Ghid pentru revenirea cu succes la programul de sport

Sala de fitness este locul in care te intorci cu greu dupa o pauza indelungata. Pentru ca efortul sa devina din nou o placere si sa intri in forma rapid, ai nevoie de o strategie simpla dar eficienta.

Dintr-un motiv sau altul – caci scuzele sunt multe si desigur, perfect valabile – ai luat o pauza indelungata. Privesti in oglinda si observi ca tonusul muscular da semne de oboseala, iar cateva kilograme nepoftite s-au instalat comod pe talie, solduri si posterior. Categoric, trebuie sa revii la vechile obiceiuri sanatoase. Totusi, ai grija sa nu o faci brusc si in forta, deoarece o revenire abrupta in sala de fitness te poate trimite din nou pe “banca de rezerve”. Iata ce trebuie sa faci sau… nu!

1. Nu trage de tine exagerat cand revii in sala de fitness

Stiu, vrei sa recuperezi timpul pierdut si sa faci cat mai multe exercitii, ore in sir. Este probabil, cea mai neinspirata intiativa, deoarece organismul tau nu e pregatit sa lucreze din nou „la turatie maxima”. Va trebui sa reiei antrenamentele cu pasi mici dar siguri si sa-ti reconstruiesti ritmul si randamentul de odinioara. Asemenea rezultate nu se obtin de azi pe maine, oricat de elastica sau rezistenta ai fi.

Prin urmare, daca doresti sa eviti intinderile de ligamente, entorsele, venele plesnite sau alte accidente minore, care duc sigur catre o alta pauza indelungata, rezuma-te, pentru inceput, la maxim o ora de sala pe zi. Incepe lent, apoi accelereaza ritmul progresiv, saptamana dupa saptamana, pentru a atenua febra musculara de la sfarsitul antrenamentului.

2. Suna un prieten

Daca te-ai saturat sa asculti muzica in casti in timp ce alergi pe banda sau pedalezi la bicicleta, e timpul sa iti convingi o prietena sau un prieten, sa  te insoteasca la sala. Ideal ar fi sa organizati mici intreceri, pentru a stimula spiritul competitiv. Impreuna rezultatele se optimizeaza cu mai multa usurinta. Regula de aur ramane insa cea de la punctul anterior: nu exagerati! Ideea principala este sa va motivati, nu sa va epuizati reciproc.

3. Dozeaza-ti eforturile

Initial vei avea impresia ca nu te straduiesti suficient, insa dupa primele sedinte, exista riscul sa te suprasoliciti si sa ajungi la concluzia ca ai tras prea tare de tine. Pentru a evita orice dezechilibru, seteaza-ti o norma zilnica de serii pentru fiecare tip de exercitiu. Doua serii de cate zece genuflexiuni, trei serii de cate cincisprezece abdomene si asa mai departe. Ai grija sa le executi corect, pentru ca ulterior sa le cresti numarul treptat. Orice abatere de la acest program va incetini obtinerea unui ritm ideal si a unei discipline fara de care nu poti continua.

4. Alimenteaza-te si hidrateaza-te corect

Pentru a arde calorii, corpul tau are in primul rand nevoie de energie. O alimentatie echilibrata si o hidratare periodica sunt esentiale demararii unui program de „remodelare”. Cu o ora sau doua inainte de a intra in sala de antrenamente, asigura-te ca ai consumat o masa bogata in proteine si slaba in grasimi. Apoi consuma cu incredere cat mai multa apa, ceaiuri sau bauturi racoritoare cu electroliti, special create pentru amatorii de miscare. Dupa ce ai incheiat programul sportiv iti recomandam sa consumi gustari care te ajuta sa-ti restabilesti energia, fara a-ti anula totusi efortul depus.

5. Evita rutina ca sa nu renunti la sala de fitness din nou

Sansele sa te plictisesti si sa devii iarasi delasatoare sunt mari si prin urmare rutina trebuie evitata cu orice pret. Nu face niciodata seriile de exercitii in aceeasi ordine si schimba ruta de alergare cat de des poti. Daca te-ai plictisit de sala de fitness pe care o frecventezi de luni de zile, fa-ti un abonament la piscina sau cumpara-ti o bicicleta. Sportul in aer liber te ajuta sa pierzi chiar mai multe calorii. Ideal ar fi sa combini toate acestea, daca timpul si bugetul iti permit.

Text: Diana Marasoiu, Foto: Thinkstock