persoanele nascute in zodia Scorpion

Esti obosita mereu, fara sa faci mai mult efort decat de obicei, nu ai pofta de mancare si treci rapid de la o stare la alta? Daca aceste simptome au inceput sa se manifeste dupa ce temperaturile au scazut, e posibil ca astenia de toamna sa fie cea care te afecteaza si iti rapeste pofta de viata.

„Astenia reprezinta starea de oboseala intensa si prelungita, insotita de slabiciune fizica si psihica, care apare periodic intr-un numar frecvent de cazuri (statistic, o persoana din 10 sufera de astenie), la trecerea de la sezonul cald la cel rece si invers“, spune Adriana Grigoras, medic de familie, competenta homeopatie, Clinicile Polisano Bucuresti. Tot ea este cea care ne raspunde mai multor intrebari legata de astenia de toamna.

Care sunt simptomele ei?

„Semnele care insotesc astenia de toamna sunt:

letargie, miscari lente, oboseala, dificultate de concentrare si incapacitate de a desfasura activitatile de zi cu zi;

slabiciune fizica, lipsa de energie, apetit capricios, scadere a reactivitatii imunitare (crescand predispozitia pentru infectii, raceli);

schimbari frecvente de dispozitie, tranzitii bruste de la o stare la alta;

tulburari de somn, insomnii, somnolenta prelungita in timpul zilei;

anxietate, incapacitate de a face fata situatiilor de stres;

depresie, apatie, subestimare, senzatie de vinovatie, tristete, melancolie;

probleme sociale, iritabilitate si dorinta de izolare;

pierderea interesului pentru munca si pentru alte activitati, senzatie de oboseala si neputinta de a face fata activitatilor zilnice;

probleme sexuale, chiar lipsa libidoului.“

Astenia de toamna afecteaza pe toata lumea sau in special anumite grupe de varste?

„Poate fi afectata de astenia de toamna orice categorie de varsta, dar s-a constatat ca persoanele cu varste cuprinse intre 15 si 55 de ani sunt mai predispuse. De asemenea, o serie de persoane prezinta o inclinatie mai mare pentru aparitia acestei stari (de exemplu, femeile sunt o categorie populationala mai vulnerabila).“

Din ce cauza apare?

„Simptomele asteniei apar in general odata cu primele semne mai pregnante ale toamnei si pot dura pana in lunile de iarna. Venirea sezonului rece obliga organismul sa se adapteze conditiilor climaterice, ducand la modificarea fiziologiei lui. Diferentele de temperatura dintre zi si noapte duc la incetinirea proceselor fiziologice, pentru ca organismul sa-si poata pastra caldura si energia de care are mai multa nevoie in aceste anotimpuri reci.

Scaderea intensitatii luminii si a numarului de ore de expunere la soare provoaca stimularea productiei de melatonina, iar productia de serotonina (hormonul fericirii) scade; vitamina D se fixeaza mai greu (deficitul acestei vitamine este una dintre cauzele lipsei de energie, a slabiciunii musculare sau anxietatii).“

Cat dureaza episoadele cu astenie?

„Diagnosticul de astenie de toamna este conditionat de manifestarea simptomelor timp de trei sezoane consecutive (incepand din luna septembrie si pana iarna), dar cu ameliorari consecvente in sezoanele calde.“

Se poate trata?

„Tratamentul asteniei de toamna, adresandu-se unei depresii de fapt, se face prin administrarea unei medicatii antidepresive, la indicatia unui medic specialist si in urma unei terapii cognitive-comportamentale (care ajuta la intelegerea fenomenelor asociate asteniei si modalitatile de inlaturare a simptomelor sale). Acestea sunt de ajutor numai in situatiile in care simptomele dureaza de mai mult de doua saptamani, iar persoana in cauza nu este capabila sa aplice masurile minime pentru reechilibrarea starii sale (un program ordonat de viata, o dieta corespunzatoare, sport) sau exista ganduri de suicid.

De preferat este ca terapia medicamentoasa sa se aplice in situatia in care terapiile alternative nu au rezolvat episodul de astenie. De exemplu, poate fi utilizata fototerapia, ca forma terapeutica complementara, ce consta in folosirea (timp de doua-patru saptamani) a unei lampi speciale care imita lumina naturala.“

Care este legatura intre alimentatie si astenia de toamna?

„Terapia asteniei poate presupune:

somn odihnitor – incepand cu orele 22 sau 22.30;

activitati placute ( minimum 30 de minute zilnice de sport) in aer liber si lumina, impreuna cu persoane dragi;

alimentatie echilibrata, care sa includa suficiente minerale si vitamine (sunt binevenite fasolea, mazarea, salata verde, morcovul, nucile, ghimbirul – induce organismului starea de bine, relaxeaza si detensioneaza musculatura – , dovleacul – cu actiune impotriva depresiilor, insomniilor, anxietatii si considerat o sursa bogata de vitamine – , cerealele integrale – pentru depasirea starilor de oboseala si regasirea energiei de care ai nevoie – , citricele – pentru cresterea imunitatii -).

excluderea sau reducerea produselor de fast-food din meniul zilnic.“

Cu ce remedii naturiste putem usura simptomele neplacute?

„Fitoterapia – utilizarea unor plante care pot remedia depresia (sub forma de infuzii): ginsengul, lavanda, papucul doamnei, teiul, ovazul, rozmarinul, gura lupului, valeriana, verbina. Sunatoarea este planta cea mai cunoscuta ca remediu impotriva depresiilor usoare pana la moderate. Ceaiul facut din combinatii de ovaz salbatic, verbina si ginseng poate avea efect benefic.

Aromaterapie: fa zilnic o baie calda care sa contina cateva picaturi de ulei de levantica, musetel, bergamota, trandafir. Se pot utiliza de asemenea formule complexe de remedii homeopate sau remedii unice: Aconitum (in tulburari acute care apar ca urmare a modificarilor bruste ale conditiilor climatice, socului, fricii), Selenium Metalicum ( cu actiune asupra metabolismului energetic de la nivel celular), Avena Sativa (are actiune tonifianta asupra sistemului nervos); Selenium metalicum (cu actiune antiastenica majora, dar si de stimulare la nivel hepatic).

Caracteristic asteniei sezoniere este insa faptul ca fara a utiliza un tratament, simptomele dispar la schimbarea anotimpurilor. Astenia poate fi prevenita prin urmarea unor reguli simple: respectand un program ordonat de odihna, o dieta corespunzatoare, echilibrata (care sa includa suficiente minerale si vitamine), miscare in aer liber (efectuand exercitii fizice cel putin 30 de minute zilnic in aer liber) si expunerea la lumina.“

Daca ti-a placut articolul despre astenia de toamna, citeste si: Trecem la ora de iarna: cum ne influenteaza

Foto: Guliver