Idei ingenioase pentru un plus de savoare

Daca ai ales sa renunti la carne asta nu inseamna ca trebuie sa-ti fie frica de masa de Craciun sau ca preparatele de Sarbatori trebuie sa fie plictisitoare. Exista alternative vegetariene delicioase si apetisante. 

Craciunul este o sarbatoare care aduna familia si prieteneii impreuna la masa. Daca nu toata lumea pe care o vei avea la masa de Craciun consuma carne, trebuie sa ai in vedere alternative vegetariene la preparatele traditionale. In plus trebuie sa ai grija ca preparatele sa fie unele festive. E important sa stii cum sa construiesti un meniu mai special, folosindu-te de aceleasi alimente pe care vegetarienii le consuma in cea mai mare parte a timpului sau combinandu-le pe acestea cu unele noi.

Poti sa realizezi un meniu de Craciun cu alternative vegetariene la felurile traditionale fara sa faci rabat de la gust sau aspect

Desi poate ti se pare greu sa gasesti alternative vegetariene pentru masa de Craciun, care sa fie si spectaculoase, sa stii ca nu ai motive de ingrijorare. Cei mai experimentati vegetarieni propun o sumedenie de idei ingenioase pentru Sarbatori. Asa am descoperit ca nucile prajite (un mix de pecan, migdale, fistic, caju) sunt una dintre cele mai populare gustari vegetariene pentru masa de Craciun. Ele pot fi folosite si in cadrul unor retete de prajituri sau in salate si supe, fiind si foarte recomandate datorita acizilor grasi buni, calciului si zincului din compozitie. Un alt preparat des intalnit pe masa de craciun a unui vegetarian este foietajul umplut cu diferite combinatii de legume.

In plus, exista optiunea inlocuirii carnurilor cu alternative vegetariene: carnati, burgeri, chiftele, hot-dog, bacon semi-preparate, obtinute in mare din soia, pentru acelea dintre voi care chiar nu au timp la dispozitie ca sa gateasca retete foarte elaborate. Tien cont insa ca aceste preparate nu sunt foarte sanatoase, deci nu face o regula din a le prepara pentru invitati sau a le consuma. Iata insa niste mici secrete care iti vor fi de ajutor in alcatuirea unui meniu vegetarian pentru masa de Craciun.

5 idei pentru ca masa de Craciun a unui vegetarian sa fie mai usor de preparat

1. Foloseste ciuperci pe post de carne. Poti folosi orice fel de ciuperci in preparatele tale de la champignon (popularele ciuperci albe) si pana la cele numite pleurotus (mai inchise la culoare si franjurate). Avantajul lor este ca pot inlocui carnea cu succes, contin proteine si sunt extrem de usor de preparat. Poti umple ciupercile champignon cu ardei gras, ceapa, usturoi sau le poti marina cateva minute pe foc cu ulei de masline, otet si condimente.

2. Prepara feluri de mancare vegetariene internationale pe care nu le-ai mai incercat pana acum! Ca sa dai si mai multa savoare preparatelor, foloseste ingrediente mai putin obisnuite: rubarba (o leguminoasa dulce), castane, couscous, tarhon, tofu afumat, sos tamari, grau bulgur etc. Poti gasi o varietate de astfel de retete pe vegansociety.com.

3. Pentru felurile principale, bazeaza-te pe cartofi, pastarnac, conopida, dovleac, vinete, spanac etc. Folosindu-te de aceste legume poti pregati diverse placinte, lasagna, tarte, budinci sau le poti savura simple fara un aluat. In cel de-al doilea caz, incearca sa le gatesti cat mai gustos (nu le tine prea mult pe foc, ci fa-le al dente!). Evita produsele animale, untul, grasimea, mierea si foloseste ulei de masline,  ulei de floarea soarelui sau sirop de artar.

4. Pentru lacto-ovo-vegetarieni, integreaza branzeturile in meniu pentru a crea diverse sosuri pe care le poti folosi pentru legumele inabusite. Un sos renumit este sosul din branza Cheddar, care se obtine in doar zece minute. Tot ce trebuie sa faci este sa combini trei linguri de unt, doua linguri de faina, o ceasca de lapte si o ceasca de branza Cheddar razuita, plus sare si piper. Gateste-le pe foc pana se ingroasa si gata. Daca insa nu mananci produse lactate, opteaza pentru tofu ca sa pregatesti sosuri aromate cu usturoi si ghimbir.

5. Cand vine vorba despre deserturi, lucrurile sunt mult mai simple. Poti prepara de la diverse sortimente de mousse-uri (ciocolata neagra si alba, lamaie, fructe de padure) pana la diverse placinte cu fructe si seminte. Iti recomand sa incerci placinta de cartofi dulci, de mango, de mere, cu nuci pecan sau cu portocale. La fel de incantatoare pot fi si smoothie-urile, mai ales daca sunt obtinute din combinatii de fructe si decorate cu o felie de fruct.

Daca se intampla totusi sa calatoresti de Craciun, ti-am pregatit o lista de note care te ajuta   sa respecti niste reguli de baza ale regimului vegetarian!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver