Cum sa-ti antrenezi in mod placut muschii cerebrali

Cu trupul e mai simplu: cand se depun grasimi, schimbam alimentatia si ne facem abonament la sala. Cu mintea insa trebuie sa exersam permanent, sa nu-i dam pauze prea lungi. Asa cum sportul face minuni pentru corp, gimnastica mintii iti poate ajuta creierul sa se mentina activ, la potential maxim.

Ameteala, pauzele in gandire, incapacitatea de a memora complet diverse lucruri, sunt semne clare ale unei minti obosite, care si-a pierdut temporar echilibrul si care zilnic pierde mai multi neuroni, in mod irecuperabil.

Medicamentele sunt o masura temporara si incompleta iar operatiile, total neindicate. Gimnastica mintii e, in schimb, usoara si eficienta.

Daca esti in cautarea unor solutii pentru a-ti pastra mintea „brici”, fara adjuvante si eforturi inutile, ti-am pregatit cateva sfaturi simple pe care merita sa le transformi in exercitii psihice zilnice.

1. Uita de telefon!

Smartphone-urile ne-au schimbat existenta si, fara sa ne dam seama, am ajuns sa gandim in parametrii unui sistem de operare. Realitate cel putin ingrijoratoare, daca ne amintim de vremurile cand eram mai ageri tocmai fiindca nu aveam tehnologia la degetul mic. Odata cu aplicatiile inteligente, instalam si lenea cerebrala. Nu mai cautam cuvinte in dictionare, pentru ca le gasim cu un simplu click. Nu mai gandim logic un traseu, fiindca GPS-ul are raspunsul. Si nu putem constientiza instantaneu cat timp irosim pe mesaje si socializare virtuala.

Ei bine, cand ajungi acasa, incearca sa te debarasezi de extensia ta recenta, inchide ochii si inspira adanc cateva minute. Si cu siguranta vei elimina o cantitate nebanuita de stres. Un studiu al Institutului de Psihiatrie al Universitatii din Londra a demonstrat ca 1100 de angajati britanici cu joburi ce impun mai multe sarcini simultane, se folosesc frecvent de telefoane multi-tasking si …isi reduc considerabil din IQ!

2. Jocuri, multe jocuri

O alternativa la jocurile pe telefon (al carui mare “merit” este ca ne afecteaza si vederea) sunt jocurile de societate, pe tabla (cunoscute in limba engleza si sub numele de boardgames). Nu ezita sa incerci jocuri de cuvinte (Scrabble, Alias, Blanko), care in mod cert iti vor imbogati vocabularul si iti vor aduce prietenii mai des in vizita! Daca esti mai traditionalista din fire, te poti rezuma la sah si table. Jocurile de strategie (Colonistii din Catan, Risk, Game of Thrones, Battlestar Galactica) sunt si mai bune deoarece dezvolta „gandirea in perspectiva”, un instrument extrem de puternic si necesar. Daca totusi nu ai timp de socializare, rezolva integrame si sudoku, pe care le poti asocia perfect unei cafele matinale.

 3. Reorganizeaza-ti casa!

Nici nu banuiesti cat de simpla, utila si recomfortanta poate fi rearanjarea periodica a dulapului! Este, probabil, cel mai bun exemplu de relaxare prin exercitiu. Odata implicati in aceasta activitate, folosim mai mult partea creierului care gandeste in sabloane si culori si elimina automat elementele inutile. Profita din plin de curatenia de primavara si navaleste cu entuziasm in cele mai neglijate si aglomerate locuri din casa (camara, debara, garaj, biblioteca, dressing), ce pot fi lesne transformate in spatii utile!  Designerii Ikea stiu asta cel mai bine.

4. Treci pe arte martiale!

Sau yoga. Sau dansuri sportive (salsa, tango, merengue, bachata). Orice implica o coordonare complexa a miscarilor, disciplina, multe ore de efort sustinut si o doza de competitie. Niciun proces nu este mai complicat si mai detensionant decat alinierea trupului la comanda gandului. Iar satisfactia unei asemenea izbanzi este mai mare decat orice partida de shopping in perioada reducerilor!

Prin urmare, nu mai pierde vremea in fata televizorului si treci la actiune. Iti plac filmele cu Bruce Lee sau Jackie Chan? Fura miscarile intr-un cadru organizat. Privesti cu placere concursurile de dans? Incepe sa te antrenezi pentru unul! Ii invidiezi pe yoghini, pe balerini sau pe cei care fac pilates? E timpul sa ii intreci! Nu conteaza varsta si nici performanta la care ajungi, improtant este sa incerci si, daca iti place, sa continui!

5. Invata o limba straina!

Universitatea Murcia din Spania a demonstrat prin „teoria inteligentei multiple” ca invatarea uneia sau mai multe limbi straine iti va spori ireversibil inteligenta! Nu degeaba Papa Ioan Paul al II- lea, spunea: „cate limbi cunosti, de atatea ori esti om”. Iar el vorbea 16 limbi straine. Procesul de invatare a unei limbi straine presupune acumularea a mii si mii de notiuni noi (creierul uman devine practic, un burete), in asociere cu cele vechi. Fara sa iti dai seama, creierul tau va face numeroase paralele cu notiunile deja insusite si eforturi incredibile de imaginatie si rememorare. Cu cat este mai complexa limba, cu atat mai mare si mai intense vor fi exercitiile de gimnastica ale mintii! Recomandam limbi de viitor precum rusa, chineza sau o limba araba; cu siguranta acestea vor fi cei mai buni antrenori care sa te invete gimnastica mintii intr-un mod eficient.

Text: Diana Marasoiu Foto: Thinkstock