zahar pe zi

Suntem mereu inconjurati de informatii legate de nutritie, in special ce si cum trebuie sa mancam la dieta, incat nu mai stim care este adevarul. Intrucat se spune ca zaharul declanseaza multe afectiuni si dauneaza siluetei, iti spunem cat zahar pe zi este recomandat sa consumi.

Toate informatiile despre nutritie sunt confuze. Iar despre zahar se vorbeste mult in ultimul timp. Am descoperit pe Mind Body Green raspunsurile la cele mai des intalnite intrebari legate de consmul zilnic de zahar.

Cat zahar pe zi este sanatos sa mananci

  • Zaharul din fructe este sanatos?

Zaharul natural pe care fructele il contin sau fructoza este sanatos. Insa cu limite, pentru ca, pana la urma, este tot zahar. Iar zaharul in exces este stocat de organism in depozite de grasime. Nutritionistii de pe Mind Body Green recomanda o ceasca de fructe pe zi, maximum, daca vrei sa slabesti.

Incearca sa alegi fructe cu continut scazut de glucide si cu multe fibre. Cand vine vorba de fructe cu indice glicemic mic, amintim capsunele, zmeura, murele. Fructele cu fibre multe sunt murele si perele.

Poti consuma si banane, desi au continut ridicat de zahar, insa au si aport de fibre, ce impiedica absorbtia imediata a glucidelor.

  • Este recomandata ciocolata zilnic?

Ciocolata, in special ciocolata neagra sau cu continut ridicat de cacao, este o sursa de nutrienti importanti, magneziu si fier. S-a demonstrat ca ciocolata scade riscul de boli de inima, reduce stresul si imbunatateste dispozitia.

Nutritionistii recomanda un consum scazut de ciocolata, totusi, desi este vorba de continut ridicat de cacao. Consuma aproximativ 20 de grame de ciocolata cu peste 70% cacao pe zi, maximum, daca greutatea nu este o problema.

  • Care sunt sursele naturale de zahar cele mai sanatoase?

In primul rand, ai grija la indulcitorii artificiali sau la inlocuitorii de zahar! Sucraloza, aspartamul si zaharina sunt asociate cu obezitatea si afecteaza sanatatea.

Poti alege variante sanatoase de indulcire, precum:

  1. siropul de artar: acesta nu necesita procesare, are nutrienti, minerale si antioxidanti. In plus, are indice glicemic mai mic decat zaharul.
  2. zaharul de cocos: Ca si siropul de artar, zaharul de cocos contine minerale si antioxidanti. In plus, el abunda in prebiotice, precum inulina, care reduce pofta de dulce.
  3. mierea cruda: sau mierea neprocesata, de preferat organica. Nu este recomandata copiilor, femeilor insarcinate sau veganilor.

Daca vrei, poti tine un jurnal alimentar saptamanal, pe care sa il verifici la final, sa observi ce obiceiuri alimentare ai. In cazul in care vrei sa vezi cat zahar pe zi ai consumat, fii atenta la:

  1. fructe: Incearca sa ramai la 2 portii de fructe pe zi, asa cum am scris mai sus.
  2. indulcitori: elimina sucraloza, aspartamul, zaharina si alege stevia, siropul de artar, zaharul de cocos sau mierea cruda. Dar foarte putina!
  3. alimente dulci: revezi jurnalul alimentar! Poti consuma mult zahar pe zi fara sa-ti dai seama. Daca bei cafeaua indulcita, la pranz adaugi un dressing cu zahar si la gustare mananci un corn dulce, este posibil sa depasesti cu mult cantitatea recomandata.

Incearca sa mananci un singur aliment indulcit pe zi, pe langa cantitatea de fructe recomandata.

  1. Daca nu consumi mult zahar pe zi, poti adauga recompense

Este foarte important sa nu existe frustrari alimentare. Oricat de sanatos alegi sa mananci, ai nevoie din cand in cand sa mananci “ceva bun”. Desigur, nu pentru corpul tau, ci pentru mintea ta.

Cel mai bine, ca sa nu iti dai peste cap tot consumul de zahar pe zi, alege la sfarsit de saptamana o gustare sau un dulce drept recompensa. Nu uita: mananca o portie rezonabila, de preferat in oras.

Daca te ajuta sa monitorizezi cat zahar pe zi consumi, poti tine o “lista a victoriilor”. Gandeste-te in fiecare zi ce comportamente sanatoase ai aplicat in ziua aceea, de care esti mandra.

Citeste si: Cum reduci dependenta de dulce: solutiile nutritionistilor

Foto: Guliver