Ghidul vitaminelor din alimente

Multe persoane privesc vegetarianismul cu scepticism atunci cand vine vorba despre aportul nutritiv. Cu asocierea corecta de proteine, carbohidrati, minerale si vitamine, preparatele vegetariene pot fi o sursa bogata de nutrienti si, in plus, aliati de incredere ai siluetei.

Vitaminele sunt un aspect extrem de important pentru ca regimul alimentar vegetarian nu face tocmai usoara absorbtia lor. Tocmai de aceea trebuie sa le acorzi ceva mai multa atentie.

Pe langa controlul alimentatiei, acum ai optiuni numeroase si la capitolul suplimente. Desigur, este mai bine sa apelezi, pe cat posibil, la sursele naturale. Iata unde poti gasi principalele vitamine necesare unui organism sanatos.

Vitamina A

O poti gasi in majoritatea fructelor si in vegetalele cu frunze, fie ele galbene sau verzi. Vegetarienii o pot intalni din abundenta si in spanac, morcovi, ardei grasi, caise. Vitamina A din spanac si morcovi este mai bine asimilata atunci and legumele sunt gatite. Cea mai buna metoda de preparare este cea care foloseste aburul – nu prajirea, nici fierberea. Femeile insarcinate trebuie sa ceara avizul medicului inainte de a lua suplimente de vitamina A – in cantitati mari aceasta poate fi toxica.

Vitamina B

Cerealele, arahidele, avocado, bananele, germenii de grau, ciupercile, curmalele, cerealele integrale, dar si vegetalele cu frunze verzi – toate sunt surse generoase de vitamina B. Vitamina B 12, pe de alta parte, poate fi gasita in algele marine (in special in varec). Pentru mai multe detalii despre beneficiile acestora, citeste articolul Algele marine.

Vitamina C

Este si ea esentiala pentru vegetarieni. O gasesti in fructe si vegetale cu frunze verzi. Un aspect important de mentionat – atunci cand este supusa procesului termic, vitamina C este distrusa aproape integral. Cele mai bogate surse naturale: patrunjelul, broccoli, ardeii grasi, grapefruit-ul, portocalele, cartofii, spanacul si rosiile.

Vitamina D

In forma ei cea mai pura, vitamina D este absorbita datorita soarelui. O mai poti gasi in cerealele fortifiate (adica imbogatite cu vitamine respectiva), in laptele de soia, in uleiurile vegetale, margarina si in uleiul de rapita.

Vitamina E

Are proprietati antioxidante si poate aduce o multime de beneficii intregului organism. O poti gasi in nuci, seminte de floarea soarelui, ulei de masline si avocado.

Vitamina K

Algele, vegetalele verzi, uleiul de masline, melasa – sunt sursele bogate de vitamina K pe care poti conta.

Text: Daniela Mihalcea, Foto: Guliver.