Totul despre administrarea corecta

Atunci cand te simti brusc slabita, ai o imunitate scazuta sau iti ies prost analizele cei mai multi doctori iti fac o lista cu vitamine si suplimente nutritionale menite sa-ti ajute corpul sa-si regaseasca echilibrul.

Le cumperi, ajungi acasa si incepi tratamentul prescris insa rezultatele miraculoase intarzie sa apara. Nu e diagnosticul de vina si nici pastila propriu-zisa ci pur si simplu ai incalcat una sau mai multe dintre regulile secrete care tin de buna lor administrare. Pentru a preveni aceasta situatie te invit sa citesti cateva sfaturi care te vor ajuta sa te bucuri din plin de beneficiile vitaminelor si suplimentelor nutritionale.

Reguli de asociere, depozitare si consumare

1. Interactiuni cu anumite alimente

Sunt o multime de vitamine solubile in grasime printre ele numarandu-se A, D, E si K. Daca vrei sa profiti asa cum trebuie de efectul lor ai grija ca in perioada in care le iei sa ai o alimentatie saraca in grasimi. Astfel corpul tau le va absorbi in totalitate.

2. Cantitatea

Regula “less is more” se aplica si in cazul vitaminelor sub forma de pastile. O supradoza de vitamina C sau magneziu iti poate provoca dereglari stomacale si diaree. Altele sunt si mai periculoase printre ele numarandu-se vitamina A si niacina care afecteaza ficatul. Acelasi lucru este valabil si in cazul excesului de fier care in plus mai poate dauna si inimii si pancreasului.

3. Conditii de depozitare

Nu tine toate suplimentele in acelasi loc. Desi iti este la indemana sa procedezi asa unele dintre ele au nevoie de conditii speciale. De exemplu cele pe baza de uleiuri (din ulei de peste sau cu acizii grasi omega-3) se pot strica in contactul cu caldura, lumina sau oxigenul. Solutia? Pastrarea lor in frigider. Alti oameni aleg sa-si pastreze vitaminele in dulapiorul din baie insa acest lucru nu este tocmai indicat. Expunerea lor la un nivel crescut de umiditate si la fluctuatii de temperatura le reduce efectul si durata de viata.

4. Sub forma de medicament sau natural?

Daca de obicei este mult mai sanatos sa-ti iei vitaminele necesare organismului din alimentatie, aceasta regula nu se aplica si in cazul vitaminelor de tip B. Suplimentele care le contin sunt mult mai usor de absorbit de catre organism decat cele provenite din surse naturale. Daca urmezi un regim vegetarian atunci vitamina B12, esentiala pentru buna functionare a sistemului tau nervos si prezenta in special in produse de origine animala, trebuie luata neaparat prin pastile.

5. Reactii la medicamente

Daca iei aspirina sa folosesti constant pilule contraceptive atunci vei avea nevoie de o doza mai mare de vitamina C. Atunci cand iei aspirina o parte din vitamina C este eliminata prin urina, iar contraceptivele care contin estrogen pot scadea nivelul de vitamina C din organism.

6. Atentie la alimentatie

Vitaminele sub forma de pastile si suplimentii naturali iti ajuta organismul insa asta nu inseamna ca poti ignora cu desarvarsire sursele naturale pentru nutrientii de care ai nevoie. Multe persoane considera ca daca iau o pastila pot manca orice. Insa in timp ce ele te mentin sanatoasa nu sunt un substitut complet pentru mancarea cu un continut ridicat de vitamine si nutrienti.

7. Magneziul joaca un rol important

Daca nu ai o dieta cu suficient magneziu atunci organismul tau nu va fi capabil sa produca vitamina D. Include pe langa alimentele pe care le consumi in mod obisnuit legume cu frunze verzi, nuci si seminte (de dovleac, floarea soarelui si susan) pentru a remedia aceasta problema.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock