bautura ce ajuta la diversificare meniului vegetarian, laptele de orez are si o serie de beneficii pentru santatate. Descopera-le in continuare!

5 motive pentru a consuma lapte de orez daca esti vegetariana si nu numai

1. Este scazut in grasimi, fiind mult mai slab decat laptele de vaca. Nu contine nici colesterol, asa ca este excelent pentru acele persoane care vor sa reduca consumul de grasimi, dar si pentru cele care sufera de boli de inima. In plus, nu are in compozitie nici lactoza, fiind un produs ideal pentru cei care au intoleranta la lactate si nu pot consuma lapte de vaca.

2. Ajuta la o mai buna imunitate a organismului, deoarece este o sursa buna de vitamina E si magneziu, dar si de antioxidanti ca mangan si seleniu. Toti acesti nutrienti contribuie la imbunatatirea sistemnului imunitar, pe care il protejeaza de boli si infectii virale.

3. Este o sursa naturala de vitamina B, esentiale pentru metabolism, sistemul circulator si sistemul nervos. Niacin si vitamina B6 sunt “responsabile” pentru scaderea colesterolului rau din sange. Este posibil ca o parte din aceste vitamine sa se piarda in timpul obtinerii laptelui, insa cei mai multi nutrienti sunt din nou adaugati acestei bauturi atunci cand o cumperi din comert.

4. Poate ajuta la slabit, deoarece nu contine colesterol. In acest caz este recomandat sa alegi un lapte de orez care nu este indulcit si care nu are adaugate arome. Cel mai bine este sa optezi pentru un lapte de orez fortificat cu vitamina D si calciu si sa-l consumi in locul altor bauturi: sucuri naturale, sucuri acidulate. Atentie insa, laptele de orez contine destul de multi carbohidrati, asa ca trebuie consumat cu moderatie.

5. Poate fi folosit la o gramada de preparate, de la biscuiti si deserturi pana la cereale si smoothie-uri. De asemenea, poti adauga lapte de orez si la cafea daca nu iti place sa o bei neagra sau daca vrei sa gatesti o portie de macaroane cu branza. Poti folosi laptele de orez cu incredere chiar daca nu esti vegetariana. In plus, un alt avantaj al laptelui de orez este ca are o perioada de valabilitate mai mare decat a celui de vaca.

Daca insa obisnuiesti sa bei regulat lapte de orez, incearca sa-l mai inlocuiesti din cand in cand si cu lapte de cocos sau cu lapte de migdale, doua variante super-sanatoase!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver