Un produs versatil pentru vegetarieni

Dintr-o simpla bucata de tofu, aparent fara vreun gust anume, poti face o mie si una de preparate ingenioase si delicioase pentru a-ti imbogati meniul vegetarian de zi cu zi. Ai grija, iti dam cateva idei de preparare care ar putea sa-ti schimbe preferintele alimentare!

Daca nu prea mananci tofu si l-ai vedea pe o farfurie, cu siguranta, l-ai confunda cu o bucata de branza. De fapt, tofu se aseamana cu branza prin faptul ca procedeul de obtinere este cam acelasi, insa ingredientele sunt diferite. Pentru ca este un produs vegetarian, tofu se obtine din boabe de soia, apa si un agent de coagulare. Practic, se face un lapte de soia caruia i se adauga substantele de coagulare, si, gata tofu!

Tofu are proteine si calciu in compozitie, deci nu trebuie ocolit nicicum intr-un regim vegetarian

Tofu este foarte apreciat printre vegetarieni nu numai datorita versatilitatii, dar si pentru ca are multi nutrienti importanti, printre care proteine si calciu, de care cei care nu consuma carne au nevoie cu precadere. O jumatate de ceasca de tofu tare si negatit are 10 grame de proteine, in conditiile in care o necesarul unei femei este de 46 de grame; calciul se ridica la 227 de mg, ceea ce inseamna cam 22% din necesar.

Daca te tenteaza sa incerci tofu, cel mai indicat este sa-l cumperi din magazinele bio sau de pe site-urile specializate ca sa te asiguri ca este un produs cat mai sanatos, fara conservanti si alte substante chimice. Cand cumperi tofu, vei vedea ca exista doua tipuri: unul mai tare (normal) si unul mai sfaramicios, care sunt utilizate in retete diferite. Inainte de gati cu tofu, trebuie sa stii doua detalii importante despre acest preparat.

1. Tofu este asemenea unui burete, deci absoarbe multa apa, asa ca inainte de a-l integra in vreo reteta, trebuie sa-l scurgi foarte bine. Pune bucata de tofu pe o farfurie in care in prealabil ai asezat niste servetele de bucatarie. Deasupra bucatii de tofu, aseaza un tocator si ceva greu (o cana cu apa, o cutie cu sos de tomate etc), astfel incat sa exercite presiune. Lasa-l sa stea asa cam 15 minute, iar apoi il poti gati.

2. Cand deschizi un pachet de tofu si nu-l folosesti pe tot, scurge-l, clateste-l si pune-l intr-un bol cu apa proaspata. Il poti pastra la frigider in jur de o saptamana, insa este necesar sa ii inlocuiesti apa zilnic. Daca adaugi cateva cubulete de gheata, ii poti pastra textura ferma si mai mult timp, insa asigura-te ca este complet scufundat in apa.

4 modalitati de a gati tofu, astfel incat sa te bucuri de cat mai multe preparate interesante

1. Congeleaza-l, pentru a-l folosi la supa si sosuri. Ia o bucata de tofu, pune-o intr-o punga care se inchide ermetic si bag-o in congelator. Cand vei o vei scoate, vei observa ca si-a schimbat culoarea, devenind galbena, dar nu te alarma. Lasa-l la dezghetat in jur de patru ore, inainte de a-l folosi la supa, si isi va reveni la loc. Ca sa-l adaugi in supa, gateste supa jumatate din timpul necesar si adauga tofu, taiat in bucati mai mari ca sa nu se dezintegreze. Lasa-l sa fiarba pana la sfarsit cu celelalte ingrediente si amesteca usor.

2. Coace-l in tigaie, dupa ce in prealabil l-ai marinat cu un sos la alegere: sos de soia, otet, suc de citrice, ca sa-i dai un plus de savoare. Cel mai indicat este sa marinezi tofu peste noapte (pui feliile de tofu impreuna cu marinada intr-un bol, il acoperi si il bagi la frigider). Este bine sa eviti marinatele care contin ulei pentru ca nu vor fi absorbite in tofu din cauza continutului de apa din interiorul acestuia. Ca sa-l coci, poti tavali feliile de tofu prin faina, le pui in tigaia cu ulei si le lasi cam doua minute pe fiecare parte. Tofu marinat poate fi pus si la cuptor sau pe grill. Il poti servi ca atare, impreuna cu legume sau in salate ori sandwich-uri.

3. Il poti sota in ulei incins pentru ca mai apoi sa-l adaugi la legume sotate sau sa-l mananci ca atare alaturi de un dressing (cel vinaigrette este o buna optiune). Ca sa sotezi tofu, taie-l in bucatele mici si adauga-l in ulei. Lasa-l cateva minute pana pe fiecare parte, pana cand devine auriu si scoate-l.

4. Poti folosi tofu moale pentru deserturi. Poti inlocui crema de branza cu tofu pentru a obtine o delicioasa prajitura cheesecake vegetariana. Totodata, tofu moale poate fi adaugat si la smoothie-uri proteice cu fructe de padure, lapte de soia si gheata. Tofu moale poate fi o optiune interesanta si cand vrei sa faci o omleta vegetariana!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver