5 beneficii unice pentru vegetarieni

Tahini este o pasta obtinuta din boabe de susan si este folosita cu precadere in bucataria araba. Pe langa faptul ca da savoare multor feluri de mancare, tahini are si o serie de proprietati benefice pentru sanatate. Daca nu l-ai folosit pana acum, iata cateva motive ca sa-l incerci!

Auzisem de tahini mai demult insa l-am testat abia acum cateva saptamani cand am gatit pentru prima oara humus (de regula, tahini este unul dintre ingredientele principale folosite de arabi pentru a prepara humusul sau pasta de naut).

Cea mai aromata pasta de susan, tahini, are intrebuintari multiple in bucatarie

Tahini are o consistenta groasa si un gust placut de nuca. Se poate folosi nu numai in compozitia humusului, ci si la prepararea unor feluri de mancare ca baba ghanoush (mancare de vinete, pe care o gasesti si in cartea Andreei, Mananca si arata bine!), dar si ca baza pentru diferite sosuri ce insotesc mancaruri cu carne sau doar salate. De regula, sosurile din tahini se obtin adaugand la pasta de susan, apa si suc de lamaie, dar si ulei de masline, piper, sare si alte ierburi aromate.

Poti cumpara tahini din magazinele specializate sau chiar si din lanturile mari de magazine (eu l-am gasit intr-un supermarket, la raftul cu produse exotice). Din pacate, pretul a fost destul de piperat (undeva la 30 de lei), insa cu siguranta a meritat! Daca ti se pare prea scump, poti pregati chiar tu tahini. Iata ce trebuie sa faci: cumperi seminte de susan, le pui in blender cam patru linguri si le macini bine, iar apoi adaugi o lingurita de ulei de masline, o jumatate de ceasca de apa si un praf de sare si amesteci din nou. Si ai obtinut propria pasta de susan!

Ca sa te conving ca merita sa folosesti tahini la gatit, iata si cateva beneficii nutritionale ale pastei de susan. Daca esti vegetariana, cu atat mai mult ar trebui sa o incerci!

5 motive ca sa adaugi pasta de susan tahini pe lista ta de cumparaturi

1. Este o sursa de acizi grasi buni, omega 3 si omega 6, extrem de benefici pentru inima si creier. Daca esti vegetariana, tahini poate fi o solutie pentru a-ti procura acesti nutrienti importanti ce provin de regula din produse animale. Si inca ceva: poate preveni anumite probleme digestive: constipatia si balonarile.

2. Contine o cantitate insemnata de fosfor (o portie de tahini furnizeaza cam 12% din necesarul zilnic). Fosforul este important pentru sanatatea oaselor (vegetarienii au un risc crescut de osteoporoza din cauza consumului scazut de calciu). De asemenea, poate avea efect si in ameliorarea artritei.

3. Pe langa fosfor are un continut nutritional excelent, avand in compozitie potasiu, calciu, fier, magneziu, vitamina C si vitamina E. Nu contine colesterol, fiind benefic pentru cei care au probleme cu inima. In urma mai multor studii, s-a demonstrat ca semintele de susan pastreaza sanatatea pielii si intarzie imbatranirea prematura.

4. “Alimenteaza” organismul cu un supliment puternic de vitamina B. vitaminele din grupa B-urilor gasite in tahini sunt multe: B1, B2, B3, B5 si B15, necesare pentru functionarea normala a proceselor importante din organism: mentin sanatatea si cresterea celulara, previn anemia, ajuta la regenerarea rapida a pielii in urma unor rani etc.

5. Este o sursa buna de proteine. Cand este combinat cu fasolea sau cu boabele de naut, tahini devine o proteina completa (adica contine toti acei aminoacizi pe care organismul nu ii poate produce singur). Vegetarienii au mare nevoie de proteine in meniul lor, asa ca daca esti in aceasta situatie nu ezita sa consumi cat mai des tahini!

Gateste cu cea mai aromata pasta de susan: tahini si consuma susan si sub forma de lastari. Este la fel de sanatos!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver