supa de linte

Dupa culoare, lintea necesita moduri diferite de gatire

Prima oara cand am gatit linte am facut o supa crema. Dupa aceea, am pus-o si intr-o salata cu rosii, castraveti si ardei gras, iar alta data am combinat-o si cu quinoa. Pe langa faptul ca e gustoasa si poate fi integrata in multe preparate, lintea are un mare avantaj pentru vegetarieni: este foarte bogata in proteine.

Desi nu este o proteina completa (lipsa a doi aminoacizi i-au rapit acest statut) lintea este categorisita ca fiind una dintre cele mai bogate surse de proteine alaturi de soia, fasole sau mazare. Totusi, un lucru interesant este ca lastarii de linte sunt o proteina completa, avand in compozitie toti cei noua aminoacizi esentiali consumului zilnic uman. Deci, daca vrei sa beneficiezi de nutrientii acestia sanatosi poti consuma lintea si sub aceasta forma. In rest, o poti combina cu alte alimente pentru a-ti lua si restul de aminoacizi (de exemplu, cu cerealele).

Lintea se afla imediat dupa soia ca si cantitate de proteine

Potrivit Departamentului American de Agricultura al SUA, o ceasca de linte gatita contine mai mult de 17 grame de proteine, in conditiile in care necesarul zilnic pentru o femeie este de 46 de grame. Comparativ cu soia, lintea se afla pe locul doi la proteine: o ceasca de soia gatita are 29 de grame de proteine, iar una de mazare, doar 9 grame.

Daca facem o paralela cu alte alimente bogate in proteine, putem vedea ca lintea nu sta rau nici in acest caz: o bucata mica de carne de 85 de grame are in jur de 21 de grame de proteine, un iaurt de 200 de grame are cam 11 grame de proteine, iar o ceasca de lapte are 8 grame. In afara de proteine, lintea mai este bogata si in fier, fibre, acid folic, magneziu (important pentru muschi si oase) si vitamina B6 (descompune zaharurile din sange).

Pe langa cantitatea buna de nutrienti necesari pentru vegetarieni, lintea este foarte versatila, prin simplul fapt ca exista mai multe tipuri de linte, care pot fi folosite in diverse mancaruri. Avem asa: lintea rosie are un gust usor dulceag, se face galbena la fiert si se inmoaie destul de tare, fiind indicata pentru diverse piureuri; lintea maro este cel mai comun tip, este mai tare la fiert si poate fi folosita cu precadere la supe; lintea verde este considerate cea mai gustoasa varietate datorita gustului piperat, dureaza mai mult pana fierbe, iar boabele isi pastreaza forma, de aceea este indicata sa fie folosita la salate sau preparate ca pilafuri, tocanite etc; lintea neagra este folosita cu precadere in bucataria indiana si are un usor gust de nuca.

Indicatii ca sa gatesti corect lintea. Dupa fierbere o poti servi in supe, salate sau preparate cu orez ori legume

1. Intinde lintea pe un prosop de bucatarie curat si alege eventualele bobite mai negre si deformate sau alte urme de mizerie. Pune-o apoi intr-o strecuratoare si clateste-o cu apa rece.

2. Urmatorul pas este prepararea. Lintea nu are nevoie sa stea la inmuiat. Pentru a gati o ceasca de linte uscata, foloseste o ceasca si jumatate de apa sau de supa de legume.

3. Pune apa intr-o oala si adauga diverse condimente: ierburi, usturoi, ghimbir, tumeric sau ceapa, in functie de dorinte. Poti fierbe insa lintea si simpla. Nu adauga insa sare la inceput pentru ca inmoaie lintea prea tare, ci asteapta pana aceasta fierbe.

4. Dupa ce apa a fiert, adauga lintea. Las-o pe foc doua-trei minute si apoi redu intensitatea focului. Gateste-o pana cand se inmoaie. Lintea verde si cea maro are

nevoie cam de 45 de minute ca sa fiarba, iar cea rosie, de vreo 25 de minute.

5. Este indicat sa gusti lintea pe parcurs ce o gatesti, astfel incat sa nu o inmoi prea tare pentru ca se poate transforma intr-o pasta si nu mai poate fi folosita la salate sau alte preparate cu orez, quinoa sau cu alte legume etc.

6. Lintea fiarta poate fi consumata si ca atare, atata timp cat o asezonezi cu diverse condimente: ulei de masline, suc de lamaie, ierburi proaspete. Poate fi pastrata in frigider in jur de o saptamana dupa ce a fost fiarta.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver