Alternativele sanatoase

Probabil ca ai auzit, mai ales daca deva ai un regim vegetarian, de carnea vegetala. Nu e doar o metafora pentru ca, in mod surprinzator, unele alimente vegetariene pot sa imite textura, consistenta si chiar si gustul unor preparate din carne. Esti curioasa sa le descoperi? Iti prezentam o lista variata si…tentanta!

Daca urmezi o dieta fara carne, stii ca pe piata exista si o categorie de alimente vegetariene denumite generic carnea vegetala. In general, acestea sunt produse semipreparate si semicongelate facute din soia, legume (cartofi, ciuperci) si gluten. Putem include aici: burgeri vegetarieni, carnati, chiftele, bacon si chiar “carne” de pui, curcan, vita.

Alimente vegetariene “deghizate”: e carnea vegetala mai sanatoasa sau nu?

Carnea vegetala este ambalata, fiind taiata, preparata, condimentata si colorata ca sa semene cu carnea traditionala. Desi cele mai multe dintre aceste produse sunt alimente vegetariene, uneori, pot contine si oua, branza sau urme de lactate, deci daca te tenteaza ar trebui sa verifici eticheta inainte de a cumpara, asta in cazul in care tii un regim 100% vegetarian sau vegan.

Desi carnea vegetala poate fi o optiune daca te numeri printre cei care au renuntat la carnea adevarata, daca vrei sa ai un regim alimentar sanatos, produsele care imita carnea nu sunt tocmai o solutie. In afara faptului ca pot avea in compozitie conservanti, aditivi alimentari sau coloranti artificiali, aceste produse contin si multe calorii, dar si grasimi. Daca in amestecul respectiv exista branza, cartofi sau paine, numarul de carbohidrati este mai mare decat al celor din carnea adevarata. Le poti degusta din cand in cand, insa este bine sa stii ca poti opta pentru cateva alimente vegetariene ce imita carnea, pe care ti le pregatesti chiar tu acasa. Sunt o alternativa mai sanatoasa la carnea vegetariana. Iata o lista pe care ne-o propune site-ul womensday.com.

4 alimente vegetariene ce pot fi folosite pe post de carne intr-o multime de preparate

1. Tofu

Poate fi un substitut foarte bun pentru carnea de porc, pui sau vita, si, in plus, contine si proteinele de care ai nevoie. Tofu face parte dintre alimentele vegetariene cele mai versatile; se obtine din boabe de soia, apa si un agent de coagulare. Ca sa folosesti tofu ca si inlocuitor la carne, ideal este sa alegi un tofu mai tare, pentru ca poate fi taiat in cubulete sau fasii si poate fi adaugat preparatelor cu legume (morcovi, ciuperci, porumb), salatelor sau in celebrele preparate mexicane fajitas.

2. Tempeh-ul

Este un produs facut tot din soia, dar care a fost in prealabil gatita si fermentata. Tempeh-ul are o consistenta mult mai tare decat tofu si poate fi folosit intr-o multime de preparate: inlocuitor pentru carnea de vita, in diferite placinte sarate, ca si pui in salate sau mancaruri cu legume, si ca si carne de porc in sandwich-uri. Poti sa folosesti insa tempeh si la paste sau orez, si poti sa-l marinezi inainte de a-l praji sau pune pe gratar.

3. Fasolea uscata

Poate fi folosita cu succes in loc de carne in preparate ca tacos, quesadilla, impreuna cu alte legume, care sunt “infasurate” intr-o lipie. Este recomandata in special fasolea neagra sau rosie, pentru ca are o consistenta mai tare. Fasolea este o alternativa excelenta pentru ca este bogata in fibre si saraca in grasimi si contine si fier, potasiu si acid folic, dar si proteine. Daca folosesti fasole uscata, pune-o la inmuiat cateva ore inainte de a o folosi, iar daca nu ai timp suficient, opteaza pentru fasole la conserva.

4. Ciupercile Portobello

Ciupercile fac parte dintre acele alimente vegetariene care au acea textura si consistenta care seamana foarte mult cu carnea cand sunt gatite. Pe langa acest atu, ciupercile mai au unul: sunt bogate in proteine. Ciupercile Portobello sunt acele ciuperci albe-maronii cu palarie mare, care pot fi integrate intr-o multime de preparate vegetariene pe post de carne: burger, sandwich-uri, quesadilla, fajitas.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver