Pentru ca trecem la ora de iarna dormim mai mult cu o ora

Mai sunt putine ceasuri si trecem la ora de iarna. In weekend, mai precis in noaptea dintre 24 si 25 octombrie trecem la ora de iarna, adica ora 04.00 va deveni ora 03.00. Vestea buna e ca dormim mai mult cu o ora, vestea mai putin buna e ca schimbarea ne poate afecta fizic si psihic.

Trecerea la ora de iarna inseamna pentru multi un motiv de bucurie ca pot lenevi in pat inca o ora, duminica. In plus, pot face mai multe planuri pentru sfarsitul de weekend, pentru ca ziua de 25 octombrie este cea mai lunga din anul 2015. Insa mutatul acelor de ceasornic inapoi nu este o procedura care aduce doar beneficii organsimului.

Poate sa ne influenteze si negativ starea generala. De exemplu, pot aparea tulburari ale somnului, senzatie de rau, astenie, irascibilitate, iar aceste manifestari sunt mai frecvent intalnite la persoanele sensibile, cum sunt varstnicii si copiii. Din acest considerent, Rusia a refuzat sa mai dea ceasul inapoi din toamna lui 2011. „Schimbarea orei de doua ori pe an este un lucru nociv la adresa sanatatii oamenilor si provoaca stres“, au anuntat oficialitatile rusesti.

Cu toate acestea, trecerea la ora de iarna afecteaza mai putin persoanele vulnerabile, spre deosebire de ora de vara, cand se dau ceasurile inainte cu o ora si dormim mai putin.

Pot aparea dureri de cap

Reactiile adverse care apar in urma schimbarii orei se pot manifesta si sub forma lipsei apetitului sau, dimpotriva, cresterea poftei de mancare. Iti poate afecta puterea de munca si de concentrare si e posibil sa te enervezi foarte usor pe cei din jur.

Schimbarile de dispozitie si disconfortul general pot fi, de asemenea, simptome ale trecerii la ora de iarna. Daca esti mai sensibila de fel, e posibil sa te confrunti cu dureri de cap, dar nu-ti face griji. Poti depasi cu usurinta aceasta stare, daca te odihnesti suficient. Nu vreau sa te sperii, dar sunt unele persoane care au nevoie de cateva saptamani sa-si revina la normal.

Ora de iarna ne afecteaza mai mult pe noi

De fapt, si trecerea la ora de vara, si la cea de iarna produc in corp perturbari. Specialistii au observat ca persoanele predispuse sa sufere tot felul de tulburari sunt varstnicii si cei mici, dar si femeile au un risc mare sa fie coplesite de Seasonal Affective Disorder. Cercetatorii au descoperit ca noi avem un risc de patru ori mai mare sa fim afectate de astenia de toamna spre deosebire de partenerii nostri. Mai mult, studiile au scos la iveala ca reprezentantele din categoria de varsta 30 si 40 de ani sunt mai vizate de efectele negative ale schimbarii orei.

… si pe matinali

Un medic specialist de la Spitalul Universitar din Genova, pe numele sau Alberto Primavera, a spus ca reactiile determinate de schimbarile orare pot fi resimtite mai acut de persoanele matinale, care isi planifica cele mai multe activitati in prima parte a zilei. La polul opus, „pasarile de noapte“ reactioneaza destul de bine in aceste situatii.

Citeste si despre cum intaresti sistemul imunitar: yoga si alte 5 trucuri pentru iarna!

Foto: Guliver