O analiza cu plusuri si minusuri

Nutritionistii ne indeamna sa consumam cat mai multe cereale cu bob intreg (integrale) si sa le evitam pe cerealele rafinate care au in compozitie o cantitate mare de zahar si sunt secatuite de vitamine si minerale in urma procesarii prin care trec. Am pus cele doua categorii de cereale fata in fata ca sa alegi in cunostinta de cauza.

Sunt bucuroasa pentru ca in ultima vreme am vazut pe rafturile magazinelor bio si chiar ale supermarketurilor multe sortimente de cereale cu bob intreg pentru micul dejun. O scurta enumerare cuprinde: grau, secara, ovaz, orz.

Fugii de cereale cu mult zahar nu-ti aduc niciun castig!

Se pare ca incet-incet aceste produse mult mai sanatoase incep sa fie tot mai cunoscute publicului larg. Ca de cele mai multe ori le ignoram cu desavarsire si ne indreptam spre cerealele noastre preferate cu ciocolata, miere sau fructe confiate, asta este o alta poveste. Eu cred insa ca este important sa facem pasi mici si sa ajutam oamenii sa constientizeze ca pot exista si variante mult mai sanatoase si la fel de gustoase (daca stii cum sa le combini) ca raspuns la primejdioasele cerealele rafinate. Cu ambalaje sofisticate, in cutii mai mari sau mai mici, pe piata exista o gama larga de cereale pentru toate categoriile de persoane, de varsta si chiar de posibilitati financiare. Ia aminte: nu toate sunt si sanatoase!

Am intocmit o lista cu cate patru atribute pentru fiecare tip de cereale ca sa te ajutam sa faci diferenta intre ele. Iat-o!

Cerealele cu bob intreg au beneficii multiple pentru digestie si sanatate in general

1. Sunt o sursa sigura de nutrienti importanti: vitamine din complexul B-urilor, inclusiv acid folic, fier, magneziu, cupru, fosfor si zinc, proteine, carbohidrati buni, fibre solubile si insolubile, acizi grasi omega 3. Nu contin colesterol deloc si nici grasimi saturate.

2. Pot ajua la prevenirea aparitiei unor boli cronice, inclusiv boli cardiovasculare, diabet zaharat de tip 2, probleme digestive si chiar cancer. Cerealele cu bob intreg pot prelungi si speranta de viata (in urma unor studii s-a constat ca oamenii care au consumat cereale cu bob intreg constant au trait mai mult decat cei care au mancat cereale rafinate.

3. Mentin o greutate normala. In urma unui studiu american realizat din 2003 s-a descoperit ca luarea in greutate este asociata cu un consum redus de cereale cu bob intreg si invers. Un alt studiu din 2006 arata ca o dieta bazata pe un consum redus de calorii, dar pe aportul mare de cereale cu bob intreg a dus la imbunatatirea nivelului de vitamine si minerale odata cu scaderea in greutate.

4. Regleaza digestia datorita continutului de fibre insolubile, o substanta care grabeste trecerea reziduurilor prin tractul digestive si eliminarea lor rapida. Un consum regulat de cereale cu bob intreg combinat cu cei doi litri de apa pe zi poate micsora riscul constipatiei si a hemoroizilor. Specialistii spun ca este bine sa-ti faci un obicei din a consuma zilnic cereale cu bob intreg la micul dejun.

Cerealele rafinate

1. Acest tip de cereale sunt “dezbracate” de tarate si de straturile de germeni, dar si de vitamine si minerale. Procesul de rafinare poate conduce la o pierdere importanta de fibre (aproximativ 66%), selenium (92%) si fitochimicale (99%). Textura fina si culoarea frumoasa a acestor cereal ascund carente grave.

2. Pe langa golirea de nutrienti, cerealele rafinate sunt extrem de bogate in carbohidrati. Carbohidratii rafinati sunt cei mai periculosi din cati exista, deoarece contin chimicale periculoase ce pot creste peste limita normal glucoza din sange, ducand la aparitia unor probleme de sanatate. Totodata carbohidratii rafinati au nevoie de mai mult timp pentru a fi absorbiti de corp, deci pot duce la cresterea rapida in greutate.

3. Din cauza continutului ridicat de zahar, cerealele iti pot crea rapid pofta de dulciuri. Cu cat mananci mai multe cereal rafinate la micul dejun cu atat vei simti mai mult nevoia de manca ceva dulce la pranz. Acest tip de cereale nu numai ca nu sunt satioase, ci actioneaza si asupra nivelului tau de energie. Pe moment te simti extrem de energizata, insa senzatia dispare rapid si apare oboseala.

4. Au un continut scazut de fibre, al caror rol este covarsitor in buna functionare a aparatului digestiv. De asemenea, cerealele rafinate contin si fructe uscate ce sunt incarcate cu mult zahar, care poate duce la dereglarea digestiei. In plus, tine cont ca aceste fructe nu sunt “adevarate”, in consecinta nu au nicio valoarea nutritionala.

Cand vine vorba despre alegerea unui anumit aliment, gustul joaca un rol crucial. Gustul insa poate fi educat astfel incat sa manacam mai bine. In cazul nostru, exista o multitudine de variante pentru a-ti transforma cerealele cu bob intreg in gustari delicioase. Numai adauga-le cateva migdale, goji, scortisoara si lapte de soia si vei vedea despre ce vorbesc!

Iata si cateva idei pentru un mic dejun sanatos!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver