Tehnici sa-ti imbunatatesti memoria

Ai inceput sa uiti nume si parca nu-ti mai amintesti nici ce ai mancat la micul dejun? Acest efect poate fi o consecinta neplacuta a stresului, dar poate fi vorba si despre cu totul altceva, cum ar fi imbatranirea sistemului care ajuta memoria sa functioneze la capacitate maxima. Vestea buna este ca exista tehnici sa-ti imbunatatesti memoria si, mai mult, poti sa tii pe loc imbatranirea creierului.

Cine nu uita lucruri simple, cum ar fi parolele de la smartphone si de e-mail sau programari importante? Si cine nu stie cum e sa te duci intr-o camera, cu gand ca gasesti ceva, si cand ajungi sa-ti dai seama ca ai uitat ce si te intorci in locul unde ti-a venit ideea, ca sa faci o reconstituire?

Poti reduce asemenea situatii prin mnemotehnica – un asamblu de tehnici sa-ti imbunatatesti memoria. Nu e timp de pierdut! La fiecare zece ani, zona din creier care raspunde de celulele nervoase care produc memorie se atrofiaza cu 5%.

Tineti memoria activa

Cu siguranta stii ca miscarea face mult bine atat fizicului, cat si psihicului. Mai nou, editorii publicatiei online purewow.com spun ca antrenamentele fizice in aer liber sau in interior aduc beneficii si pentru creier.

Programele de exercitii fizice, fie ca preferi fitnessul, fie ca iti place sa faci aerobic, cardio sau pur simplu te bazezi pe libertatea pe care ti-o aduce joggingul in parc, au un efect urias asupra creierului, mai ales activitatile cardio, care pun inima la treaba.

Ei bine, acestea stimuleaza si hipocampusul, care se ocupa cu buna functionare a memoriei lucrurilor, a amintirilor si cu capacitatea de concentrare si de invatare.

Cum sa-ti imbunatatesti memoria: Spune adio, rutinei

Celebrul scriitor Paulo Coelho a postat intr-o zi pe contul sau de Twitter urmatoarea afirmatie:

 „Daca crezi ca aventura este periculoasa, incearca rutina: e fatala!“. Cata dreptate a avut! Se pare ca daca faci in fiecare zi cam aceleasi lucruri, te indrepti sigur spre „taramul uitarii“. Te gandesti contrariata ca ar trebui sa fie invers?

Ca daca ai o rutina pe care o respecti, nu doar ca vei face acele lucruri mai bine, dar nu ai cum sa le uiti, pentru ca iti intr in reflex. Cercetatorii sunt de alta parere, una care are la baza dovezi stiintifice, ca orice experienta noua ajuta creierul sa retina mai usor informatii. Pe scurt, iesi din tipare, „sparge“ rutina si fa ceva nou in fiecare zi.

Interactioneaza cu cei din jur

Socializarea este extrem de benefica pentru corp si minte, pentru ca lupta cu simptomele depresiei si protejează memoria. Ca sa te bucuri de amintiri cat mai multa vreme, interactioneaza cu cei din jurul tau si fa-ti prieteni noi.

Iesi din casa si bucura-te de compania cunostintelor, macar o dată pe saptamana. Poti incepe sa faci cursuri de gatit, de pictura, de fotografiat sau de dansuri, de exemplu. Nu rata nicio ocazie de a petrece putin timp cu apropiatii.

Pune-ti mintea la treaba

In loc sa vii acasa dupa o zi grea la serviciu si sa deschizi televizorul, apoi sa prinzi „radacini“ pe canapea, ia smartphone-ul si instaleaza aplicatii care iti tin mintea activa. Jocuri ca Lumosity, Scramble with Friends, Words with Friends si Elevate iti solicita creierul intr-un mod distractiv si antrenant.

Savureaza o cafea

Oamenii de stiinta au dat unda verde in privinta consumului de cafea. Se pare ca o doza moderata de cafeina pe zi energizeaza si stimuleaza memoria pe termen lung.

Sa stii ca daca bei mai multa cafea, nu inseamna ca vei incepe sa retii mai repede si mai mult. Efectul se produce cu doar o cescuta de cafea pe zi.

Bea mai putin vin

Imi pare rau sa-ti aduc asemenea vesti, dar te sfatuiesc sa reduci cantitatea de alcool consumata. E intr-adevar in beneficiul sanatatii sa bei vin, pentru ca studiile au aratat ca acesta este un fel de „elixir al tineretii“, insa e bine sa-l bei moderat.

Cateva pahare inainte de culcare nu este cel mai sanatos obicei. Dimpotriva, cu cat savurezi mai mult vin sau alcool, cu atat de expui unui risc mai mare ca memoria sa inceapa sa-ti joace feste.

Mediteaza, oriunde si oricand

Ultima tehnica, dar poate cea mai eficienta, este meditatia. Prin aceasta metoda, care presupune concentrarea asupra respiratiei, poti alunga stresul si intari memoria.

Inchide ochii, asculta-ti respiratia si rememoreaza tot ceea ce iti face placere. Asa te eliberezi de stres si ajuti mintea sa retina cat mai multe evenimente din jurul tau.

Citeste si despre lipsa de concentrare si cele 5 tehnici de imbunatatire a memoriei

Foto: Guliver