Este activitatea de week-end favorita a tuturor prietenilor mei: recuperarea orelor pierdute de somn. Dar e de ajuns sa dormi pur si simplu mai mult ca sa faci asta? Cateva lamuriri am gasit intr-un articol de pe huffingtonpost.com!

“Oamenii de stiinta din comunitatea <<somnului>> ajung cu greu la un numitor comun”, spune W. Christopher, un doctor specializat pe medicina somnului, care este totodata si proprietarul Charlottesville Neurology and Sleep Medicine din Virginia.

“Raspunsul la aceasta intrebare este ca poti recupera orele pierdute de somn, dar numai intr-o masura. Daca poti dormi in plus cateva zile la rand dupa o noapte aproape pierduta, vei functiona mai bine si te vei simti mai odihnita, dar daca ai probleme cu somnul de cateva luni bune sau chiar ani, probabil nu-ti vei putea recupera niciodata acele ore.”

De exemplu, intr-un studiu publicat in Jurnalul de Medicina Translationala, cercetatorii au descoperit ca persoanele care au un deficit cronic de somn si reusesc sa doarma 10 ore intr-o seara isi imbunatatesc atentia si capacitatea de a efectua sarcini in ziua urmatoare. Cu toate acestea, au constatat, de asemenea ca nu contracareaza efectele asupra sanatatii pe care le are privarea de somn pe termen lung.

Recuperezi orele pierdute de somn pe o parte, dar probleme pot ramane

La urma urmei, cinci nopti in care nu-ti iei portia de somn inseamna un deficit de peste 20 de ore, si nimeni nu doarme atat de multe ore-extra in weekend. Multi adulti chiar nu pot dormi mai mult de 9 sau 10 ore la sfarsit de saptamana. Si asta pentru ca pe masura ce inaintezi in varsta iti este din ce in ce mai greu sa dormi pana mai tarziu cum faceai in timpul adolescentei, sustine Kristen Knutson, un antropolog biomedical de la Universitatea din Chicago. Aceasta s-a specializat pe relatia dintre somn si de sanatate.

Cand programul de somn variaza de la noapte la noapte – dormi putin in timpul saptamanii, iar in weekend pur si simplu hibernezi – iti creste riscul de obezitate, precum si posibilitatea de a dezvolta boli cronice precum diabetul de tip 2 sau boli cardiovasculare. Agentia Internationala pentru Cercetare in Domeniul Cancerului a clasificat chiar munca in schimburi ca un agent cancerigen.

Iar daca dormi prea mult la sfarsit de saptamana poti avea iarasi probleme cu somnul. La urma urmei, daca te trezesti la pranz duminica, iti va fi greu sa te intorci in pat, la 23, astfel incat s-ar putea sa te duci deja obosita la job. Si asa incep cele mai multe cazuri de insomnie…

Citeste si: “Probleme cu somnul: stii ce ti se intampla daca nu dormi?”!

Foto: Guliver