Oboseala si caderea parului apar cel mai des

Cand organismul este privat de proteine, se resimte imediat: gradul de energie este diminuat, parul incepe sa cada, iar sistemul imunitar este slabit. Acestea sunt semnele ca s-ar putea sa teconfrunti cu deficitul de proteine. Iti venim in ajutor cu cateva rezolvari.

Ca sa intelegi cat de importante sunt proteinele, gandeste-te la ele ca la niste mici “caramizi” care, puse una peste alta, alcatuiesc o constructie. In cazul corpului uman, proteinele sunt acele elemente fara de care constructia celulelor, a tesuturilor si organelor  nu s-ar putea infaptui. Sunt importante pentru fiecare celula, avand rol major in cresterea si dezvoltarea organismului.

10.000 de proteine conlucreaza ca organismul sa functioneze zi de zi. In aceste conditii, deficitul de proteine poate fi periculos

Se pare ca proteinele alcatuiesc cam 15% din greutatea corpului nostru, fiind prezente in muschi, oase, piele, par. In total, cam 10.000 de proteine conlucreaza ca tu sa “functionezi” zi de zi. Cei mai multi oameni isi iau necesarul zilnic de proteine (46 de grame pe zi in cazul femeilor si 56 de grame in cazul barbatilor) din alimentele pe care le consuma (cu precadere carne).

In cazul vegetarienilor, lucrurile stau putin mai complicat pentru ca nu mananca produse animale (principala sursa de proteine). Ce le ramane de facut vegetarienilor este sa se indrepte spre acele alimente vegetale care contin proteine, caci exista si o asemenea categorie, destul de bogata: cereale cu bob intreg, soia, tofu, lapte de soia, leguminoase boabe, nuci, seminte etc. Cand aceste alimente nu sunt integrate constant in dieta vegetariana, riscul de a te confrunta cu deficitul de proteine si, implicit, cu aparitia problemelor de sanatate este mult mai mare (mai ales ca proteinele vegetale nu sunt sintetizate la fel de bine de organism ca si cele animale, cu atat mai mult, vegetarienii ar trebui sa consume o cantitate mai crescuta de alimente bogate in proteine!).

Desi specialistii spun ca deficitul de proteine este rar intalnita, totusi se pare ca persoanele care au trecut de curand la un regim vegetarian si inca nu si-au format o rutina alimentara specifica se pot lovi de o astfel de problema. Ca sa stii ca esti in regula, te ajutam sa descifrezi o posibila carenta de proteine. Iata semnele la care trebuie sa fii atenta.

4 semne ce anunta deficitul de proteine si rezolvarile aferente fiecarui simptom

1. Esti din ce in ce mai obosita, desi dormi suficient. Aminoacizii care alcatuiesc proteinele sunt esentiali pentru transportul oxigenului in corp. Un nivel scazut de proteine poate duce la reducerea cantitatii necesare de oxigen, ceea ce se traduce prin oboseala si stari de energie scazute. Ca sa remediezi aceasta problema, ar trebui sa consumi la micul dejun cereale cu bob intreg (grau, ovaz, secara) si smoothie-uri cu lapte de soia.

2. Iti cade parul. Parul este alcatuit in mare parte din proteine numite keratine. In momentul in care nu mananci suficiente proteine, corpul va avea la dispozitie o cantitate mica pe care va trebui sa o imparta intre diferitele procese importante din organism. Fara suficiente proteine, parul nu va avea nici keratina ca sa fie puternic si sanatos, si va incepe sa cada. Daca te confrunti cu o astfel de problema, fa o vizita unui specialist care sa-ti recomande niste suplimente alimentare.

3. Racesti usor si ai un sistem imunitar scazut. Lipsa proteinelor se traduce si printr-un sistem imunitar defectuos, incapabil sa-ti ofere protectia necesara impotriva factorilor negativi. Ce poti face? Mananca des gustari care sa fie alcatuite din nuci, seminte, migdale, alune, nuci caju, fistic. Toate acestea sunt bogate in proteine si iti pot suplimenta necesarul zilnic.

4. Ai carnea moale si pielea lasata. Daca nu consumi suficiente proteine, nu este de ajuns sa mergi la sala ca sa fii bine tonifiata. Specialistii spun ca in momentul in care rezerva de proteine din corp este scazuta, organismul cauta cu disperare proteine ca sa le foloseasca in diverse procese metabolice. Cum cele mai multe proteine se regasesc in muschi, ele sunt “luate” de aici, iar muschii devin moi. Ca sa repari acest lucru, este bine sa mananci multe produse lactate. Daca insa nu consumi lactate, incearca tofu, tempeh, miso sau edamame.

O sursa extrem de pretioasa de proteine complete o poti gasi si in quinoa, asa ca nu ezita sa o introduci in meniul tau!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver