De ce dieta omnivora potenteaza stresul

Intr-o veche dezbatere pe subiectul vegetarieni vs omnivori si starea de spirit, un studiu recent publicat in Nutritional Jurnal a tras linie. Cercetand schimbarile care au loc in creier datorita alimentatiei, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca dieta vegetariana este cea care potenteaza intr-o mai mare masura fericirea.

Daca te numeri printre vegetarieni de scurta vreme si te temi ca aceasta schimbare de stil iti va influenta in rau starea de spirit, cercetatorii au o veste buna pentru tine. In loc sa te afecteze, dieta vegetariana te ajuta sa tii stresul sub control si iti potenteaza fericirea.

Studiul ii plaseaza pe vegetarieni in postura privilegiata a celor mai echilibrate persoane din punctul de vedere al starii de spirit.

Rezultatul uimitor publicat in Nutrition Journal in 2012 a pornit de la premisa ca dieta omnivora are, spre deosebire de cea vegetariana, un continut ridicat de acid arachidonic (AA). In cantitati mari, acesta provoaca anumite schimbari la nivelul creierului care au un efect negativ asupra starii de spirit. Totodata, cei care consuma in special peste isi cresc in organism nivelul acidului eicosapentaenoic (EPA) si cel docosahexaenoic (DHA) care teoretic ar trebui sa anuleze efectul negativ al AA-ului. Dar sunt ei oare pe deplin protejati?

Nici macar cei care consuma doar peste nu sunt feriti de stres si stari proaste

Pentru a raspunde la aceasta intrebare, cercetatorii de la departamentul de nutritie al Universitatii Benedictine din Illinois au adunat pentru experiment 39 de persoane, le-au impartit in trei grupuri si le-au impus cate o dieta specifica. Primii 13 au avut un regim omnivor clasic, urmatorul grup a putut consuma pe langa fructe, legume, branzeturi si peste, iar ultimul grup a urmat un regim exclusiv lacto-vegetarian. Dupa doua saptamani de supraveghere, starea de spirit a celor din primele doua grupuri n-a suferit modificari, insa vegetarienii se simteau mult mai bine si erau mai putin stresati. Pe langa diferentele evidente care tin de grasimile nesanatoase continute de carne, dietele vegetariene sunt bogate in antioxidanti care joaca un rol important in ameliorarea stresului.

Cercetatorii au ajuns la concluzia ca eliminarea macar periodica a carnii nu are un efect pozitiv doar asupra starii de spirit dar te ajuta si sa-ti “cureti” corpul de acidul arachidonic (AA). In cazul in care planuiesti sa incerci regimul vegetarian este important sa te asiguri ca incluzi in alimentatie suficiente surse de acizi grasi Omega-3. Acestia se gasesc in semintele de chia, de canepa, in broccoli si conopida. Mai multe reguli pentru vegetarieni gasesti in articolul “Cum sa ai un regim vegetarian sanatos”.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock

zp8497586rq