Tipuri de foame sunt multe, insa numai unul are legatura cu o nevoie fiziologica. Celelalte se refera la o foame falsa, care este mai degraba a sufletului decat a stomactului. Afla cum sa le faci fata, ca sa te simti bine.

Foamea – acea senzatie care porneste din stomac, provoaca dureri si iti scade nivelul de energie, amintindu-ti ca e momentul sa te alimentezi. Psihologic, foamea este un mecanism de aparare cauzat de hormonii care pregatesc corpul pentru digestie si transmit creierului motivatia de a pleca in cautarea hranei. Foamea e neplacuta tocmai pentru ca trebuie remediata rapid.

Dar cat de des ti-e foame, de fapt? Multi nutritionisti recomanda sa mananci la fiecare trei ore. Suntem invatati sa avem trei mese pe zi inca din copilarie, cand ni se impune un program de activitati si ritualuri. Impulsul psihologic de a manca, a ti se face foame si a manca din nou e controlat de grelina, care este hormonul foamei, si de leptina, care este hormonul satietatii. Insa acest ciclu simplu s-a complicat din cauza asocierilor de alimente.

Allana Polo este naturopat autorizat si a scris pentru Mindbodygreen.com despre trei tipuri de foame. Ea sugereaza ca, pentru a-ti da seama ce tipuri de foame te caracterizeaza, sa te intrebi ce te impiedica sa slabesti: poftele, tentatiile, mancatul emotional sau hormonii? Toate acestea sunt obstacole care nu te lasa sa slabesti, care te frustreaza si care sunt legate de diferite tipuri de foame.

3 tipuri de foame. Ce sa faci in legatura cu ele?

1. Foamea emotionala

Foamea emotionala sau mancatul emotional e declansat de sentimente de coplesire sau epuizare. Mancatul emotional este inteles ca incercarea de a obtine sentimente pozitive prin actul de a manca. Asa ca intreaba-te: mancarea aceasta, pe care vreau sa o mananc, este o recompensa?

Ce sa faci in schimb

Constientizeaza momentele in care mananci ca sa iti reduci la tacere emotiile negative si ca sa le inlocuiesti cu unele pozitive. Sportul si miscarea sunt de preferat ca sa cresti nivelul hormonilor care te fac sa te simti bine. Daca dintre cele trei tipuri de foame acesta este cel mai intens in cazul tau si te simti dependenta de mancatul emotional, apeleaza la ajutorul unui consilier.

2. Foamea programata

Foamea programata sau rationala apare in cazul celor care au fost invatati sa manance dupa un program anume sau din trei in trei ore sau sa ia intotdeauna micul dejun la o ora fixa. Acest program care ti-a fost impus scade increderea in instintele naturale de hranire. Asa ca vei ajunge sa mananci desi nu iti e foame, pentru ca “trebuie”.

Ce sa faci in schimb

Incearca sa experimentezi foamea fiziologica. Amana micul dejun pana cand simti cu adevarat ca iti este foame. Alege mancaruri care sa iti placa si sa fie bogate in nutrienti, in proteine si grasimi sanatoase. Daca vei manca hranitor nu vei mai avea nevoie de gustari intre mese. Nu urma principiile unei diete anume, ci fii atenta la nevoile corpului tau.

3 Foamea din obisnuinta

Foamea din obisnuinta presupune un fel de a manca inconstient. Cum ar fi mancatul in timp ce faci un lucru de durata, fara sa realizezi ce si cat mananci. Exemplul clasic este mancatul in fata televizorului.

Ce sa faci in schimb

Ca sa pui capat acestui obicei de a manca necontrolat, nu mai manca in fata televizorului noaptea! Fie ca renunti complet la gustarile de noapte, fie ca inlocuiesti chipsurile cu rondele de morcov, primul pas este sa recunosti ca te lasi dominata de mancatul din obisnuinta. Pentru ca orice obicei cere timp ca sa se formeze, si renuntarea la obicei dureaza destul! Asa ca nu renunta prea repede!

Toate aceste tipuri de foame nu tin neaparat de foamea din stomac. Ca sa te tii departe de ele si sa iti atingi obiectivul de a slabi sau de a avea o greutate sanatoasa, poti incerca sa tii un jurnal cu ceea ce mananci. Confruntandu-te cu motivele reale care te fac sa mananci, vei incepe sa te controlezi si sa te apropii mai mult de nevoile tale fiziologice, ca sa le satisfaci corect.

FOTO: Guliver

Citeste si: Alimente care provoaca foamea tot timpul. 10 exemple.