Bolile cronice pot fi evitate cu pauze mici si dese

Sedentarismul la birou devine o problema din ce in ce mai grava. Persoanele care petrec mult timp pe scaun isi cresc dramatic riscul de a dezvolta cancer, diabet sau boli de inima, potrivit unui studiu recent, realizat de cercetatorii de la Universitatea din Kansas si publicat in Jurnalul international de nutritie comportamentala si activitate fizica.

Studiul a fost realizat pe realizat pe 60.000 de barbati cu varste cuprinse intre 45 si 65 de ani, insa cercetatorii sunt de parere ca rezultatele se aplica si pentru femei. In urma studiului s-a descoperit o legatura directa intre timpul pe care il petrec oamenii stand pe scaun si posibilitatea unei boli cronice: cancer, diabet sau boli de inima.

Cei care petrec opt ore pe zi fara sa se ridice de pe scaun se supun inconstient unui risc mai ridicat de a face cancer

In cadrul studiului, au fost monitorizati barbati care isi petreceau timpul stand pe scaun astfel: mai putin de patru ore, intre patru si sase ore, intre sase si opt ore si peste opt ore. Comparativ cu persoanele care stau doar patru ore pe zi pe scaun, cei care isi cresc durata de sedentarism au sanse mai mari sa se imbolnaveasca. Riscul de aparitie a bolilor de inima, diabet sau cancer este mai mare cu cat timpul efectiv petrecut la birou se prelungeste. “Am vazut o crestere constanta a riscului de boli cronice la cei care stau mai mult timp. Cei care petrec opt ore pe scaun prezinta, fara indoiala, cel mai mare risc de boli cronice”, a explicat Richard Rosenkranz, profesorul care a condus studiul.

Persoanele care stau pe scaun cel putin sase ore sunt mai predispuse sa faca diabet. Infricosator este ca barbatii care stau mult timp la birou fara sa se ridice sufera de o rata a bolilor mai mare. “Oamenii care sunt mai activi fizic sunt mai feriti de aceste boli comparativ cu cei care sunt sedentari, dar in acelasi timp, trebuie redus si numarul de ore petrecute pe un scaun intr-o zi. Multe dintre meseriile de birou care necesita o perioada lunga pe scaun pot fi un pericol pentru sanatate din cauza inactivitatii si a nivelului mic de energie”, a adaugat Rosenkranz.

Sedentarismul poate duce si la cancer de colon, de san sau ovarian

Studiul, dat publicitatii la mijlocul lunii februarie, este unul dintre multele investigatii realizate de-a lungul timpului cu privire la sedentarismul de la birou. In 2011, in cadrul unei conferinte tinute la Institutul American pentru Cercetarea Cancerului, au fost prezentate concluziile unui studiu care sedentarismul la birou poate creste si riscul de cancer ovarian, de colon si de san. Explicatia este urmatoarea: cu cat iti petreci mai mult timp pe scaun, cu atat cresti sansele dezvoltarii taliei, a inflamatiilor si a rezistentei la insulina (cativa dintre indicatorii cancerului).

Exista totusi si vesti bune. Se pare ca riscul aparitiei cancerului poate fi minimizat prin adoptarea unor pauze dese de un minut-doua. Acestea ajuta la reducerea nivelelor de molecule din corp care sunt legate de bolile cronice. Institutul American pentru Cercetarea Cancerului face urmatoarele recomandari pentru a intrerupe statul prelungit pe scaun:

Cum sa te protejezi la birou de sedentarism pentru a scadea riscul de cancer

1. Programeaza-ti alarma de la telefon astfel incat sa-ti reaminteasca la fiecare o ora ca trebuie sa te ridici in picioare si sa faci o scurta plimbare (daca ai cum sa iesi in aer liber este cu atat mai bine pentru ca iti recreezi si mintea!)

2. In loc sa trimiti un e-mail unui coleg, mergi la el la birou si rezolva problema in persoana sau…invita-l pe el la o scurta plimbare. Asa ai timp si de socializare!

3. Cand ai o convorbire la telefon, este indicat sa te ridici in picioare decat sa stai jos (chiar si in cazul in care vorbesti de pe un telefon fix, atasat la birou).

4. Cumpara-ti niste gantere usoare pentru a le folosi la birou, in timp ce iti verifici e-mailurile sau in timp ce vorbesti la telefon. Fa cateva exercitii pentru a-ti dezmorti mainile.

O buna modalitate ca sa previi aparitia bolilor cronice generate de sedentarismul la birou este sa faci masaj la birou!

Text: Andreea Marinescu, Foto: Guliver