Sistem imunitar puternic, protectie antiaging si energie ridicata

Iti vine sa crezi ca in fructele mici, rosiatice si uscate de goji se ascunde cea mai puternica si unica combinatie de nutrienti esentiali pentru om? Fructele goji au cei mai multi antioxidanti si sunt considerate o adevarata minunatie a naturii. Ca urmare, n-ar trebui privite ca un simplu moft al unui stil de viata sanatos.

In urma cu cateva mii de ani in China, in timpul dinastiei Tang, exista un satuc unde oamenii erau altfel decat in oricare alt loc: toti traiau peste 80 de ani, nu se confruntau cu probleme de sanatate, aveau pielea tanara si parul frumos. Vestea sanatatii si longevitatii lor ajunsese pana departe, iar oamenii din alte tinuturi veneau in satuc pentru a afla secretul tineretii fara batranete. Legenda spune ca localnicii beau zilnic apa dintr-un izvor in jurul caruia cresteau fructe de goji ce cadeau in apa respectiva, formand o bautura apropiata de un ceai. Asa a inceput povestea de iubire dintre chinezi si fructele de goji, o poveste de aproape 5.000 de ani.

Goji sunt recomandate pentru ca sunt o proteina completa, avand si alti compusi indispensabili vegetarienilor

Beneficiile fructelor de goji (pe care chinezii le stiu de secole) au fost demonstrate de catre oamenii de stiinta abia in ultimii zeci de ani. Studiile au relevat ca fructele de goji sunt printre cele mai dens nutritionale alimente din lume, continand un mix unic de nutrienti: 18 aminoacizi (care il transforma intr-o proteina completa), 21 de minerale, printre care calciu, fier, zinc, fosfor, selenium, cupru, magneziu si vitamine dintre cele mai importante: vitamina A, vitamina C, vitamina E si vitamine din complexul B-urilor.

Pentru vegetarieni, fructele goji sunt pachetul ideal de nutrienti necesari pentru o dieta echilibrata. Proteinele, fierul si calciul, cei mai necesari nutrienti pentru vegetarieni, se gasesc din abundenta in goji. Ca sa se simta insa aportul benefic pentru organism, fructele goji trebuie consumate regulat. Iar optiunile sunt nenumarate: la micul dejun impreuna cu cereale, in salate, in smoothie-uri, sub forma de ceai (fructele se fierb si au aceleasi beneficii) sau chiar si la supe (este cazul chinezilor).

5 atuuri care fac din fructele goji, cele mai eficiente alimente 

1. Goji contin mai multe carotenoide chiar si decat morcovii, care sunt niste antioxidanti puternici, ce ajuta la cresterea duratei de viata. Pe langa carotenoide mai contin si zeaxantina si luteina, doi compusi care impiedica degenerarea globului ocular, principala cauza care duce la pierderea vederii si, uneori, la orbire.

2. Intaresc sistemul imuntar datorita unor compusi numiti: polizaharide, betacaroten si germaniu. Aceste substante ajuta organismul sa “distinga” intre celulele bune si celulele care ii pot face rau. Polizaharidele furnizeaza celulelor zaharuri speciale ce sustin imunitatea si ajuta celulele sa comunice mai eficient unele cu celalalte. De asemenea, germaniul este “raspunzator” in tratarea anumitor tipuri de cancer.

3. Stimuleaza hormonul de crestere, un hormon esential pentru dezvoltarea umana produs de glanda pituitara. Acesta este si principalul hormon care controleaza alti hormoni si poate duce la intarzierea procesului de imbatranire, facandu-ne sa aratam mai tineri. De asemenea, antioxidantii din goji au fost legati de reducerea ridurilor si de incetinirea imbatranirii pielii.

4. Iti dau o mai mare energie (un capitol la care vegetarienii stau destul de prost daca nu mananca echilibrat). Un studiu aparut in urma cu cativa ani,  in publicatia americana Jurnalul de Medicina Alternativa si Complementara, a aratat ca persoanele care au consumat suc de goji pentru doua saptamani s-au simtit mai energizate, au avut un somn mai bun, au fost mai calmi si chiar s-au simtit mai fericiti. Tot studiul a relevant ca sucul de goji elimina crampele mensturale si imbunatateste viata sexuala.

5. Micsoreaza tensiunea arteriala si scade colesterolul rau. Se pare ca si mai eficiente in tratarea acestor afectiuni sunt radacinile de goji care scad tensiunea si promoveaza o mai buna circulatie a sangelui. Daca vrei sa folosesti fructe goji pentru hipertensiune, specialistii sugereaza sa mananci fructe uscate sau proaspete ori sa alegi un supliment ce contine cel putin 40% polizaharide din goji, pentru o protectie antioxidanta maxima.

Ca si goji, quinoa este un superaliment pentru vegetarieni si nu numai. Asa ca integreaza aceste alimente mai putin cunoscute in meniul tau daca iti doresti sa fii ferita de probleme.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver