Unturile din nuci si uleiuri vegetale

La acest capitol, vegetarienii sunt chiar foarte castigati pentru ca au de unde alege: piata e bogata in alternativele sanatoase la unt, majoritatea din nuci si din uleiuri care pot inlocui cu succes banalul unt din lapte. 

Pentru cei care tin o dieta vegetariana in totalitate, adica nu consuma nici produse lactate si nici oua, nu mai poate fi vorba despre a manca unt pe paine prajita, dimineata, la micul dejun, ori a-l adauga in cremele prajiturilor sau in diferite sosuri. Totusi alternativele sanatoase la unt le ofera acelasi posibilitati si un gust delicios.

Alternativele sanatoase la unt sunt unturile de nuci si uleiurile vegetale

Din fericire, renuntarea la unt nu este o pierdere majora si asta pentru ca in natura exista atat de multe alternative la acest aliment incat vegetarienii pot chiar sa-si creeze preferinte: unturile de nuci (unt de arahide, unt de migdale, unt din nuci caju, unt de soia, unt de floarea soarelui, unt de susan) sau catre uleiuri vegetale (uleiul de masline, uleiul din seminte de in, uleiul de rapita, ulei de cocos, ulei de floarea soarelui si chiar ulei de sofran).

Unturile de nuci sunt poate cea mai simpla modalitate de a inlocui traditionalul unt, deoarece se pot obtine si acasa din ingrediente simple: nuci, apa si putina sare (de la caz la caz). Acestea se combina si cu ajutorul blenderului se mixeaza pana cand sunt eliberate uleiurile, iar la final se transforma intr-o pasta. In functie de nucile folosite, unele unturi vor fi mai cremoase, in timp ce altele vor fi mai sfaramicioase. Vestea buna este ca unturile din nuci sunt bogate in grasimi sanatoase, importante pentru nivelul de energie, starea de spirit si chiar greutate.

In cazul uleiului, lucrurile nu sunt atat de simple si trebuie cumparat din comert. Cele mai recomandate sunt uleiurile organice. Daca ar fi sa alcatuiesc un top al celor mai sanatoase uleiuri, pe primul loc se afla uleiul de rapita, uleiul de masline, uleiul de floarea soarelui si uleiul de sofran. Mai jos, iti dau cateva idei ca sa integrezi cu suces unturile din nuci si uleiurile in dieta ta vegetariana!

6 modalitati de a integra alternativele sanatoase la unt in dieta vegetariana 

1. Pentru paine prajita si salate, cea mai buna varianta sunt uleiurile nehidrogenate, adica cele pe care le-am enumerat mai sus, obtinute din floarea soarelui, porumb, rapita, soia sau masline. In loc de unt pe painea prajita, poti incerca ulei de masline, fiind cea mai la indemana optiune din bucatarie.

2. Uleiul din seminte de in merge foarte bine cu legume inabusite in tigaie, avand un usor gust asemanator cu al untului. Atentie insa! Este recomandat sa fie folosit rece (in cazul nostru, legumele deja preparte se stropesc cu acest ulei si atat), deoarece are o concentratie mare de acizi grasi esentiali, ce devin instabili la temperaturi ridicate. Uleiul din seminte de in mai poate fi folosit si in dressinguri de salate.

3. Untul de migdale poate fi folosit intr-o multime de variante: in sandwich-uri cu legume, pe biscuiti (avand un gust usor dulceag poate fi considerat o gustare ideala pentru pranz) sau chiar si in combinatie cu fructe. De asemenea, este o buna optiune 40 mg levitra si pentru dressinguri la salate, dar si pentru creme de prajituri.

4. Uleiul de susan sau uleiul de porumb sunt alternative ideale pentru produsele de patiserie (dulciuri, placinte, cornuri), dar si paine. Daca folosesti ulei de porumb, ar trebui sa te asiguri ca achizitionezi unul de buna calitate, deoarece, de regula, se intampla ca porumbul non-organic sa fie modificat genetic.

5. Untul de susan (tahini) amestecat cu putina miere este nemaipomenit pentru deserturi: poate fi consumat cu clatite, gofre sau cookies etc. Pentru un plus de savoare, poti adauga si scortisoara sau vanilie. Daca iti doresti o consistenta mai cremoasa a untului de susan, il poti amesteca un minut-doua in blender.

6. Un alt unt la fel de apreciat este cel de arahide. Poate fi adaugat cu suces la diferite smoothie-uri de fructe, pus pe paine prajita, combinat cu fructe (cu banane, pere si mere este delicios), dar se „potriveste” si cu unele legume crude, printre care telina si morcovii.

Avocado-ul este una dintre alternativele sanatoase la unt, asa ca foloseste-l cu incredere. Iata niste indicatii interesante!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver