Un aliment minune in regimul vegetarian

Daca esti vegetarian sau cochetezi cu ideea de a trece la acest regim alimentar, trebuie sa stii ca soia este elementul de baza din dieta ta. Unul dintre marile beneficii pe care le are soia in regimul vegetarian este ca inlocuieste cu succes carnea, fiind o sursa majora de proteine.

Soia este o planta subropicala, originara din sud-estul Asiei, si introdusa in Europa in jurul anului 1700. Astazi, soia se gaseste intr-o multitudine de variante de la lapte, branza si iaurt din soia pana la tofu, hot-dog si inghetata din soia, avand o serie de beneficii incontestabile pentru sanatate.

Consuma soia ca sa un vegetarian sanatos sau pentru a preveni bolile cardiace!

De ce a devenit soia un aliment atat de popular? Simplu: datorita numeroaselor sale proprietati. Soia contine in primul rand proteine, izoflavonoizi (nutrienti care functioneaza ca antioxidanti puternici pentru organism) si fibre. Beneficiile proteinei din soia au fost analizate in nenumarate studii. S-a ajuns la concluzia ca soia este un “medicament” natural extrem de important pentru organism. Pe scurt, cateva dintre beneficii: reduce riscul aparitiei bolilor cardiovasculare, reduce simptomele menopauzei, ajuta la functionarea buna a creierului, minimizeaza riscul aparitiei osteoporozei, a cancerului si imbunatateste performantele sportive.

Proteina din soia este atat de importanta deoarece este foarte similara proteinei din carne. O ceasca de soia gatita contine la fel de multe proteine ca si 100 de grame de carne pregatita, de pui sau de peste. Calitatea proteinei din soia poate fi comparata usor cu proteinele din carne, in timp ce alte legume nu sunt considerate surse complete de proteine. Din acest motiv, soia poate fi considerata una dintre cele mai bune optiuni ale vegetarienilor cand vine vorba despre mancare. Soia nu este numai o sursa buna de proteine, dar este un aliment complet pentru a ne mentine sanatatea, indiferent daca suntem vegetarieni sau nu.

Beneficiile ale consumului de soia

1. Mentine inima sanatoasa. Consumul de soia poate scadea nivelul colesterolului rau din sange, dar si trigliceridele, imbunatateste functia vasculara si ajuta la mentinerea in limite normale a tensiunii arteriale.

2. Minimizeaza simptomele femeilor ajunse la menopauza. Un consum zilnic de soia poate reduce disconfortul simptomelor perimenopauzale (perioada de tranzitie catre menopauza). Soia contine substante numite fitoestrogeni, ce reduc intensitatea bufeurilor.

3. Poate preveni aparitia cancerului de san. Ca sa-si faca efectul, soia ar trebui sa fie consumata inca din copilarie si adolescenta. Consumata de femeile adulte, soia nu va preveni aparitia cancerului, ci va fi doar un aliment sanatos, bogat in proteine si fibre.

4. Ajuta la prevenirea osteoporozei. Consumul de soia, in special de tofu, asociat cu un program regulat de exercitii, poate apara organismul de instalarea osteoporozei. O ceasca de tofu contine aproximativ 204 mg de calciu, adica cam 20% din doza zilnica de calciu recomandata. De asemenea, izoflavonoizii din soia actioneaza ca un protector pentru oase.

5. Mentine sanatatea intregului organism. Soia este un aliment scazut in grasimi saturate, unul dintre motivele pentru care Asociatia Americana a Inimii i-a recunoscut beneficiile pentru o viata sanatoasa. Soia are un efect benefic asupra corpului in timpul excercitiilor, datorita izoflavonoizilor care neutralizeaza radicalii liberi, in timpul miscarii.

Daca te-ai convins de beneficiile pe care le are soia pentru sanatate, nu ezita sa consumi soia, aceasta fiind si o buna sursa de proteine. Alte surse de proteine pentru vegetarieni sunt leguminoasele boabe, nucile si semintele.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver