Cum sa transformi o salata in rasfat culinar

Chiar si o singura zi de rasfat culinar poate fi uneori prea mult, asa ca daca simti nevoia sa mananci ceva mai usor astazi, incearca salatele. Si ca sa te reintorci la birou in forma maxima, iti propun ca saptamana aceasta sa-ti schimbi putin dieta si sa incerci detoxifierea organismului cu salate cat mai variate.

Ce inseamna asta? Nici mai mult nici mai putin decat sa incluzi in meniul tau zilnic salatele – o salata-doua (e musai sa fie cat mai variate) –  si sa renunti la alimentele mai greoaie, care iti pot perturba sistemul digestiv (alimente procesate, bauturi acidulate, alcool, dulciuri etc).

Salatele sunt bogate in nutrienti esentiali care ajuta ficatul sa functioneze mai bine, lucru esential pentru detooxifierea organismului

Daca astazi inca iti mai dai o zi de ragaz alimentar, de maine ar fi bine sa renunti incet-incet la tot ce ai mancat de Paste si sa demarezi proiectul „salatele”. Sunt o metoda la indemana oricui pentru o detoxifiere simpla: sunt ieftine, combinatiile pe care le poti face sunt infinite, sunt gustoase, usoare, abunda de nutrienti esentiali (vitamina A, vitamina C, vitamina K, calciu, fier, caroten, magneziu, enzime, fibre etc), te energizeaza si ajuta la digestie. Si nu in ultimul rand, vitaminele si mineralele din vegetale ajuta ficatul sa functioneze mai eficient, iar fibrele grabesc eliminarea toxinelor.

Ca sa incluzi salatele in dieta ta de saptamana aceasta, urmeaza planul urmator!

Primul pas: aprovizionarea frigiderului cu salatele cele mai variate

Primul pas pe care trebuie sa-l faci este sa-ti aprovizionezi frigiderul cu salate, legume si, de ce nu, fructe. Pentru ca salata sa nu fie una plictisitoare, variaza cat mai mult salata in sine, lucru deloc greu, deoarece in supermarketuri gasesti o gama larga de salate: salata romaine (cu frunze lunguiete si crocante), iceberg (o gasesti de regula in pungi siligate la supermarket), salata creata (este si verde si rosie si are fruzele moi), rucola (are frunze mici, lungi si crestate si poate fi „asortata” cu alte tipuri de salate), radicchio (este usor amaruie, mai tare, si are culoare rosiatica).

Variaza si legumele, astfel incat farfuria sa fie cat mai colorata si salatele cat mai apetisante

Legumele trebuie sa fie cat mai colorate, ca sa te bucuri de cat mai multi nutrienti. In primul rand, orienteaza-te catre legume de sezon: ceapa verde, ridichi, insa cumpara orice legume iti fac cu ochiul: rosii, castraveti, ardei gras rosu si galben, conopida, broccoli, morcovi, andive, sparanghel, spanac etc. Combinatiile pe care le poti pentru a obtine o salata gustoasa sunt infinite si tin de gusturile fiecaruia.

Renunta la toppingul caloric si fa-ti chiar tu unul sanatos pentru a ajuta detoxifierea rganismului

Salatele sunt considerate o varianta sanatoasa pentru pranz si seara, atata timp cat sunt gatite sanatos. Asta inseamna fara sosuri calorice: maioneza, dressinguri de branza, sosuri de smantana cu usturoi, ketchup. Cel mai bine este sa consumi salatele asezonate cu putina sare si ulei de masline, insa daca ti se pare totusi o combinatie plictisitoare, poti sa-ti prepari niste dressinguri sanatoase, in casa: dressing vinaigrette (cu otet), dressing bazat pe iaurt degresat, cu branza cottage (o branza foarte slaba) si diverse condimente proaspete: marar, patrunjel, busuioc etc sau chiar un dressing din fruct de avocado (se combina foarte bine cu rosii).

Adauga si niste surse de proteine vegetale, dar si grasimi sanatoase

Pentru ca salata sa fie cat mai satioasa, pune in ea si cateva proteine: tofu, tempeh, edamame, naut, fasole neagra, fasole rosie etc. La acest capitol, avem noi o sugestie pentru tine: salata cu porumb si fasole rosie, cu dressing dulce picant. Nu te sfii sa-ti imbogatesti salata si cu grasimi bune, pentru ca ai de unde alege dintre nuci, seminte, masline, felii de avocado, branzeturi vegetariene pe baza de soia.

Tips: salatele pot fi extrem de versatile atata timp cat folosesti ingrediente cat mai variate. Si chiar daca nu ai la indemana toate ingredientele cerute intr-o anumita reteta, oricand iti poti personaliza preparatul cu cateva stafide, merisoare uscate, muguri de pin sau orice fructe proaspete doresti!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver