Care sunt principalele surse

Cu numeroasele functii care le sunt atribuite in buna functionare a organismului, proteinele reprezinta, fara indoiala, unele dintre cele mai importantante surse nutritive pentru dezvoltarea corpului  uman. Ele au rol esential in crearea si regenerarea masei musculare. De asemenea, proteinele sunt o sursa importanta de energie si un element cheie in formarea de enzime, hormoni si factori imuni.

Din pacate insa, foarte multe persoane au tendinta de a asocia metabolizarea proteica cu un consum sustinut de carne, ceea ce reprezinta doar o lataura a adevarului, care, de multe ori, vine insotit si de efecte secundare. Mai putin cunoscutele proteine vegetale pot fi obtinute din numeroase fructe si legume. Atentie, insa: in afara de soia si spirulina, vegetalele nu contin proteine complete si trebuie asociate istet pentru ca aportul proteic sa fie optim calitativ.

Acum este timpul sa iei notite:

1. Cerealele sunt o sursa excelenta de proteine, mai ales quinoa, a carei proteina este mult mai usor de digerat decat carnea. Alaturi de ele, cauta si hrisca, meiul, amarantul, alunele, legumele (in special spanacul), semintele si zarzavaturile.

2.Toate produsele din soia (tofu, laptele de soia) sunt surse importante de proteine.

3.Nucile si semnitele trebuie sa fie prezente constant in alimentatia ta. Acestea contin acizi grasi esentiali si furnizeaza energie pentru alte substante nutritive, in special pentru spectrul de aminoacizi, necesari pentru formarea proteinelor complete, a vitaminelor A,B, C, E si a mineralelor. Cauta semintele de floarea soarelui, de lucerna, de in, de dovleac sau de susan, migdalele, castanele si nucile (de la cele caju, pana la cele braziliene).

Iata si cateva asocieri care iti garanteaza un aport de proteine complete: legume si seminte, legume si nuci, cereale si legume, orez cu fasole sau mazare.

Text: Danieal Mihalcea, Foto: Guliver