Ce ingrediente sa folosesti si de ce sa te feresti

Consumul de paste are o reputatie proasta pentru ca fac parte din categoria fainoaselor, drept urmare, sunt bogate in carbohidrati, si adauga destule calorii la meniul unei zile. In plus, sunt preparate si cu o serie de ingrediente “periculoase” pentru silueta: carnuri, smantana, parmezan etc.

Din aceste motive ne ferim de paste. Dar lucrurile nu trebuie sa stea neaparat asa, pentru ca putem gati pastele astfel incat sa fie nu doar mai sanatoase, dar sa ne mentina si silueta.

Primul pas: alege paste integrale in detrimentul celor rafinate

Care este secretul? In primul rand, trebuie sa alegem intotdeauna paste integrale, obtinute din faina de grau integrala si apa. Acestea sunt bogate in fibre care promoveaza sanatatea sistemului digestiv, micsoreaza colesterolul rau din sange si ridica colesterolul bun si ajuta la mentinerea unei greutati optime. Mai contin: vitamine din complexul B-urilor, carbohidrati complecsi (ce furnizeaza energie) si minerale ca magneziu, mangan, cupru si selenium, nutrienti esentiali pentru o stare generala buna de sanatate.

In oglinda, pastele albe sunt lipsite de toti acesti nutrienti importanti din cauza procesarii prin care trec: sunt “dezbracate” de tarate, vitamine si minerale. Procesul de rafinare poate conduce la o pierdere importanta de fibre (aproximativ 66%), seleniu (92%) si fitochimicale (99%). Si de parca nu ar fi de ajuns, pastele din faina alba iti ofera doar calorii goale care ingrasa pentru ca au nevoie de mai mult timp ca sa fie asimilati de organism.

Daca nu obisnuiesti sa mananci paste integrale, la inceput, gustul lor ti se va parea mai brut, insa pe masura ce gatesti cu ele, te vei obisnui si ti se vor parea chiar mai bune decat pastele rafinate. Recomandarea este sa respecti timpul de fierbere indicat pe ambalaj si sa le consumi al dente, adica putin mai tari. Sa optezi pentru paste integrale in locul celor rafinate, este doar un prim pas ca sa inveti sa gatesti paste mai sanatoase. Iata si alte lucruri de care trebuie sa tii cont!

Cateva reguli esentiale pe care poti sa le urmezi ca sa-ti prepari paste mai sanatoase acasa

1. Atentie la sosul pe care il folosesti la paste

Sosul pe care il adaugi peste paste este crucial. Daca optezi pentru un sos pe baza de smantana, bogat in calorii si grasimi, atunci pastele nu vor mai fi la fel de sanatoase, chiar daca folosesti paste integrale. Cele mai sanatoase sosuri pe care le poti adauga fara probleme peste paste sunt: clasicul sos de rosii sau un sos marinara, preparat din rosii coapte, ulei de masline, usturoi, ceapa si ierburi aromate. Evita insa branzeturile de orice fel: parmezan, mozzarella, gorgonzola, ricotta sau unt.

2. Evita sa combini pastele cu carne

Daca ai citit vreodata principiile celebrei diete Montignac, atunci stii ca fainoasele si carnea nu prea se “inteleg”. Una dintre regulile nutritionistului Michel Montignac spune ca proteinele si carbohidratii nu trebuie sa fie combinate, ci consumate separat ca sa nu ingrasa. Daca, spre exemplu, la paste adaugi carne tocata sau carnati, numarul de calorii pe care le consumi creste enorm. O alternativa este sa folosesti carnuri mai slabe cum ar fi pui sau fructe de mare.

3. Adauga legume la paste

Pentru ca pastele sa nu fie prea fade daca nu le pui carne, adauga legume. Nu doar ca devin mai gustoase, dar sunt si mai hranitoare. Poti sa optezi pentru morcovi, broccoli, dovlecei, ardei gras, vinete, conopida; combinatiile depind de legumele care iti plac. Fierbe legumele in aceelasi vas cu pastele. Indicat este sa le adaugi in apa cam cu cinci minute inainte ca pastele sa fie gata. Tine minte ca legumele trebuie gatite cat mai putin ca sa-si pastreze enzimele valoroase.

4. Foloseste ierburi si condimente variate

Ca sa dai gust pastelor, nu te teme sa incerci condimente cat mai variate: busuioc, oregano, salvie, cimbru, rozmarin, patrunjel, usturoi etc. Iar daca iti plac ierburile si condimentele, bazeaza-te mai mult pe ele si micsoreaza cantitatea de sare pe care o adaugi la paste. Adauga-le in sosuri sau asezoneaza pastele cu ele dup ace le pui in farfurie.

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver