Pentru supa, dressing-uri si cafea

Miso este unul dintre cele mai interesante preparate din soia pe care le-am incercat vreodata. Vine din bucataria traditionala japoneza, dar in prezent, gratie calitatilor sale speciale, atat din punct de gedere gastronomic cat si din perspectiva beneficiilor pentru sanatate, miso a devenit un preparat folosit de toti marii chefi in meniule care i-au conscrat.

Daca esti vegetariana, te poti baza cu incredere pe acest aliment pentru a pregati mese delicioase si diversificate. Consumat inca din secolul VII de catre calugarii budisti, miso este o pasta obtinuta din amestecul boabelor de soia cu orez, orz, drojdie, sare si apa. Toate aceste ingrediente sunt lasate la fermentat in butoiase de lemn, pe perioade ce variaza de la cateva luni (se obtine o pasta miso mai dulceaga) pana la doi ani (situatie in care miso este mai puternic la gust).

Se regaseste intr-o varietate de tipuri cu textura, gust si culoare diferita

Pe piata exista mai multe tipuri, in functie de ingredientele care predomina in compozitia acestuia: rosu (obtinut din parti egale de soia, orez alb si orz), alb (realizat doar din orez si soia), din orz (facut, fireste din orz si soia) si din soia (obtinut din soia, drojdie si sare). Ca si diferente, miso rosu si miso din soia sunt bogate in proteine, cel alb are o durata de valabilitate mai scurta, iar cel din orz este cel mai popular. Ingredientele din compozitie face ca intre diferitele tipuri de miso sa existe diferente de textura, gust, culoare si aroma.

Acest preparat este folosit cu precadere pentru a gati celebrele supe miso; exista o varietate mare de supe, in functie de ingredientele din miso, de exemplu: mugi miso se obtine din orz fermentat, hatcho miso, doar din boabe de soia, natto miso, din ghimbir sau soba miso, din grau negru. Miso mai este insa folosit ca si ingredient de baza pentru sosuri, dresingg-uri sau feluri principale de mancare.

Miso este extrem de popular printre vegetarieni nu numai datorita versatilitatii sale, ci si proprietatilor pe care le are. Ca si o curiozitate: se pare ca luptatorii samurai obisnuiau sa manance miso datorita puterii sale nutritionale: fibre, proteine, vitamine si minerale. Miso mai contine si isoflavonoizi, saponine si proteina din soia, aminoacizi, antioxidanti dar si enzime.

In urma unui studiu, publicat in 2003, s-a constatat ca femeile care consuma cel putin trei boluri de supa miso zilnic isi pot reduce cu 40% sansele aparitiei cancerului de san. De aseenea creste imunitatea, ajuta la digestie, imbunatateste calitatea sangelui si a limfei.

Poti cumpara pasta din magazinele bio sau de pe website-urile specializate. Iata cum il poti folosi  daca iti doresti sa-l integrezi in dieta ta vegetariana!

5 modalitati usoare si rapide ca sa-l folosesti in dieta ta

1. Poti amesteca miso cu otet si ulei de masline si obtii in cateva minute un dressing delicios pentru orice fel de salata de legume. Mai poti adauga si ingrediente ca miere, ghimbir, usturoi sau ceapa, in functie de preferinte.

2. Pentru a face supa, incalzeste apa la foc mediu si adauga pasta miso preferata. O poti manca simpla sau poti adauga tot felul de ingrediente din bucataria japoneza: tofu, ciuperci Shiitake, morcovi, ridiche sau arpagic. Citeste si Supa miso pentru mai multe idei!

3. Miso este un ingredient special atunci cand este folosit pentru a prepara o marinata. Amesteca miso rosu cu ghimbir, piper negru, otet si melasa (un sos maroniu ce rezulta in urma prelucrarii zaharului), pentru a face o marinata pentru legume.

4. Inlocuieste cafeaua cu miso! Este posibil sa faci acest lucru daca amesteci o lingurita de pasta miso intr-o ceasca cu apa fierbinte. Multi vegetarieni folosesc aceasta metoda de a consuma miso nu numai pentru ca este sanatos, dar si pentru ca vor sa renunte la cafea.

5. Sandwich-uri delicioase pentru vegetarieni pot fi obtine in felul urmator: Unge o felie de paine cu pasta ta preferata, iar deasupra adauga un sos tahini (pasta de susan) si o felie subtire de avocado!

Iata si lista celor mai intalnite produse din soia!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver