Febra musculara apare dupa 24 de ore de la antrenament, prezinta un varf maxim de 24-72 ore si descreste progresiv pana la disparitie in sapte-zece zile. Poate aparea la orice sportiv, indiferent de nivelul sau de performanta.

Febra musculara o poti simti in diferite forme si intensitati. Ea se poate manifesta printr-o senzatie dureroasa, fie ca o arsura sau ca sensibilitate locala crescuta. Cand ai febra musculara, poti observa chiar si o usoara crestere in volum a segementului muscular afectat, din cauza acumularii de lichid interstitial.

Desigur, in afara de disconfortul fizic pe care il implica, febra musculara, odata instalata, atrage dupa sine si reducerea capacitatii de antrenare pentru o perioada de timp.

Cum si de ce apare febra musculara

De obicei, primele semne ale ei apar la 24 de ore dupa efortul sustinut. Potrivit revistei Blue, aceste dureri pe care le numim febra musculara sunt provocate de mici rupturi (microtraumatisme) la nivelul tesutului conjunctiv si al fibrelor musculare, dar si de contractii si spasme ale unor fibre musculare si de catre efectele toxice ale unor produsi de metabolism – radicali liberi produsi in urma stresului oxidativ.

In general, se considera ca vinovat pentru aparitia febrei musculare este acidul lactic. In realitate, acesta are o contributie neinsemnata, deoarece este eliminat din muschi in primele ore dupa incetarea efortului. El participa, intr-adevar, la senzatia de oboseala si arsura locala pe care o resimtim cand plecam de la sala, dar adevarata febra musculara se instaleaza abia a doua zi.

Anumite tipuri de miscari predispun mai mult la aparitia febrei musculare decat altele. De exemplu, contractiile excentrice – cand muschiul este tinut in tensiune atunci cand greutatea este coborata – asa-zisele repetari negative – dau o febra musculara mai intensa.

Ai facut antrenamentul gresit?

Febra musculara nu este un indicaor al eficientei antrenamentului. Intensitatea cu care se manifesta sugereaza diferite aspecte. O durere suportabila indica un antrenament puternic, iar o durere intensa sugereaza ca ai abuzat de posibilitatile organismului si ca ar trebui sa reduci din intensitatea sau volumul antrenamentelor.

Este adevarat ca lipsa febrei musculare poate fi un indicator al unui antrenament insuficient de solicitant pentru dezvoltarea masei musculare, dar nu trebuie sa exagerezi cu exercitiile.

Cum previi si cum tratezi febra musculara

Cea mai buna solutie este reluarea antrenamentului cat mai rapid, dar pastrat un nivel usor si crescuta dificultatea pe masura ce dispar durerile musculare. Exercitiile de stretching au un efect benefic in reducerea febrei musculare, fiind recomandate atat inaintea, cat si dupa antrenament.

Incalzirea inainate de antrenament poate preveni instalarea febrei musculare excesive.

Uneori, instalarea vitaminei C sau a medicamentelor antiinflamatoare nesteroide (aspirina, ibuprofen), nu grabesc refacerea, dar pot reduce temporar durerea musculara.

Acum ca ai aflat de ce faci si cum poti “vindeca” febra, afla si care sunt gustarile recomandate dupa un program de exercitii!

Daca ti-a placut acest articol, da-ne un like pe pagina noastra de Facebook si vei afla si mai multe informatii interesante!

Foto: Guliver