Trucuri de preparare corecta

Tu ai auzit de amarant? Mai putin folosit in bucataria europeana, insa foarte cunoscut in cea sud-americana si mexicana, amarantul este o pseudocereala apreciata pentru calitatile ei nutritionale. Ar putea deveni o vedeta chiar si printre vegetarieni, de vreme ce este o proteina completa.

Din cele peste 60 de specii de amarant existente in lume, chiar si la noi cresc cateva. Una dintre ele este stirul, o planta salbatica cu flori verzi-galbene marunte si reunite ca intr-un spic, care este folosita ca si nutret pentru porci. O alta specie de amarant este insa folosita ca si planta ornamentala, avand frunze rosiatice si flori rosii-visinii care cresc intr-un spic lung si subtire.

In Mexic sau Peru se foloseste amarant in multe produse traditionale

In alte tari insa, speciile de amarant au fost valorificate in bucatarie si desi unele au frunze comestibile, amarantul se refera de fapt la semintele plantei: niste bobite mici care seamana foarte mult cu quinoa. Spre exemplu, in Mexic din semintele de amarant se face un desert traditional, iar in Peru amarantul este folosit pentru a produce un anumit tip de bere. Cel mai adesea insa amarantul este utilizat pe post de cereala, combinat cu alte cereale ca orezul sau quinoa, dar si cu legume; poate fi prajit, fiert sau adaugat ca atare intr-o multime de preparate si poate fi folosit si pe post de faina.

Pe langa versatilitatea lui in bucatariile traditionale ale acestor tari, dar si alte altora printre care si India, Taiwan, China sau Indonezia, amarantul este pretiut si pentru “compozitia” sa nutritionala. Ca si quinoa, amarantul este o proteina completa. Asta inseamna ca are in alcatuire toti aminoacizii de care organismul nostru are nevoie. Pentru ca o proteina sa fie completa necesita sa fie alcatuita din 20 de aminoacizi; corpul este capabil sa sintetizeze zece dintre acesti aminoacizi, restul de zece trebuie luati din alimentatie. Amarantul contine 18 aminoacizi, fara doi, care insa pot fi produsi de catre organism.

De vreme ce este o proteina completa, amarantul poate fi o sursa buna de proteine pentru vegetarieni. O ceasca de amarant gatit contine 9.35 de grame de proteine, iar necesarul zilnic pentru o femeie cu varsta peste 18 ani este de 46 de grame de proteine. Pe langa proteine, amarantul mai este bogat si in fibre, calciu si fier, continand si magneziu, fosfor, cupru si mangan. Dintre vitamine, este bogat in vitamina A, vitamina B6, vitamina K, vitamina C, acid folic si riboflavina. Poti gasi amarant pe site-urile bio, la preturi foarte bune (eu am cumparat o punga de 500 de grame cu 12 lei). Iata si o lista cu diversele modalitati in care poti gati cu amarant in bucatarie.

4 modalitati de a gati cu amarant. Testeaza-l si tu si vezi cum ti se pare!

1. Poti folosi amarant la micul dejun. Gatit, amarantul are un gust usor dulceag si o consistenta ca de terci. Il poti face in felul urmator: fierbe o jumatate de ceasca de amarant cu o ceasca si jumatate de apa, timp de 20 de minute pana cand apa se absoarbe in totalitate. Serveste-l imediat ce s-a fiert cu fructe, nuci, scortisoara, miere. Daca il lasi sa se raceasca prea mult va capata o consistenta gelatinoasa.

2. Consuma-l ca pe popcorn! Ca sa prajesti amarantul, pune o lingura de seminte intr-o tigaie incinsa bine, fara ulei. Pune-i un capac deasupra si ai grija sa o misti continuu de cum incep primele seminte sa sara (sar asemenea popcornului). Dupa ce semintele nu se mai aud, inseamna ca sunt facute si trebuie scoase rapid intr-un bol ca sa nu se arda. Amarantul tau va arata ca niste floricele de popcorn in miniatura.

3. Il poti combina cu orez brun, pentru a adauga preparatului tau o aroma de nuca. Foloseste un sfert de ceasca de amarant si trei sferturi de ceasca de orez brun (sau orice alta cereala, quinoa, hrisca) si gateste-le cum o faci in mod normal. Desi amarantul are o consistenta mai gelatinoasa, daca folosesti o cantitate mai mica decat cealalta cereala cu care il combini, va fi pufos si aerat.

4. Foloseste amarant pentru supe. Datorita consistentei sale gelatinoase (seamana cu semintele de chia inmuiate in apa), amarantul este un ingredient perfect pentru a ingrosa supele de legume. Asadar, doua-trei linguri de amarant ar trebui sa fie suficiente pentru a le adauga in supa care fierbe. Amarantul, daca este usor prajit, mai poate fi adaugat si salatelor sau altor preparate pe baza de legume.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver