Moderatia este cuvantul cheie la masa festiva

Ultimul lucru pe care ti l-ai dori in vacanta de Paste este sa te confrunti cu probleme digestive generate de excesele de mancare aferente. Ca sa eviti o asemenea situatie, ar fi bine sa pui in aplicare o mica strategie inainte de a te aseza la masa. Urmeaz-o, iar zilele iti vor fi insorite si pline de voie buna!

Inevitabil, masa de Paste genereaza  probleme digestive (in fiecare an, stirea despre persoanele ajunse la spital din aceasta cauza este nelipsita de la TV). Explicatiile sunt simple: preparatele traditionale (oua, friptura de miel, drob, pasca, cozonac, tort si cate si mai cate pe langa aceastea) sunt mancaruri grele, care se digera greu si, in plus, in momentul in care sunt combinate atat de haotic, stomacul este dat peste cap. Atunci apar balonarile, durerile abdominale, refluxul gastric, greata, constipatia sau diareea.

Si persoanele care au tinut post risca sa aiba probleme digestive. Moderatia este importanta!

Si persoanele care au tinut post se pot confrunta cu probleme digestive, din cauza schimbarii bruste a alimentatiei. In general, dupa o perioada de post, organismul este mai slabit, iar daca este „bombardat” cu prea multa mancare dintr-o data, problemele nu vor intarzia sa apara. Printre alimentele care se digera greu se numara: grasimile, mai ales atunci cand sunt prajite; pot produce reflux gastric si arsuri, mancarurile picante, deoarece irita stomacul, dar si alimentele cu un continut mare de fibre (desi acestea sunt benefice pentru digestie, cand fibrele sunt prea mult, nu pot fi descompuse complet si atunci apar balonarile).

Ca sa nu te confrunti cu probleme digestive in perioada Pastelui, te sfatuim sa tii cont de cateva recomandari. Prima, si cea mai importanta, este sa mananci rational si sa nu exagerezi. Pe restul, le gasesti mai jos!

6 trucuri de alimentatie ca sa nu ai probleme digestive de Paste

1. Portioneaza-ti mancarea

De regula, de Paste, multi dintre noi mancam odata acasa cu familia, iar apoi trebuie sa ne mai asezam la masa de cateva ori, chiar in aceeasi zi, pentru ca mergem in vizita la rude/prieteni. De aceea, este important, sa-ti supraveghezi portiile de mancare. Opteaza pentru o farfurie mica si pune-ti cate putin din fiecare preparat. Gusta, savureaza, dar nu mananca pana nu mai poti. Daca stii ca trebuie sa mergi in vizita, limiteaza-te si mai mult la prima masa a zilei, pentru ca mai apoi sa nu refuzi mancarea, pentru ca nu este politicos.

2. Nu pune pe masa platouri mari cu mancare

In acest fel, vei evita sa-ti mai umpli inca o data farfuria. In schimb, decoreaza-ti masa cu flori, pune si un cos ornamental cu oua rosii si lumanari astfel incat sa para cat mai plina. Pune-ti in farfurie preparatele care iti plac cel mai mult si aseaza-te la masa, iar a doua oara nu te mai ridica!

3. Nu te aseza la masa cu stomacul gol

Inainte de a te aseza la masa cu familia, mai ciuguleste cate ceva: o rosie, cateva masline, un ou rosu. In acest fel, nu vei fi lihnita de foame si nu va exista riscul sa mananci pana simti ca nu mai poti. Sau o idee si mai buna este sa-ti faci un smoothie de fructe cu o ora-doua inainte de masa. Iti va potoli foamea si iti va da si o mai mare energie!

4. Daca mananci miel, pune alaturi multe legume verzi

Friptura de miel ar trebui mancata impreuna cu o salata mare, ca sa usurezi digestia carnii. In schimb, evita combinatia de carne-cartofi pentru ca iti poate crea probleme digestive. In viziunea lui renumitului nutritionsit, Michel Montignac, „friptura si cartofii prajiti sunt o erezie”, si pentru ca este o combinatie care ingrasa, din cauza alaturarii de carbohidrati si proteine. De asemenea, este bine sa nu asociezi mielul nici cu painea, pastele sau orezul.

5. Nu manca desertul imediat dupa masa

Ci mai asteapta cel putin o ora pana cand mancarea din stomac se digera. In acest fel, nu vei simti ca explodezi (in plus, face bine si pentru silueta). Desertul ar trebui si el portionat. Fa-ti pofta, dar nu exagera. La fel si cu fructele! Fructele nu trebuie consumate imediat dupa masa, decat la doua-trei ore dupa sau inainte. Explicatia? Fructele au tendinta sa se „miste” mai repede decat alte alimente cand ajung in stomac, drept urmare se „lupta” sa fie primele digerate, iar din aceasta cauza apar balonarile.

6. Fa miscare: iesi in parc, mergi pe jos, joaca-te

Daca te resimti dupa o masa copioasa, fa-ti siesta o ora, iar apoi nu te lasa pe tanjeala si fa putin miscare. Poti alege activitati care iti fac placere si care nu sunt solicitante: joaca badminton, fa plimbari pe jos, mergi cu bicicleta, iesi in natura! De exemplu, mersul cu bicicleta te poate ajuta sa reduci arsurile stomacale, iar exercitiile usoare care maresc ritmul respiratiei si pe cel cardiac sunt benefice pentru a reduce balonarea. Totusi, exercitiile solicitante pot avea efecte negative, asa ca in aceasta zi, poti sari peste ele.

Ca sa nu ai probleme digestive, evita si alcoolul la masa!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver