tipuri de paste

Desi poate nu pare, dar pe rafturile din magazine sunt o multime de tipuri de paste, simple sau integrale, facute din orez sau din quinoa. Foloseste acest ghid ca sa stii sa le alegi pe cele mai sanatoase!

Data viitoare cand ajungi in fata raftului de paste din supermarket, ia cu tine un cronometru. Fara unul, daca vrei sa gasesti cele mai sanatoase paste, s-ar putea sa stai in fata raftului toata dupa-amiaza, citind ingredientele de pe ambalaj.

Sau poti salva timp pretios folosindu-te de acest ghid, de la Prevention.com, care te va ajuta sa alegi cele mai sanatoase paste pentru tine.

Paste din grau integral

Cu ce sunt facute: La fel ca pastele din faina alba, aceste paste au un continut ridicat de proteine din grau dur. Dar pastele integrale au tot continutul bobului de grau, inclusiv nutrientii si fibrele din tarate si germeni de grau.

De ce sa le mananci: Atat timp cat poti tolera graul si glutenul, alege paste integrale, pentru ca au multe fibre si proteine si NU sunt ultra rafinate.

Bine de stiut: Nu toate pastele integrale sunt la fel. Pot avea cantitate diferita de faina integrala, aceasta fiind completata cu faina alba. Daca ai ales un sortiment care ti s-a parut prea dur sau sfaramicios, incearca alt sortiment.

Paste cu multe fibre

Cu ce sunt facute: Aceste paste sunt facute din grau dur macinat, nu integral, dar mai au fibre adaugate, pentru a fi mai hranitoare si mai satioase.

De ce sa le mananci: Crezi ca pastele din faina integrala au gust de carton, dar vrei, totusi, sa mananci ceva sanatos? Incearca aceste paste.

Bine de stiut: Orice tip de paste pe al caror ambalaj scrie “Continut ridicat de fibre” ar trebui sa iti asigure 20% din necesarul zilnic de fibre.

Fibre cu multicereale

Cu ce sunt facute: Pur si simplu, aceste paste au mai multe tipuri de cereale. Acest lucru nu inseamna insa ca e vorba despre cereale integrale. De obicei, la aceste paste se foloseste faina de grau, amestecata cu faina de porumb si alte tipuri de faina facuta din legume, cum ar fi linte sau seminte de in. De asemenea, pot fi facute din cereale fara gluten: orez, quinoa sau amarant.

De ce sa le mananci: Daca nu suporti gustul mai dur, cu aroma de nuca, si textura mai elastica a pastelor din grau integral, alege aceste paste. Sunt o alegere sanatoasa si te ajuta sa mananci variat.

Bine de stiut: Daca vrei sa consumi cereale integrale, uita-te pe eticheta si asigura-te ca toate cerealele cu care sunt facute pastele sunt integrale. Nu numai una sau doua dintre tipurile de faina.

Paste din orez

Cu ce sunt facute: Sunt facute din faina de orez brun sau alb.

De ce sa le mananci: Pot fi consumate de persoanele care au intoleranta la gluten sau oricine are un stomac mai sensibil. Orezul e mai usor de tolerat.

Bine de stiut: Pastele de orez absorb mai multa apa decat alte paste fara gluten. Si sunt si mai moi. Asa ca, daca le fierbi prea mult, se vor face terci. Verifica-le inainte de timpul de fierbere scris pe ambalaj. Daca ai de ales, cumpara paste din orez brun, care au mai multe proteine si fibre.

Paste din quinoa

Cu ce sunt facute: Pentru ca quinoa are un gust puternic, pastele care au acest ingredient il combina cu faina de la altfel de cereale, cum ar fi porumbul.

De ce sa le mananci:  Daca nu vrei sa consumi gluten si iti doresti niste paste dense, mai greu de mestecat, dar pline de nutrienti, cu un gust usor de nuca, atunci acestea sunt pastele pe care trebuie sa le alegi.

Bine de stiut: Pastele cu quinoa sunt mai greu de mestecat decat alte paste fara gluten, asa ca se potrivesc in salate sau cu un sos bogat.

Taitei cu hrisca

Cu ce sunt facute: Unii taitei sunt facuti 100% din faina de hrisca. Altii, au si alt tip de faina adaugat. Asa ca verifica eticheta daca vrei sa eviti glutenul.

De ce sa le mananci: Hrisca are un gust diferit, care se potriveste in special in mancarurile asiatice stir-fries, sau in supe si salate. Pastele din hrisca sunt grozave pentru cei care au intoleranta la guten.

Bine de stiut: La fel ca taiteii de orez, pastele din hrisca pot sa treaca in cateva secunde de la stadiul de “gatite perfect” la cel de “gatite prea mult”. Verifica-le la 3 – 4 minute dupa ce le-ai pus in apa fiarta.

Pastele cu arome. Cum ar fi de spanac sau rosii

Cu ce sunt facute: Nu lasa numele legumelor sa te pacaleasca. Chiar daca o cantitate minuscula de legume a fost adaugata pentru culoare in aceste paste, ele sunt facute, cel mai probabil, tot din faina alba sau din faina integrala. Cantitatea de legume nu face nicio diferenta din punct de vedere nutritiv.

De ce sa le mananci: Daca tolerezi glutenul si iti este pofta de gustul usor de legume, e in regula sa mananci paste cu arome. Dar alege un sortiment cu faina integrala. Si nu-ti imagina ca mananci legume.

Bine de stiut: Daca alegi astfel de paste, citeste lista de ingrediente. Unele firme folosesc coloranti alimentari pentru culori mai intense. Alege pastele care sunt colorate cu legume adevarate.

Acum ca stii cum sa alegi cele mai sanatoase paste, afla si cum sa Transformi pastele preferate intr-o mancare de dieta!

FOTO: istockphoto.com