Trucuri pentru sanatate si silueta

Uimitor dar adevarat, fiecare situatie impune… strategii alimentare adecvate. Fie ca te pregatesti pentru un tur de forta la sala, pentru un discurs important sau pentru cea mai frumoasa vacanta din viata ta, un plan alimentar inspirat te va ajuta sa faci fata acestor momente cu gratie, energie si un plus de sanatate.

Daca stai sa analizezi mai bine, descoperirea facuta de oamenii de stiinta nu este chiar atat de neasteptata. Hrana pe care o consumi zilnic se transforma in energie, iar energia este folosita pentru diverse activitati, insa fiecare gen de activitate are nevoie de o sursa specifica de energie. Haideti sa descoperim impreuna cum pot fi depasite provocarile mici si mari ale vietii de zi cu zi, alimentandu-ti corect „motoarele”.

Doza de miscare

Inainte de a incepe sa pedalezi cu frenezie sau de a te angaja pentru o ora de „tractiuni” repetate, asigura-te ca-i oferi organismului tau combustibilul necesar pentru a suporta o ora si jumatate de efort fizic sustinut. Este o idee mult mai inspirata sa mananci cu minim o ora inainte de a incepe antrenamentul, pentru o ardere mai eficienta a caloriilor, decat post-eveniment, cand vei percepe fiecare inghititura ca pe o ghiulea in stomac.

Prin urmare, organismul tau va fi mult mai recunoscator daca alegi un mar, un bol cu tarate sau un mix de cereale in locul unui preparat cu „de toate” de la fast-food. Iar dupa sala, masa ta ar trebui sa fie un amestec echilibrat intre carbohidrati si proteine. Poti alege intre un iaurt cu migdale sau un shake de banane iar daca iti este intr-adevar foame, atunci prepara-ti cu incredere piept de pui cu orez sau cartofi natur. Partea buna este ca, desi mananci pe saturate, nu te vei ridica de la masa cu senzatia de „prea plin”.

In vacanta

Nu confunda notiunea de „concediu binemeritat” cu „unda verde la ingrasare”! A fi in vacanta nu inseamna sa iti neglijezi silueta si sa iti bombardezi organismul cu sosuri, grasimi si zaharuri pe banda rulanta! Vei regreta cu sigurata fiecare exces alimentar in momentul intoarcerii, cand cantarul iti va raspunde cu sinceritate la toate intrebarile nerostite.

Toate iubim inghetata, insa putine stim ca aceasta trebuie consumata cel mult o data la doua zile, chiar daca stam doua saptamani la mare. In locul acesteia, rasfata-te cu capsuni, mere, piersici sau nectarine. Evita strugurii sau ananasul, deoarece acestea contin mult zahar si sunt la fel de periculoase precum o portie de spaghetti! Mananca peste din plin, deoarece fosforul nu iti favorizeaza doar neuronii ci si circulatia sanguina. Atat cocktailurile alcoolice cat si non alcoolice ar trebui complet eliminate din lista preferintelor tale, oricat de dura ti se pare aceasta decizie.

Inainte de conferinta

Discursul public este probabil, una dintre cele mai mari provocari din viata fiecaruia. Este normal sa ai emotii si sa simti un mare gol in stomac, pe care insa, atentie, nu il poti umple oricum sau cu orice.

Organismul tau are nevoie de o masa bogata in proteine dar slaba in grasimi, deoarece acestea iti pot reduce din capacitatea de concentrare, instaland o lentoare nedorita. Prin urmare, cu o ora sau doua inainte de a pasi spre „arena”, opteaza pentru doua oua fierte de dimineata sau un medalion de somon la pranz. Fara legume verzi, deoarece sunt inzestrate cu proprietatea de „balonare instantanee”.

In lupta cu raceala

Cu toate primim cel putin o vizita anuala din partea acelui musafir nepoftit si neplacut numit „raceala” sau „viroza respiratorie”. Odata instalat, acesta nu va dori sa plece, cu una, cu doua. Ii poti scurta insa considerabil durata sederii, printr-o alimentatie corecta, care va contribui semnificativ la refacerea rapida a sistemului tau imunitar.

Indiferent ca este vara sau iarna, supele calde si usoare sunt o cale sigura spre alungarea microbilor din organism. Cele mai bune sunt cele de rosii, de pui sau taietei. Condimenteaza-le neaparat cu usturoi sau ceapa, alimente-medicament ce trebuie neaparat incluse in alimentatia ta, pe intreaga perioada a razboiului cu infectia si desigur, pe toata durata refacerii.

La film

Chiar daca mergi la cinema sau vezi filmul din confortul canapelei tale, nu confunda o experienta vizuala cu o delasare culinara. Cand simti nevoia sa rontai neaparat ceva, pentru a elimina din emotie, alege un castravete proaspat, o salata de vara sau o punga de fructe proaspete. Poti apela cu masura, si la fistic, biscuiti dietetici de ovaz sau ciocolata neagra fara zahar.

Seara, dupa film, urmeaza orele de repaus obligatoriu, pe care nu doresti sa le transformi in insomnii. Prin urmare, evita in egala masura si bauturile acidulate pe care ai fi vrut sa le asortezi popcornului cald sau portiei mari de nachos cu salsa. Nu uita, aceste tratatii raman in capul listei alimentelor interzise.

La drum lung

Trebuie sa pleci in delegatie sau in vacanta si ai un drum lung de parcurs? Tentatia sa iti iei ceva de la fast-food sau benzinarie este mare si totusi, constiinta iti sopteste ca ai face o alegere proasta? Ei bine, in acest caz, o salata verde cu tofu sau o punguta de fructe uscate pot constitui „trusa ta de prim ajutor”. Desi stresul este considerabil,  pironita in scaunul soferului sau al copilotului, nu vei arde prea multe calorii, din moment ce rolul tau este… pur static! Prin urmare, scoate din alimentatie asa zisele „sandivisuri consistente”, ce ulterior iti vor provoca depuneri nedorite si ireversibile si adapteaza-ti gustarea situatiei. Poti incerca totusi un sandwich sanatos, pregatit de acasa.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock