Odata cu sosirea anotimpului rece, cei mai multi dintre noi ne intrebam daca sportul in aer liber va aduce beneficii organismului nostru sau ii va fi daunator.

Cosmin Ciocirlan, antrenor personal World Class at The Grand, ne va oferi cateva raspunsuri la cele mai frecvente intrebari cu privire la beneficiile sportului in aer liber, in sezonul rece.

Sportul in aer liber pe perioada iernii este ok pentru corp?

Cosmin Ciocirlan incurajeaza miscarea indiferent de anotimp si in special sportul in aer liber, care ne mentine conditia fizica si starea de sanatate la un nivel optim. In continuare, antrenorul World Class ne va prezenta atat avantajele, cat si dezavantajele practicarii sportului in aer liber.

Avantaje

Temperaturile reduse conduc la imbunatatirea rezultatelor in ceea ce priveste sporturile de anduranta. In aceasta privinta, o serie de studii realizate de armata SUA au evidentiat faptul ca cele mai bune performante in cadrul probei de maraton au fost obtinute la temperatura de 5 grade celsius.

Veti consuma mai multe calorii pentru a va incalzi;

Va va fi usor sa va termoreglati, deoarece un mediu rece va facilita transferul de caldura dintre corp si mediul inconjurator;

Va veti imbunatati mult mai usor capacitatea cardiovasculara;

Dezavantaje

Senzatia de disconfort cauzata de temperaturile reduse;

Viteza de deplasare va fi diminuata;

Rata de accidentare va fi mai ridicata;

De ce iti simti muschii diferit cand este frig si cat de rau face aerul rece plamanilor?

La temperaturi reduse, sistemul muscular va avea de suferit daca nu este protejat in mod adecvat pentru aceste conditii. Cel mai probabil, muschii vor parea mult mai rigizi, fapt datorat fenomentului de contractie termica. Acest lucru presupune scurtarea dimensiunilor muschilor si tendoanelor in stare de repaus, stare ce dureaza pana cand temperatura locala va creste.

Cea de-a doua problema ridicata de efectuarea exercitiilor fizice in aer liber in conditii de frig este legata de patrunderea aerului rece in plamani. Pentru a functiona in parametri optimi, plamanii au nevoie de aer cald si umed, fenomen pe care organismul il asigura pe masura ce aerul urmeaza caile aeriene pana la plamani. Acest lucru se produce in conditiile in care respiram pe nas, deoarece lungim traseul parcurs de aer, insa in cazul eforturilor intense, vom incepe sa respiram pe gura, iar acest lucru ne poate fi daunator pe termen scurt, deoarece poate determina inflamatii locale ale cailor aeriene si senzatii de usturime. Acest lucru va limita volumul de aer vehiculat prin plamani si va determina, inevitabil, reducerea capacitatii de efort daca nu se iau masuri suplimentare de protectie.

Cat de importanta este incalzirea cand faci sport in aer liber iarna? Dar hidratarea?

Incalzirea organismului pentru efort joaca un rol crucial in sezonul rece, deoarece corpul nostru are tendinta de a reduce aportul sanguin catre periferie, respectiv membrele superioare si cele inferioare, determinand scaderea temperaturii in zonele vizate, fapt ce produce senzatia de rigiditate musculara. in aceste conditii, sansele de aparitie a unei contracturi sau intinderi musculare sunt mult mai ridicate fata de cazurile in care efortul este realizat la temperaturi ridicate. Pentru a combate acest fenomen, specialistul nostru recomanda sa efectuam o incalzire progresiva, de la un nivel de efort foarte redus, deoarece organismul are nevoie de aproximativ 5-7 minute pentru a produce suficienta caldura pentru a permite muschilor sa intre intr-un regim de functionare normal. De asemenea, e foarte important sa purtam haine mai groase in faza de incalzire, la care sa se renunte ulterior, pentru a-i permite organismului sa cedeze usor caldura suplimentara.

Un mare avantaj al activitatilor fizice in conditii de frig este faptul ca organismul va avea pierderi de lichide mult mai reduse, in ceea ce priveste pierderile de apa realizate prin transpiratie, insa se vor pierde mai multe lichide la nivel respirator, pentru a umidifica aerul din mediul extern. Pentru a reduce pierderile hidrice, Cosmin recomanda folosirea hainelor adecvate pentru temperatura de afara.

Cum te imbraci pentru sportul in aer liber iarna?

Nu in ultimul rand, vom vorbi despre vestimentatia adecvata practicarii sportului in aer liber in sezonul rece. Este important ca din echipamentul nostru sa nu lipseasca urmatoarele:

Ciorapii de schi
Manusi
Bluza termica
Pantaloni termici
Fular/ protectie pentru zona gatului
Fes

In functie de temperatura de afara, unele elemente pot lipsi, insa trebuie sa ne protejam in primul rand gambele si capul, urmand ca celelalte accesorii sa fie adaugate in functie de temperatura de afara. In concluzie, sportul in aer liber in sezonul rece este posibil, atat timp cat luam masurile de precautie necesare pentru a il putea practica in siguranta si a obtine cele mai bune rezultate.

Citeste si: “Greseli pe care le comiti cand faci sport in aer liber”!

Foto: iStockphoto